خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امام صادق در آینه‌ی اهل سنت

علی‌رغم اینکه بسیاری از ائمه اهل‌سنت هم‌چون امام ابوحنیفه رحمه‌الله در نزد امام صادق (ع) تلمذ کرده‌اند. در این گزارش به جایگاه ششمین پیشوای شیعیان و مؤسس مذهب جعفری نزد جامعه اهل سنت خواهیم پرداخت.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، ۲۵ شوال سالروز شهادت امامی بزرگ از ائمه اسلام است. علی‌رغم اینکه امام صادق علیه السلام، ششمین پیشوای شیعه و مؤسس مذهب جعفری است اما با این حال در نزد اهل سنت جایگاه رفیع و ویژه‌ای دارد زیرا بسیاری از ائمه اهل‌سنت هم چون امام ابوحنیفه رحمه‌الله در نزد او تلمذ کرده‌اند.

امام صادق علیه السلام در ۱۷ ربیع‌الاول سال ۸۳ هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشود و پدر گرامی اش امام محمدباقر علیه السلام و مادرش ام فروه از نسل ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه خلیفه اول است.

این امامِ اسلام در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری در سن ۶۵ سالگی توسط خلیفه عباسی منصور دوانیقی به شهادت رسید تا جائیکه سخنی از امام ابوحنیفه رحمه‌الله در کتاب‌های تاریخی نقل می‌شود که ایشان فرموده است؛
«لولا السَّنتان لَهَلکَ النُّعمان»
اگر آن دو سالی که در نزد امام جعفر صادق علیه‌السلام تلمذ می‌کردم نبود، نعمان به هلاکت می‌رسید.

از دیگر شخصیت‌های بزرگ اهل سنت هم چون مالک ابن انس، سفیان ابن عینیه، شعبی، ثوری، ابن جریر، یحی بن سعید علیهم الرحمه که از ائمه مورد احترام اهل سنت بشمار می روند، نیز در محضر امام جعفر صادق علیه‌السلام تلمذ کرده‌اند و هریک از آنان شخصیت‌های بزرگ فقه و حدیث اهل سنت محسوب می شوند.

منبع مطالعات اخوان‌المسلمین
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.