خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جلال جلال‌زاده | جوامع اسلامی از اخلاق پیامبر بی‌بهره‌اند

استاد دانشگاه و از فعالان اجتماعی اهل سنت ایران:

مهربانی و اخلاق پیامبر (ص) همگانی بود، با منافقان و یهودیان با مهربانی و احترام برخورد می‌کرد. مهربانی او برای همه طبقات بوده است حتی با منافقان و یهود مهربان بود.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان‌نیوز)، «جلال جلال‌زاده» از فعالان اجتماعی اهل تسنن ایران معتقد است جوامع اسلامی از رفتار و اخلاق پیامبر (ص) بی‌بهره‌اند و دوری از سیره حضرت محمد (ص) به گسترش خشونت و بی‌عدالتی دامن زده است.

این استاد دانشگاه تهران در گفتگو با ادیان نیوز، قرآن را بهترین منبع برای شناخت رفتار و کردار حضرت رسول (ص) معرفی کرد و گفت: قرآن حضرت محمد را رحمت برای عالمین معرفی می کند. می گوید آنچه را که شما را به زحمت می اندازد برای پیامبر سخت است. قرآن پیامبر را نماد بخشش و رافت و مهربانی معرفی می‌کند.

جلال‌زاده تصریح کرد: مهربانی پیامبر (ص) اختصاص به یک گروه، طیف و یا قبیله نداشت. او با همه حتی با منافقان و یهودیان با مهربانی و احترام برخورد می‌کرد. مهربانی او برای همه طبقات بوده است حتی با منافقان و یهود مهربان بود.

استاد فقه شافعی دانشگاه تهران گفت: «عبدالله بن ابی» از منافقان مدینه و از هم‌پیمانان یهودیان در دوران پیامبر(ص) بود. اما حضرت حتی اجازه توهین به چنین شخصیتی را ندادند. ایشان حتی احترام جنازه یهودیان را می گرفت و اگر گروهی از یهودیان جنازه‌ای را بر دوش می بردند جلو آنها بلند می‌شدند.

او ارائه چهره خشن از پیامبر (ص) را ناجوانمردانه و مخالف واقعیت‌های تاریخ دانست و افزود: پیامبر اسلام هیچگاه به دنبال حذف، کشتن و نابود کردن مخالفانش نبود. او همه تلاشش را کرد تا پیام الهی را با قول لین به مردم برساند و تا زمانی که زنده بود، طبیب دواری بود که برای همه جامعه دلسوزی می کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: موضع گیری پیامبر در برابر مومنان، برخی از اهل کتاب و حتی مقابل منافقان مشخص است. پیامبر با یهودیان پیمان بست. با اوس و خزرج پیمان بست. وقتی وارد مکه شد خانه ابوسفیان را محل امن قرار داد. یعنی پیامبر همیشه نماد مهر و محبت و مردم دوستی بوده است. بسیاری از مردم مکه در اذیت و آزار و شکنجه پیامبر و یاران او دست داشتند. اما روز فتح مکه حضرت هیچ کسی را نکشت. آن روز را روز سرزنش دیگران قرار نداد، بلکه همه را آزادشده دانست. این نشانه اخلاق حسنه ایشان بود.

جلال‌زاده گفت: پس از گسترش اسلام، گاهی برخی از افراد نزد پیامبر می آمدند و رفتارهای زمان جاهلیت خویش مانند زنده به گور کردن دخترانشان را برای ایشان بازگو می کردند. پیامبر به شدت اندوهناک می شدند و بارها بیان کرده اند کسی که به دیگران رحم نکند خداوند به او رحم نمی کند و فرموده اند به کسانی که در زمین هستند رحم کنید تا خداوند در آسمان به شما رحم کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: پیامبر می خواست جامعه رحمانی را بسازد. جامعه مد نظر پیامبر، جامعه خشونت طلب نیست. جامعه اسلامی اهل کشتن مخالفان نیست. اسلام چون دین قلوب ودین دلها است و با مهر و بخشش و رحمت و با خطاب و کلام وارد قلوب می شود و نه با تفنگ و اسلحه. رفتار پیامبر در فتوحات و جنگها نشان می دهد که او سراسر رحمت بوده است.

جلال‌زاده گفت: در تاریخ آمده که گاهی اعراب بادیه نشینی در مسجد قضای حاجت می کردند. گروهی می خواستند با اینها به تندی برخورد کنند. حضرت آنها را از رفتار تند باز داشت. حتی در اواخر عمرش گفت هرکسی بر من حقی دارد بیان کند و قصاص بگیرد. رفتار او با مردم جامعه‌اش به گونه‌ای است که اگر او اجازه قصاص به دیگران بدهد، دیگران از آن ابایی ندارند.

وی تصریح کرد: پیامبر با فرزندان و یاران و همسرانش و با هرکسی به تناسب جایگاه و وضعیت و هویتش برخورد سالمی داشت. در تاریخ آمده است که فردی می‌خواست حضرت را ترور کند. شمشیر از دست او افتاد. حضرت شمشیر را گرفت اما او را نکشت.

جلال زاده گفت: پیامبر هیچ جنگی را شروع نکرد. جنگ ابتدایی نداشت. جهاد هم به معنای پیکار و کشتار نیست. همیشه مسلمانان مورد هجمه قرار گرفتند. پیامبر بر اساس ماموریتی که داشت هیچ وقت با شمشیر مردم را به پذیرش دین وادار نکرد. فقط از مردم خواست که لااله الا الله بگویند تا رستگار شوند. هیچ کسی را مجبور به اسلام نکرد.

وی پیوستن بردگان و طبقات فرودست جامعه به دین حضرت رسول را یکی از نشانه‌های رفتار مهربانانه آن حضرت دانست و گفت: حضرت محمد، پیامبر تسامح و تساهل و بردباری و مشورت و ازادی و عدالت بود. امروز جوامع اسلامی فقط ادعای اینها را دارد ولی از اخلاق پیامبر بی بهره هستند. مسلمان اهل ناسزا و طعن و لعن و تحقیر دیگران نیست. امروز جامعه اسلامی کجا اینها را رعایت می کند؟ عدالت اسلامی، احسان و بخشش در جامعه اسلامی چه جایگاهی دارد؟ این تبعیضها و خشونتها نشان دهنده چیست؟ روح پیامبر از خشونتی که امروز به نام اسلام در دنیا رواج دارد آزرده است.

انتهای پیام/ محمد علی خرمی مشکانی

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.