خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رواقی گری روزانه | هنر زندگی کردن را بیاموزید

کتاب رواقی گری روزانه، به بررسی دیدگاه‌ها و نظرات فلاسفه رواقی پیرامون چگونه زیستن می‌پردازد. کتاب رواقی گری روزانه، راه زندگی راستین را به شما نشان می‌دهد و همچون جادویی شگفت‌انگیز شما را در مقابل خطرات و آسیب‌ها در امان نگاه می‌دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، رایان هالیدی و استفان هنسلمن، نویسندگان کتاب رواقی گری روزانه، به تفصیل در مورد حکمت رواقی و فلسفه متفکران آن صحبت کرده‌اند. کتاب رواقی‌گری روزانه تنها عقاید و نظریه‌هایی که برای نشخوار مغز باشد، نیست. این کتاب به شما ثابت می‌کند که می‌توان از فلسفه در زندگی واقعی سود جست و آرامش و شادی را تجربه کرد.

چگونه افکارتان را با فلسفه رواقی، تغییر داده و جانی تازه به زندگی‌تان دهید

گاهی اوقات زندگی بیش از آن چیزی که فکر می‌کنیم سخت و طاقت‌فرسا می‌شود. در گیر و دار زندگی روزهایی وجود دارند که توان انگیزه دادن به خودمان را نداریم و گاه آن‌قدر ناتوان و درمانده می‌شویم که حتی نمی‌توانیم تاثیر سازنده‌ای روی اطرافیان‌مان بگذاریم. در بن‌بست اتفاقی به نام زندگی، خود را محصور رویاها و خواسته‌هایی می‌بینیم که گویی هرگز به آن‌ها دست نمی‌یابیم. در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر به دست‌آورد کوچکی هم برسیم، تنها یک شادمانی موقت نصیب‌مان می‌شود که دوامی ندارد. همه ما به دنبال یک نسخه، جادو، الهام یا شاید هم دست‌نوشته‌ای قدیمی هستیم تا راز خوب زیستن را کشف کنیم؛ اما چه بی‌فرجام تقلا می‌کنیم و هربار ناامیدانه‌تر سرجای اول‌مان برمی‌گردیم. اما حکمت و راهنمای جامعی وجود دارد که می‌تواند رهایی‌بخش چنین مخمصه‌ای باشد؛ مخمصه‌ای که میراث زندگی مدرن‌ و چنگ انداختن به آرامش‌ها و لذت‌های زودگذرمان است.

این داروی شفابخش چیزی نیست جز حکمت رواقیون؛ فلسفه‌ای که همانند خیلی از چیزهایی که ابتدا در یونان شکل گرفت، اولین خاستگاهش را در یونان و از میان متفکران و فیلسوفان یونانی برگزید. تقریبا ۲۵۰۰ سال است که فلسفه و دیدگاه‌ متفکران رواقی با انسان همراه بوده است و تنها نیت این فلسفه یافتن مفهومی عمیق در پس هر چیزی است.

اما همه فیلسوفان و متفکران، به دنبال پاسخ سوالاتی مهم نبودند؛ از میان آن‌ها کسانی هم بودند که وقت خود را صرف یافتن پاسخ به سوالاتی بی‌فایده می‌کردند؛ سوالاتی مثل «اول مرغ به دنیا آمد یا تخم‌مرغ؟» و یا «چند فرشته می‌توانند روی نوک یک سوزن برقصند؟»

اما فلسفه رواقی نوع متفاوتی از حکمت است. مدرسه فلسفه در اوایل قرن سوم میلاد و در آتن تاسیس شد. دغدغه فیلسوفان و متفکران رواقی، دغدغه‌ها و حقایق روزمره‌ای بود که در عین سادگی، آن‌ها را به چالش می‌کشاند.

اما آنچه که ما امروز در مورد رواقیون می‌دانیم بر اساس متونی است که از ۳ روشنفکر بزرگ که در امپراطوری روم می‌زیسته‌اند، باقی مانده است.

آثار این متفکران عبارت‌اند از:

  1. مجموعه مقالات و یادداشت‌های تامل‌برانگیز مارکوس آئورلیوس (Marcus Aurelius)، یکی از امپراطوران رم که در مورد فلسفه و حکمت رواقی نوشته شده است؛
  2. نامه‌های شخصی لوکیوس سِنِکا، نمایشنامه‌نویس و فیلسوف بزرگ رواقی که به سنکای جوان (Seneca the Younger) معروف بود. او متهم به نقشه کشیدن برای قتل امپراطور شد و در نهایت او را مجبور به خودکشی کردند؛
  3. نامه‌های شخصی اپیکتت یا اپیکتتوس (Epictetus)؛ او قبل از اینکه به دربار نرون فروخته شود، برده‌ای بود که توسط صاحبش ناقص‌العضو شده بود. بعدها در دربار به اپیکتتوس اجازه داده شد که حکمت رواقی را بیاموزد.

با مطالعه این کتاب با دیدگاه‌ها و مجموعه تفکرات این متفکران بزرگ آشنا خواهیم شد و درنهایت به مهم‌ترین سوال زندگی‌مان، پاسخی مناسب خواهیم داد؛ اینکه چگونه و چطور می‌توانیم به بهترین صورت زندگی کنیم و از لحظه‌ لحظه زندگی‌مان لذت ببریم؟

مکتب+رواقی+گری

درباره نویسنده

رایان هالیدی (Ryan Holiday) نویسنده و پادکستر آمریکایی، مشاور در حوزه روابط عمومی و یکی از پیروان شاخص فلسفه رواقی‌گری در دنیای مدرن است که سعی دارد با آثار خود، علاقه‌مندان را با این فلسفه و شیوه زندگی، آشنا کند.

رایان سال ۱۹۸۷ در ساکرامنتو، کالیفرنیا به دنیا آمد. موفق شد وارد دانشگاه کالیفرنیا (در ریورساید) شود، اما در ۱۹ سالگی احساس کرد دانشگاه سودی برایش ندارد و بلافاصله ترک تحصیل کرد.

پس از ترک دانشگاه، ابتدا به‌عنوان دستیار با نویسنده‌ای به نام تاکر مکس (Tucker Max) کار کرد و سپس، به همکاری با رابرت گرین، نویسنده مشهور کتاب‌هایی چون چیرگی و قوانین طبیعت انسان پرداخت.

پیش از اشتغال به‌عنوان نویسنده‌ای تمام وقت، در زمینه بازاریابی مشغول به‌کار بود. حتی توانست به مقام مدیر مارکتینگ شرکت American Apparel برسد و بعدها هم مشاور این شرکت شد.

هالیدی در اکتبر سال ۲۰۱۴ از شغل خود در این شرکت استعفا داد. علاوه‌بر آن، وی سابقه مشاوره در کمپین‌های رسانه‌ای را نیز دارد و در حوزه فریبکاری و دستکاری رسانه‌ای (Media Manipulation) نیز آثار متعددی نوشته است.

نوشته‌های او در نشریات معتبری مانند Fast Company، فوربس، Medium.com، هافینگتون پست، Texas Monthly، نیویورک تایمز و گاردین منتشر می‌شوند. او نویسنده چندین کتاب نیز هست و کتاب‌هایی نیز تالیف کرده است. فروش کتاب‌های متعدد او در سرتاسر جهان در مجموع به بیش از سه هزار نسخه می‌رسد.

هالیدی نخستین کتاب خود را در جولای ۲۰۱۲ در زمینه دروغ و فریبکاری در ژورنالیسم فضای مجازی منتشر کرد که در فهرست پرفروش‌ترین آثار وال‌استریت ژورنال جای گرفت. در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان دبیر تحریریه بخش کسب‌وکار و فناوری در New York Observer استخدام شد.

او از زمان کوتاه دانشجویی‌اش به رواقی‌گری علاقه‌مند شده بود و هرچه زمان می‌گذشت، بیشتر از پیش به این فلسفه دل می‌داد. نخستین مواجهه او با این شیوه تفکر، مطالعه آثار «اپیکتت»، فیلسوف یونانی بود.

رواقی‌گری ریشه در حکمت یونان باستان دارد. فیلسوفان رواقی معتقد هستند که فضائل اخلاقی مانند شجاعت، اعتدال و هماهنگی با طبیعت، تنها راه دستیابی به زندگی شاد و رضایت‌بخش هستند.

رایان در سال ۲۰۱۶ کتاب رواقی‌گری روزانه را منتشر کرد، اثری که فوراً در رتبه نخست کتاب‌های پرفروش وال‌استریت ژورنال قرار گرفت. در این اثر او و استفان هنسلمن به شما ثابت می‌کنند که می‌توان برای رسیدن به آرامش، از فلسفه استفاده کرد.

نویسندگان نیویورک تایمز در مقاله‌ای، او را تاثیرگذارترین فرد در گسترش روزافزون محبوبیت رواقی‌گری دانستند. هالیدی صاحب یک کتاب‌فروشی به نام Painted Porch نیز هست و به همراه خانواده‌اش در مزرعه‌ای در تگزاس زندگی می‌کند.

منبع bookapo
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.