خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نشست علمی تخصصی «گردشگری و صلح» برگزار شد

نشست علمی تخصصی «گردشگری و صلح» با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، با پیام تصویری دکتر سید عباس صالحی امیری وزیر «میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی» نشست علمی تخصصی «گردشگری و صلح» به همت معاونت ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم برگزار شد.

برای جذب گردشگر در استان قم نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم

در این نشست مؤسس و رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب، با بیان این که گردشگری باعث تقویت و رشد اقتصاد و معرف فرهنگ هر کشور است، گفت: این امر نیازمند سرمایه‌گذاری و فراهم کردن زیرساختها است تا گردشگران وارد کشور شوند. همچنین گردشگری پشتوانه قرآنی دارد و برای کشور هم درآمدزا است و مشکلات فرهنگی و اخلاقی برای کشور هم ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب بیان کرد:‌ دولت سیزدهم کارهای خوبی در زمینه گردشگری کرده است تا جایی که با کمک وزارت امور خارجه، کشورهای زیادی با ایران رابطه گردشگری دارند و نیازی به گرفتن روادید هم ندارند.

وی ادامه داد: امروز گردشگری زیربنای اقتصادی برای خیلی از کشورهاست و از این راه درآمدزایی می‌کنند، بنابراین شرط اول در گردشگری فراهم کردن زیربنا است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: امروز کشورهای خارجی مانند ازبکستان برای مسأله گردشگری زیرساخت درست کرده‌اند و استفاده خوبی از گردشگری دارند.

مؤسس و رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب، با بیان این که گردشگری باعث تقویت و رشد اقتصاد و معرف فرهنگ هر کشور است، افزود: این امر نیازمند سرمایه‌گذاری، فراهم کردن و زیرساختها است تا گردشگران وارد کشور شوند.

وی با بیان این که گردشگری اشتغالزا و اشتغال‌آفرین است، اضافه کرد: معتقد هستم، با فراهم کردن زیرساخت‌ها، می‌توان کارهای فاخری در جذب گردشگر انجام داد و با تلاش وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت جدید این امر اتفاق خواهد افتاد.

حجت الاسلام و المسلمین نواب در پایان افزود: برای جذب گردشگر در استان قم نیازمند فرهنگ‌سازی و اغناء‌سازی هستیم و باید تلاش کرد، به گردشگری حیات دوباره ببخشیم و این صنعت را به مردم معرفی کنیم. تکیه اصلی گردشگری قم باید بر هتل و اماکن استراحتی درجه یک باشد، زیرا بسیاری از گردشگران دغدغه سکونت را دارند. گردشگری به عنوان اصل قرآنی، پایه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، منبع درآمد سالم، اشتغال زا و اشتغال آفرین بسیار مهم است.

دکتر حمیده امیریزدانی

نقش سفر در ترویج گفتگوی بینادینی و فرهنگی

در ادامه این نشست دکتر حمیده امیریزدانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان مذاهب به تبیین رویکردهای مختلف صلح و گردشگری پرداخت و گفت: اگر می‌خواهیم به صلح جهانی برسیم، نباید آن را به عنوان مقوله سیاست ببینیم؛ بلکه باید موارد صلح را بین مردم و فِرق ترویج کنیم.

وی گفت: مارگارت مید، انسان‌شناس شهیر آمریکایی معتقد است جنگ یک ‌پدیده‌ی فرهنگی است و نه یک ‌پدیده‌ی اجتناب‌ناپذیر طبیعی. اگر ما توانسته‌ایم جنگ را اختراع کنیم، پس می‌توانیم صلح را نیز کشف کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: از صلح به سه شکل می‌توان سخن گفت؛ صلح با خود، صلح با دیگری (انسان و دیگر موجودات زنده) و صلح با خداوند. صلح با خود در علومی نظیر روان‌شناسی، روان‌کاوی، عرفان و معنویت طرح می‌شود. صلح با دیگری دینی در علومی چون جامعه‌شناسی، الهیات و فلسفه بحث و بررسی می‌شود. و صلح با سایر موجودات زنده همچون جانوران‌ و گیاهان در مطالعات محیط‌زیست، فلسفه اخلاق و حقوق پی‌گیری می‌شود. صلح با خداوند هم برآیند آشتی و‌یا صلح با خود و نیز با دیگری است.

وی گفت: مطالعات صلح به دنبال برقراری عدالت اجتماعی، امنیت انسانی درک و فهم بینافرهنگی و دینی و توسعه‌ی پایدار است. همچنین گردشگری به دو شکل می‌تواند تسهیل‌گر صلح در جوامع بشری باشد; الف. گردشگری به مثابه یک ابزار و بستر as a tool/instrument / platform ب. گردشگری به مثابه یک گونه خاص: niche’s tourism تورهای موضوعی.

دکتر امیر یزدانی افزود: گردشگری در ذات خود، پدیده‌ای دموکرات و غیرطبقاتی است و زبان نرم و صمیمانه‌ای دارد. گردشگری گاهی به عنوان ابزار و پلتفرمی برای صلح طرح می‌شود. برای نمونه در بحث گفتگوی ادیان که یکی از زیر‌شاخه‌های مطالعات صلح محسوب می‌شود، می‌توان از نقش سفر در ترویج گفتگوی بینادینی و فرهنگی یاد کرد. سفرنامه‌ها منبع بی‌نظیری در ثبت این مواجهه‌ها با یکدیگر هستند. در این باره در کتاب #ایمان_در_جاده به وفور سخن گفته‌ام‌. و در کتاب #الهیات_گردشگری از منظر الهیاتی این موضوع را کاویده‌ام که هر دو در انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است.

وی ادامه داد: شماری از پژوهشکده‌ها و‌شبکه‌هایی که در جهان دانشگاهی به مطالعات صلح و گردشگری پرداخته‌اند: IIPT(international institute for peace through tourism):, Vancouver,Canada از برجسته‌ترین نهادهای پژوهشی به راهبری لوئیس دمور. Tourism for peace (IPTP) پروژه جهانی برای ترویج صلح و کاهش منازعات بین‌المللی. Peace and Tourism research network٫ Newport, USA. شبکه تحقیقاتی محققان و فعالان حوزه گردشگری.

دکتر حمیده امیریزدانی در پایان خاطر نشان کرد: با این نگاه دانشگاه ادیان و مذاهب در صدد است رشته دین و گردشگری را در مقطع تحصیلات تکمیلی پس از تصویب وزارت علوم در دانشگاه برگزار کند.

دکتر-مظفری-ادیان-و-مذاهب

امنیت اقتصادی و سیاسی دو پایه صلح برای الفت و دوستی میان ملت‌هاست

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدحسین مظفری رئیس مرکز صلح و گفت‌وگوی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: امنیت اقتصادی و سیاسی دو پایه صلح برای الفت و دوستی میان ملت‌هاست، صلح مفهوم مثبت دارد و تنها به معنای منازعه نیست؛ بلکه احترامی است که به مسأله قومی، مذهبی و فرهنگی می‌شود.

وی با طرح این پرسش که آیا گردشگری می‌تواند موجب برقراری صلح شود یا خیر؟ گفت: باید بدانیم که هدف از گردشگری معرفی فرهنگ، آشنایی با قومیت‌ها، آشنایی با فرهنگ، آداب، آیین‌های گوناگون و شناخت جایگاه خود در میان سایر ملت‎ها، قومیت‌ها و رفع نواقص است و این نیازمند تقویت و برقراری صلح است.

مظفری افزود: وقتی فرد گردشگری وارد کشوری می‌شود و قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف را می‌بیند، تلاش می‌کند، به آن‌ها احترام بگذارد و سبب همزیستی شود و این امر برکاتی دارد؛ از جمله تواضع، فروتنی، احترام به یکدیگر، الفت و دوستی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر قبول کنیم که گردشگری می‌تواند به صلح کمک کند، باید به این سوال پاسخ داد، آیا می‌تواند یکی از عوامل صلح باشد؟ باید بگوییم؛ اگر چه ممکن است، چنین باشد؛ ولی علت تامه نیست.

رئیس مرکز صلح و گفتگوی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: در گذشته، کشورها با هم ارتباط داشتند؛ اما هنگامی بین کشورها جنگ شد؛ همه چیز از بین رفت و صلح و دوستی جایش را به دشمنی داد؛ باید به این نکته توجه داشتیم که گردشگری یکی از دلایل و عوامل صلح است و باید برای ایجاد صلح، به عوامل دیگر هم توجه داشته باشیم و برای آن برنامه‌ریزی درستی انجام دهیم.

دکتر مظفری ادامه داد: در بحث گردشگری باید به مسائلی همچون فراهم کردن زیرساخت‌ها توجه کنیم، معتقدم؛ اگر چه گردشگری موجب تقویت اقتصاد می‌شود؛ اما وقتی لغو روادید صورت می‌گیرد و مسافرت‌ها و رفت‌وآمدها انجام می‌شود، مسئولان باید نسبت به رفتار و سخنان خود دقت بیش‌تری داشته باشند تا با برنامه‌ریزی بهتر سبب تقویت دوستی ملت‌ها و مهم‌تر، گردشگری و صلح شوند؛ چرا که با تصمیم‌گیری نامناسب می‌توان زمینه صلح را از بین ببرند و موانع اقتصادی ایجاد کنند.

وی بیان کرد: گردشگری و رفت‌وآمدها نه تنها مانع جنگ می‌شود؛ بلکه در تقویت مناسبت‌ها و دوستی‌ها می‌تواند بسیار مؤثر باشد و اگر در بحث گردشگری به مسائلی مانند محیط‌زیست و تقویت اقتصاد توجه نشود، سبب خسارت می‌شود.

تصویری از سید ابوالحسن نواب در دانشگاه ادیان

بیگانه هراسی موجب کاهش گردشگری می‌شود

همچنین در ادامه این نشست دکتر محمدطاهر قلی تبار رئیس اداره اروپا و آمریکای دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست اظهار کرد: متأسفانه تصور و دیدگاه‌ها نسبت به گردشگری در کشور اشتباه بوده و جامع نیست.

وی افزود: بیگانه هراسی موجب کاهش گردشگری می‌شود و ما باید ریشه آن را بیاییم و متأسفانه نگاه ما نسبت به گردشگری، اقتصادی است، ولو اینکه ظرفیت بسیاری دارد.

قلی تبار تصریح کرد: سیاست دولت‌ها گاهی موجب بیگانه هراسی می‌شود و برخی از آنها از ایجاد تفرقه لذت می‌برند و این سیاست متأسفانه و دلیل بعدی تا آگاهی نسبت به موضوعی است که گاهی منکر به خاصمه و جنگ می‌شود.

وی یادآور شد: گردشگری زمینه ساز صلح است و بسیاری می‌تواند تأثیر گذار باشد. سفر دانشجویان و طلاب به دیگر کشورها موجب ایجاد تحول می‌شود و گاهی اوقات باعث رفع نواقص و مشکلات می‌شود.

دکتر قلی تبار در پایان افزود: مطالعه صلح و گردشگری بسیار گسترده است و گردشگری با مطالعات علوم انسانی و ادیان ارتباط ناگسستنی دارد.

گفتنی است کاشت یک نهال زیتون، به عنوان درخت یادبود هفته گردشگری با شعار صلح و دوستی (مهر ۱۴۰۳) در محوطه دانشگاه ادیان و مذاهب به مناسبت هفته گردشگری، پایان بخش این نشست علمی تخصصی بود.

منبع روابط عمومی دانشگاه ادیان
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.