خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازگشایی بزرگترین کلیسای تاریخی ارامنه خاورمیانه در دیاربکر

مراسم عشای ربانی در کلیسای سنت کوریاکوس ارامنه دیاربکر برای اولین بار طی هفت سال گذشته با حضور پرشور مسیحیان این شهر برگزار گردید. در این مراسم اسقف اعظم ارامنه قسطنطنیه و وزیر فرهنگ ترکیه حضور داشتند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، روز یکشنبه هشتم ماه می یک روز تاریخی برای جامعه مسیحیان ترکیه بود چراکه دیاربکر شهری در جنوب شرقی ترکیه با اکثریت جمعیت کُرد در این روز شاهد بازگشایی یکی از تاریخی ترین کلیسای ارامنه خاورمیانه بود.

مسیحیان دیاربکر روز یکشنبه مراسم عشای ربانی را در کلیسای سنت سیریاکوس (سورپ گیراگوس)، بزرگترین کلیسای ارمنی خاورمیانه برگزار کردند.

به گزارش آسیا نیوز، درمراسم بازگشایی این کلیسای تاریخی هشتاد و پنجمین پاتریارک ارمنی قسطنطنیه ساهاک ماشالیان و وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه مهمت نوری ارسوی نیز حضور داشتند.

کلیسای سورپ گیراگوس یکی از مهمترین کلیسای ارمنیان ترکیه است که در واقع تنها کلیسای حواری ارمنی در بخش آسیایی این کشور، خارج از استانبول است. قدمت این بنای با ارزش تاریخی به قرن چهاردهم برمی‌گردد.

این کلیسا به مانند بسیاری دیگر از اماکن عبادتی متعلق به مسیحیان در ترکیه (از جمله کلیساهای چورا و ایاصوفیه )، در دوره ای از امپراتوری عثمانی به مکانی غیر قابل استفاده برای مسیحیان تبدیل شده بود، بطوریکه در سال ۱۹۱۳ ارتش امپراتوری آلمان که متحد عثمانی در جنگ جهانی اول بود از آن به عنوان مقر نظامی خود استفاده می کرد.

پس پایان جنگ جهانی اول، این کلیسای تاریخی تبدیل به یک انبار پارچه شد تا اینکه در دهه ۱۹۶۰، دولت ترکیه آن را به جامعه ارمنی دیاربکر بازگرداند که در آن زمان تعداد بسیار کمی از آنان در این شهر باقی مانده بودند. با این حال، ساختمان این کلیسا به دلیل آتش سوزی های متعدد و عدم رسیدگی به آن تا حد زیادی غیر قابل استفاده شده بود، تا اینکه در سال ۲۰۰۹، برخی از ارامنه استانبول کمیته‌ ای را برای بازسازی این بنا با حمایت کلیسای ارمنی قسطنطنیه تشکیل دادند.

آنان پس از دریافت مجوزهای لازم از دولت ترکیه و جمع آوری کمک های مالی از جامعه ارمنی ترکیه و با حمایت وزارت فرهنگ ترکیه و شهرداری دیاربکر، کار مرمت این اثر تاریخی را به سرانجام رساندند.

با این حال، در سال‌های ۲۰۱۵ و۲۰۱۶ این شهر شاهد درگیری‌هایی بین ارتش ترکیه و اعضای مسلح حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بود که در نتیجه این نزاع ها به این کلیسای تاریخی نیز خسارات زیادی وارد گردید ومجددن تعطیل شد.

اکنون پس از هفت سال به لطف تعهد و فداکاری جامعه ارمنی ترکیه این ساختمان یک بار دیگر مرمت شد و با برگزاری مراسم عشای ربانی فعالیت جدید خود را آغاز کرد.

از کلیسای سورپ گیراگوس دیاربکر می تواند به عنوان یک استثناء در ترکیه نام برد چراکه برخلاف سایر کلیساهای متروکه که در دوران عثمانی به مسجد و پس از تاسیس جمهوری ترکیه به موزه تبدیل شدند، این مکان دوباره به عبادتگاهی برای مسیحیان تبدیل شده است. این کلیسای تاریخی با مساحتی به وسعت ۳۲۰۰ متر مربع در نوع خود در خاورمیانه بی نظیر است.

منبع محبت نیوز
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.