خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاسخ حجت‌الاسلام هادی سروش به شبهه‌افکنی رژیم صهیونیستی

حجت‌الاسلام و المسلمین هادی سروش بیان کرد: رژیم صهیونیستی دولتی جعلی، دروغ و نیرنگ است که برای فریب جوان نوپای ما دست به تحریف معنوی قرآن زده و می گوید براساس آیات قرآن و تورات؛ اراضی مقدسه از آن یهود است و باید به آن باز گردد! مهم‌ترین آیه‌ای که اشاره به این مبنا دارد، کلام حضرت موسی(ع) به قوم خود است: «یَاقَوْمِ ادْخُلُواْ الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَهَ الَّتىِ کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ لَا تَرْتَدُّواْ عَلىَ أَدْبَارِکمُ‏ْ فَتَنقَلِبُواْ خَسِرِین»؛ در این آیه حضرت موسی(ع) به قوم خود می‌گوید وارد سرزمین مقدس شوید که خداوند آنجا را برای شما قرار داده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، استاد هادی سروش در سلسله مباحث خود با عنوان “پیامبرانه ها” گفت: پیامبر(ص) در آخرین سخنرانی در مدینه از حقوق عمومی سخن گفت و به حاکمان حکومت دینی سفارش کرد و فرمود: به بزرگان علم و اندیشه احترام بگذارید، به ضعیفان جامعه توجه داشته باشید و رفاه زندگی مردم در نظر بگیرید در غیر این صورت آنان به کفر نزدیک می شوند و در مرحله آخر فرمود: از مسلمین حراست کنید و آنان را در زبانه جنگ قرار ندهید که نسل مسلمین کاهش پیدا کند.

سروش گفت: سیره پیامبر (ص) در زمینه حقوق خصوصی انسان ها برای ما کافی است. فردی به نام ابی الحمیساء می گوید: قبل از بعثت، من درپی پیامبر بودم، با او در مکانی قرار گذاشتم، اما من فراموش کردم و نرفتم. روز سوم یادم آمد و سر قرار رفتم. پیامبر فرمود: ای جوان! مرا به سختی انداختی، من سه روز است که اینجا هستم». این اوج اخلاق انسانی و کمالات الهی پیامبر اکرم(ص) از پیش از بعثت است.

استاد حوزه گفت: توجه پیامبر(ص) در هماهنگی حقوق و اخلاق است، به این نمونه توجه کنید؛ خواهر رضاعی اش به خدمتش رسید و حضرت احترام کرد و او را روی عبا خود نشاند، بعد از مدتی برادر رضاعی هم آمد پیامبر(ص) او را هم احترام کرد، اما به شکل یک احترام متعارف و معمولی، اصحاب دیدند و وقتی پرسیدند چه تفاوتی بین خواهر و برادر رضاعی بود که چنین انجام دادید؟ فرمود: او حق مادرش بیشتر ادا احترام کرده و من هم به او بیشتر احترام کردم.

استاد حوزه افزود: این سیره مبارکه حضرت رسول الله برگرفته از قرآن شریف است ‌چرا که در قرآن سه دستور مهم آمده؛ اول سخن از کرامت ذاتی انسان دارد که در سوره اسرا فرمود: “لقدکرمنا بنی آدم”. این آیه به ضمیمه سخن امام علی(ع) در نامه به مالک اشتر که مردم را یا هم دین و یا هم نوع می داند، حکایت از کرامت ذاتی انسان دارد و تعجب می کنم که برخی از دوستان در حوزه علمیه قم توجه لازم را نمی فرمایند. و در مرحله بعد قرآن اشاره به کرامت اکتسابی نموده که در سوره حجرات ات و فرمود: “ان اکرمکم عندالله اتقاکم”. این آیه مربوط مومنان است که دارای امتیاز معنوی هستند. و در مرحله سوم قرآن نوع ارتباط و تعامل با دگراندیشانی را تشریح می کند که از نظر دینی کافرند، ولی دارای عناد و لجاجت نیستند در سوره ممتنحه فرمود: “اَن تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا اِلَیْهِم” که سخن از بر و نیکی و رفتارعادلانه است.

آقای سروش درباره شبهه افکنی اسرائیل با تحریف معنای آیه ۲۱ سوره مائده قرآن گفت: این دولت جعلی و دروغ و نیرنگ برای فریب جوان نوپای ما دست به تحریف معنوی قرآن زده و می گوید براساس آیات قرآن و تورات؛ اراضی مقدسه از آن یهود است و باید به آن باز گردد! مهم‌ترین آیه‌ای که اشاره به این مبنا دارد، کلام حضرت موسی به قوم خود است: «یَاقَوْمِ ادْخُلُواْ الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَهَ الَّتىِ کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ لَا تَرْتَدُّواْ عَلىَ أَدْبَارِکمُ‏ْ فَتَنقَلِبُواْ خَسِرِین»؛ در این آیه موسی(ع) به قوم خود می‌گوید وارد سرزمین مقدس شوید که خداوند آنجا را برای شما قرار داده است.

وی بیان کرد: پاسخ این شبهه افکنی روشن است؛ اولا؛ این آیه مرتبط با همان قوم زمان موسی است بخاطر تعبیر “لکم” که در آیه آمده است. ثانیا؛ اگر مالک هستند که از این اراضی مقدسه که شامات است اعراض کردند و در آیه ۲۲ مورد توبیخ قرار گرفتند و بعد هم روی به گوساله پرستی بردند! و ثالثا؛ اگر مالکیتی مطرح است، مالکیت کل ساکنین آنجا است که فلسطینیان هستند اعم از و یهودیان و مسیحیان و مسلمین هستند، نه اینکه یهودیهای کشورهای دیگر را بعد هزاران سال در آنجا جمع کنند با غصب و آدمکشی ملک و مال مالکین را از آن خود کنند!

آقای سروش گفت: اسرائیل حجم کوچکی از سرزمین فلسطین را خریداری کرد، اما با گذشت زمان و استفاده از نیروی نظامی، بیشتر کشور فلسطین را تحت اختیار گرفته و حتی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز عمل نکرده است. در قطعنامه ۲۴۲ که تضمین آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی ، حل عادلانه مسئله آوارگان ، و تضمین مصونیت سرزمینها مطرح است ، بکلی توسط این رژیم جعلی منسوخ شده است، چرا که امروزه اسرائیل به هیچ یک از آوارگان فلسطینی، حق برگشت نمی‌دهد ولی یهودیان را از تمام دنیا در آنجا جمع میکند و زمین ها را به زور تصرف کرده و به هیچ وجه عقب نشینی نمی‌کند و حتی خواهان تسلط بر مناطق فلسطینی نشین نیز است و در مناطق آنها شهرک سازی می‌کند و اجازه کار در منطقه را به فلسطینی ها نمی دهد.

منبع شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.