خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از جاهلیت تا توانمندی: جایگاه زن در اسلام

سیر تحول آفرین جایگاه زن از دوران جاهلیت تا امروز شاهدی بر تاثیر عمیق تعالیم اسلامی در ارزشمند کردن زنان است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مرور تاریخ اسلام نشان می‌دهد که سیر تحول آفرین جایگاه زن از دوران جاهلیت تا امروز شاهدی بر تاثیر عمیق تعالیم اسلامی در ارزشمند کردن زنان است.

در قلب این تکامل، حدیثی قدرتمند از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نهفته است که زنان با فضیلت را به عنوان ارزشمندترین موجودات جهان معرفی می کند.

این حدیث نه تنها جوهره تعهد تزلزل ناپذیر اسلام به احترام، کرامت و توانمندسازی زنان را در بر می گیرد، بلکه به عنوان چراغ راهنمایی برای مسلمانان در پیمایش پیچیدگی های تفاسیر فرهنگی و هنجارهای متنوع اجتماعی عمل می کند.

در دوران جاهلیت ، زنان با معضل در حاشیه قرار گرفتن سیستماتیک در ساختارهای اجتماعی که عمیقا ریشه در هنجارهای مردسالارانه داشت، مواجه بودند.

در آن دوران، زنان که به عنوان یک کالا تلقی می‌شدند و اختیاری نداشتند،با ازدواج‌های بدون رضایت دست و پنجه نرم می‌کردند و این امر باعث تداوم تلقی آنها به عنوان کالا می‌شد.

عمل دلخراش کشتن نوزادان دختر، یک سوگیری جنسیتی فراگیر را برجسته کرد که زنان را از بدو تولد بی ارزش کرد. حقوق قانونی به‌ویژه در مورد طلاق و ارث هم به شدت محدود شده بود.

ظهور اسلام یک تغییر الگوی انقلابی در این شرایط بود که هنجارهای جاهلیت را به چالش کشید و اصلاحات حقوقی جامعی را با هدف اصلاح بی عدالتی‌های جنسیتی آغاز کرد.

هسته اصلی تعالیم اسلامی، اصل برابری همه افراد در نزد خداوند است که در آیه ۱۳ سوره حجرات بیان شده است.

ازدواج پیامبر اسلام با خدیجه، نمونه ای از روابط عادلانه و محترمانه بود و معیارهایی را برای رفتار زناشویی تعیین کرد.

در قرآن و احادیث هم رهنمودهای صریحی برای ازدواج، ارث و طلاق ارائه کرده است و انصاف و حمایت از حقوق زنان را تضمین می کند.

اما تحول از اصلاحات قانونی هم فراتر رفت، زیرا اسلام با به رسمیت شناختن و تاکید بر نقش‌های چندوجهی زنان به عنوان مادران و مشارکت کنندگان فعال در جامعه، جایگاه اجتماعی زنان را ارتقا داد.

آیات و روایات قرآنی بر اهمیت احترام و تکریم مادران تاکید کرده و به سختی‌هایی که در زایمان و تربیت متحمل می شوند، اذعان دارند.

اسلام مشارکت زنان را در حوزه‌های مختلف اجتماعی تشویق کرد و دیدگاهی کل نگر و توانمند از نقش‌های آنها که فراتر از محدودیت‌های خانگی سنتی گسترش می‌یابد را پرورش داد.

با این حال، چالش ها به دلیل تفاسیر متنوع و تاثیرات فرهنگی همچنان ادامه دارد. هنجارهای فرهنگی، تأثیرات تاریخی و عوامل اقتصادی-اجتماعی همچنان به شکل‌دهی وضعیت زنان ادامه می‌دهند و بر لزوم تلاش‌های مداوم برای تمایز اصول اصیل اسلامی از شیوه‌های فرهنگی تاکید می‌کنند.

این سفر از جاهلیت تا توانمندی زنان نشان دهنده تحولی پویا در جایگاه زن در اسلام است. حدیثی که بر ارزشمندی زنان با فضیلت تأکید دارد، جوهر تعالیم اسلام در مورد برابری جنسیتی، عدالت و احترام را در بر می گیرد.

همانطور که مسلمانان این چالش‌ها و تفاسیر گوناگون را بررسی می‌کنند، اصول بنیادین اسلام نقشه‌ای برای پیشرفت مستمر زنان ارائه می‌دهد و تضمین می‌کند که توانمندسازی زنان به عنوان یکی از محورهای اصلی دین باقی می‌ماند.

این شیوه در همه نسل‌ها وجود دارد، زیرا مسلمانان تلاش می‌کنند تا با آموزه‌های اصیل اسلام هماهنگ شوند و جامعه‌ای را پرورش دهند که در آن حقوق، کرامت و توانمندی زنان نه تنها مورد حمایت قرار گیرد، بلکه مورد تجلیل هم واقع شود.

این تحول گواهی بر انعطاف‌پذیری اصول اسلامی در شکل‌دهی جهانی عادلانه‌تر برای زنان است که روح اسلام را به عنوان نیرویی برای تغییر مثبت و مستمر توانمندسازی زنان مجسم می‌کند.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.