خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فهرست فاش شده در چین نشان می‌دهد هزاران مسلمان اویغور در بازداشت هستند

خبرگزاری فرانسه:

فهرست فاش شده از هزاران اویغور بازداشت شده به «نورسیمنگل عبدالرشید» کمک کرده است تا محل بازداشت اعضای خانواده ناپدید شده‌اش را که در سرکوب گسترده چین در سین کیانگ ناپدید شده اند، پیدا کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، خبرگزاری فرانسه نوشت: محققان تخمین می‌زنند که بیش از یک میلیون اویغور و دیگر اقلیت‌های عمدتا مسلمان در شبکه‌ای مخفی از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها، ظاهراً به عنوان بخشی از یک کمپین ضد تروریسم، نگهداری می‌شوند.

با این حال، اطلاعات مربوط به سرکوب در منطقه سین کیانگ – و کسانی که در دام آن افتاده‌اند- به شدت توسط مقامات حزب کمونیست چین محافظت می شود. این امر باعث شده است که اقوام زندانیان نتوانند با بازداشت شدگان تماس بگیرند یا از پلیس پاسخ بگیرند.

نورسیمنگل نیز یکی از اویغورهایی است که از چین گریخته و اکنون در ترکیه زندگی می‌کند. او با کمک داده‌هایی که به تازگی افشا شده فهمیده که پدر و دیگر اعضای خانواده‌اش اکنون در کجا زندانی هستند.

پایگاه داده ای که قبلاً گزارش نشده بود- و توسط خبرگزاری فرانسه رویت شده- فهرستی از بیش از ۱۰۰۰۰ اویغور زندانی از شهرستان «کوناشِهِر» در جنوب غربی سین کیانگ – از جمله بیش از ۱۰۰ نفر از روستای عبدالرشید- را فهرست می کند.

عبدالرشید نام هفت روستایی دیگر را در لیست بازداشت شدگان شناسایی کرد که همه آنها صاحبان مشاغل کوچک یا کارگران مزرعه که به گفته او ارتباطی با تروریسم ندارند، بوده‌اند. فهرست فاش شده به جزئیات نام، تاریخ تولد، قومیت، شماره شناسنامه، اتهام، آدرس، مدت محکومیت و زندان هر زندانی می‌پردازد.

بسیاری از اویغورها که هرگز متهم به هیچ جنایتی نشده بودند، به آنچه که «اردوگاه‌های بازآموزی» می‌نامند فرستاده شدند که در سراسر سین‌کیانگ پخش شده‌اند.

در این اردوگاه‌ها، که پکن آن‌ها را «مراکز آموزش حرفه‌ای» می‌نامد، دولت‌های خارجی و گروه‌های حقوق بشر شواهدی را یافته‌اند که می‌گوید کار اجباری، تلقین سیاسی، شکنجه و عقیم‌سازی اجباری است.

با این حال چین همه این اتهامات را رد می‌کند اما لیست‌های افشا شده نشان می‌دهد که از هر خانواده اویغور در سین‌کیانگ، حداقل یک نفر بازداشت شده است. سالها است چین اجازه ورود بازرسان سازمان ملل به ترکستان را نمی‌دهد اما به نظر می‌رسد به زودی به میشل باشله کمیسر حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود به این منطقه ممنوعه داده خواهد شد.

منبع شفقنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.