خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جهاد با نفس بالاترین قهرمانی است

ادیان نیوز:حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در جمع طلاب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران با تاکید بر اینکه کلاس ابتدایی جهاد با نفس، گذشتن از لذایذ و مواجهه شدن با انواع خطرات است، گفت: جهاد با نفس یعنی انسان تعلقاتش به مقام، شهرت و شهوت را قطع کند. اگر کسی تعلقات نفسانی را قطع کرد، پیروز است، اما کسانی که اسارت درونی دارند، ولو در بیرون، بالاترین قهرمانی ها را کسب کرده باشند، کاری از پیش نبرده اند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اگر کسی که عالم و مجاهد است، وارد مجلسی شود و حاضرین جلوِ پای او بلند نشوند، یا جایی را که بزرگان آنجا می نشینند به او تعارف نکنند، ناراحت شود. این ناراحتی یعنی اینکه شخص هنوز در جهاد اکبر کاری نکرده است!
وی با اشاره به حدیث «احْمِلْ نَفْسَکَ‏ لِنَفْسِکَ‏، فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ لَمْ یَحْمِلْکَ غَیْرُکَ»، اظهار داشت: «احْمِلْ نَفْسَکَ‏ لِنَفْسِکَ‏» یعنی مواظب باش! و نفست را به نفع خودت حرکت بده، به ضرر خودت نبر!، بار خودت را خودت ببر. تو که مسافری! خودت، خودت را برسان. اگر کسی خودش راه نرفت و خودش را به سوی مقصد نبرد، کس دیگری او را نخواهد برد، هر کسی مسئول بار خودش است.
تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران خاطرنشان کرد: وجود مقدس حضرت امیر المومنین(ع) در دل شب، باری را برای فقرا حمل می‌کردند، مؤمنی یا مؤمنه ای عرضه داشت؛ یا امیر المومنین(ع) اجازه بدهید من بار را حمل کنم. فرمودند «­بار خودم را خودم باید حمل بکنم». آدم برای آخرت خیلی توشه لازم دارد و به تنهایی این همه بار را نمی تواند خودش حمل کند، لذا اگر دارایی خود را تقسیم کرد، عده ای اجیر او می شوند، و به خانه قبرش کمک می رسانند.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان با تاکید بر ضرورت دوری از گناه، گفت: خدا هر چیزی که به ما داده، عاریه است، باید آن را برگرداند، بنابراین باید امانت داری سالم باشیم و آن را به صاحبش برگردانیم.
منبع:حوزه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.