خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روز پدر زرتشتی و جشن شهریورگان

اینکه روزی برای گرامیداشت جایگاه پدر «روز پدر» داشته باشیم، خوب است، اما چرا باید این روز تفاوت کند؟

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، بحث تقویم قدیم و جدید سالها است که در جامعه ما وجود دارد، چند دهه پیش، گروهی به درستی گفتند که چرا باید جشن نوروز در میان تابستان باشد؟ چرا باید مهرگان در میان زمستان باشد؟ چرا آیین ها و مراسم در زمان خودش برگزار نشود؟

گروه زیادی از زرتشتیان با این سخنان همراهی کردند، گروه زیادی نیز آیین ها و سنتهای خود را در گاهشمار قدیم برگزار کردند. در نهایت جابجایی انجام شد و ما امروز همگی از گاهشماری استفاده می کنیم که نوروز آن در روز اول بهار قرار دارد. اما از سوی دیگر در جاهای مختلف هنوز آیین ها و سنتها را بر اساس تقویم قدیم برگزار می کنند. یعنی این تغییر با وجود چند دهه گفتگو و دلایل منطقی که برای آن وجود داشته است، هنوز پذیرفته نشده است.

از همه بدتر اینکه، در این میان آیین ها و سنتها فراموش شدند و مثلا جشن مهرگان یا جشن نوروز در زمان خودش برگزار می شود اما آیین های آن فراموش شدند.

در تعداد محدودی از محله ها و روستاها با مدیریت انجمن ها و همیاری بزرگترهای جامعه، فرهنگ سازی لازم انجام شد و گاهشمار درست به صورت کامل جایگزین شد، در این روستاها شاهد این بودیم که سنتها نیز منتقل شدند.

از سوی دیگر معدودی از روستاها هم هستند که زرتشتیان آنجا، آیین های دینی را بر اساس تقویم قدیم برگزار می کنند و در آنجا نیز همچنان سنتها را می توانیم مشاهده کنیم.

در بیشتر جاها اما تقویم تغییر کرد اما سنتها از خاطر رفتند. آیا کافی است ما به اول فروردین بگوییم نوروز؟ یا لازم است که سنتهای نوروز همانند شب وه و آیین آتش بام و… را هم برگزار کنیم؟ اینکه به جایی برسیم که نوروز ما با دیگران تفاوتی نداشته باشد و خودمان هم آیین چهارشنبه سوری را برگزار کنیم و زردی مان را به آتش بدهیم درست است، یا اینکه در روزی غیر از نوروز همگی آتش بام را برگزار کنیم؟ در کدام حالت بیشتر از فرهنگ و آیین مان نگهداری کرده ایم؟

بهمنگان یا جشن شهریورگان؟

چند سال پیش جشن بهمنگان به عنوان روز پدر در میان زرتشتیان همه گیر شد، موبد رستم شهزادی، موبد موبدان زمان خود، چنین دیدگاهی داشت و مورد استقبال جامعه و انجمن موبدان هم قرار گرفت.

اما مدتی گذشت و با تغییر مدیریت انجمن موبدان، تصمیم تغییر کرد و جشن بهمنگان از نیک اندیشی به روز حیوانات سودمند رسید و جشن شهریورگان به عنوان روز پدر تعیین شد.

نتیجه چنین تصمیمی اما این شد که روز پدرها نه همراه با حیوانات سودمند است و نه در جشن شهریورگان.

اهمیت تصمیم گیری در انجمن موبدان زرتشتی

معمولا تصمیم گیری در انجمن ها، اگر در اختیار رئیس انجمن نباشد، با رای گیری انجام می شود و پیشنهادی که اکثریت آرا را کسب کند به مصوبه تبدیل می شود. مگر اینکه پیشنهادی مطرح شود که نیاز به تصمیم گیری در مجمع همگانی باشد، البته هر مجمعی نیز نمی تواند هر پیشنهادی را تصویب کند، در برخی موارد مجامعی باید تشکیل شود که دو سوم اعضا حضور داشته باشند.

وقتی تغییر اساسنامه یک انجمن به این راحتی امکان پذیر نیست، چگونه در انجمن موبدان به راحتی تصمیم هایی گرفته می شود که مرتبط با باور و اعتقاد زرتشتیان است؟  آیا انجمن موبدان نباید روند برخی تصمیم گیری ها را بازتعریف کند؟ آن هم تصمیم هایی که روی فرهنگ و آینده جامعه زرتشتی تاثیر می گذارند.

منبع امرداد
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.