خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برگزاری سمینار صلح و زندگی مسالمت آمیز در باورهای دینی ادیان در تایلند

سمینار صلح و زندگی مسالمت آمیز در باورهای دینی ادیان از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند، همایش و کارگاه آموزشی «صلح در بین ادیان و مذاهب» را تحت پروژه روند تقویت صلح جهانی انجمن شورای جهانی صلح برگزار کرد.

سید رضا نوبختی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند گفت: صلح یک اصل در آفرینش و خلقت انسان است و جنگ یک موضوع استثنایی که به ندرت اتفاق می‌افتد.

وی توضیح داد: در همه آیین‌ها و مذاهب همواره صلح به عنوان یک ارزش و نیز، ریشه همه مذاهب اعم از مسیحیت یهودیت اسلام بودایی هندو یکی است و چون ریشه مذاهب یکی است همه به صلح احترام می‌گذارند.

وی به مشابهت‌های فرهنگی بین ایران و تایلند اشاره کرد و گفت: انسان، عاشق کمال است اما در درون او خصلت‌هایی وجود دارد که او را در تشخیص کمال دچار اشتباه می‌کند. خصلت‌هایی چون خود برتر بینی و خواهش‌های نفسانی سبب می‌گردد تا نتواند کمال حقیقی را در یابد. وظیفه ادیان این است که این خصلت‌ها را کنترل کند تا مانع تشخیص حقیقت کمال را نداشته باشند.

سفیر کشورمان در تایلند افزود: فرهنگ (مادی و معنوی)، رکن اساسی صلح پایدار و به عنوان جلوه‌ای از خلاقیت و گوناگونی، نقش قدرتمند در صلح و ثبات اجتماعی ایفا می‌کند. فرهنگ به عنوان منبع دانش، هویت، معناها و ارزش‌ها تنیده شده در تمامی جنبه‌ها، راه زندگی بشری و تعامل در مقیاس محلی و ملی و جهانی را تعیین می‌کند.

اکپیلین چیت دیلرت، مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات مسیحی آکادمی امید که از سخنران این همایش بود در مورد چگونگی ارتقای سطح صلح در جامعه سخنرانی کرد.

وی تأکید کرد: بر اساس آموزه‌های کتاب مقدس، سه سطح شادی وجود دارد: شادی جسمانی، شادی روحی و آرامش، و این آرامش، شادی در سطح معنوی است.

اکپیلین افزود: اولین راه برای ایجاد آرامش در جامعه ایجاد آرامش در قلب هر فردی است که جزء جامعه است و راه ایجاد آرامش روحی و روانی ارتباط با خداست. این اولین موضوعی است که منجر می‌شود انسان به سمت آرامش می رود و دومین چیزی که باعث آرامش می‌شود این است که تفکر افراد جامعه باید تغییر کند تا مردم متفکر خوبی و رفتار خوبی از خود نشان دهند زیرا افکار خوب به اعمال نیک تبدیل می‌شود.

خانم پلاپ پلنگ کونگ شانا از پژوهشگران ایرانی در خصوص روابط ایران و تایلند گفت: تایلند و ایران در ۹ نوامبر ۱۹۵۵ روابط دیپلماتیک برقرار کردند. مردم تایلند برای آیوتایا به عنوان پلی که تمدن ایرانی را به سرزمینی در فاصله ۶۰۰۰ کیلومتری پیوند می‌داد، اهمیت می‌دادند و برخی از واژه‌های فارسی وارد زبان تایلندی شد.

ژنرال ناتاپورن جولساک، مشاور کمیته ادیان تایلند و از سناتورهای مجلس گفت: انسان طبعا مایل به آرامش در زندگی و زیستن در آرامش پایه‌ای ترین حق بشری و حق هر فرد انسانی است که در صلح زندگی کند.

در پایان این همایش، رایزن فرهنگی ایران به عنوان نماینده کشور مسلمان و ایران نمادی را به عنوان یادبود این نشست به کلیه شرکت کننده اعطا کرد.

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.