خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نقش مهم کشورهای سازمان همکاری در پیشرفت فین‌تک اسلامی

بر اساس گزارش جهانی فین‌تک اسلامی (GIFT) کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از نظر حجم معاملات و دارایی‌های تحت مدیریت ۸۵ درصد از اندازه بازار جهانی فین‌تک اسلامی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، گزارش جهانی فین‌تک اسلامی (GIFT) نشان می‌دهد که اقتصادهای کلیدی سازمان همکاری اسلامی (OIC) همچنان بر فضای جهانی فین‌تک اسلامی تسلط دارند و آسیای جنوب شرقی و منطقه شورای همکاری خلیج فارس به عنوان مراکز منطقه‌ای قوی برای فعالیت‌های فین‌تک اسلامی در حال ظهور هستند.

بر اساس گزارش جهانی فین‌تک اسلامی، عربستان سعودی، ایران، مالزی، امارات، اندونزی و کویت به‌عنوان شش بازار برتر فین‌تک اسلامی از نظر حجم معاملات و دارایی‌های تحت مدیریت ظاهر شده‌اند که ۸۵ درصد از اندازه بازار جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

عبدالحسیب بسیط، یکی از بنیانگذاران و مدیر شرکت سرمایه‌گذاری و مشاوره مالی دیجیتال اخلاقی Elipses و یکی از نویسندگان گزارش GIFT ۲۰۲۳/۲۴، گفت که تنوع و نوآوری که از سوی بازیگران برجسته این بخش رهبری می‌شود، نشان می‌دهد که آینده این صنعت در چه مناطقی رو به رشد است.

دو مرکز منطقه‌ای در جنوب شرق آسیا، کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به رهبری مالزی و عربستان سعودی نشان می‌دهند که ابتکارات حمایت از فین‌تک اسلامی همچنان رو به پیشرفت است.

پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی فین‌تک اسلامی تا سال ۲۰۲۷ حجم معاملات ۳۰۶ میلیارد دلاری را ثبت کند که از ۱۳۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲/۲۰۲۳ بیشتر است. فین‌تک اسلامی در حال حاضر از ۴۱۷ شرکت در سراسر جهان تشکیل شده است.

کشورهایی مانند اندونزی، مالزی و عربستان سعودی به‌عنوان کانون‌های مهم ظهور کرده‌اند و از چارچوب‌های نظارتی حمایتی و اکوسیستم‌های مالی قوی اسلامی استفاده می‌کنند.

شاخص جهانی فین‌تک اسلامی (GIFT) که بخشی از این گزارش است، مالزی، عربستان سعودی، اندونزی، امارات متحده عربی و بریتانیا را به عنوان پنج کشور برتر فین‌تک اسلامی در جهان فهرست کرده است.

شاخص GIFT شصت و چهار کشور OIC و غیر OIC را بر اساس میزان پیشرفت آنها در بازار فین‌تک اسلامی رتبه‌بندی می‌کند و از ۱۹ شاخص در پنج دسته شامل آمادگی، مقررات، زیرساخت، بازار فین تک اسلامی و سرمایه استفاده کرده است. عمان برای اولین بار در فهرست ۱۰ کشور برتر فهرست GIFT قرار گرفت.

با این حال، چالش‌هایی وجود دارند که همچنان مانع رشد این بخش می‌شوند. دسترسی به سرمایه، آموزش مصرف‌کننده، مقررات، پیچیدگی گستره جغرافیایی به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش‌های این بخش شناسایی شده‌اند.

رفیع الدین شکوه، بنیانگذار دیناراستاندارد (DinarStandard) می‌گوید: در حالی که چالش‌هایی مانند پیچیدگی مقررات را بررسی می‌کنیم، روحیه نوآورانه و بنیاد اخلاقی این بخش است که ما را از ظرفیت‌های آن برای تغییر معنادار در عرصه مالی در سطح جهانی هیجان زده می‌کند.

او می افزاید: توانایی این بخش برای پاسخگویی به جمعیت مسلمان جوان و همچنین جمعیت اخلاق‌مدار و آگاه به امور مالی جهان، بسیار هیجان انگیز است.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.