خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جهل مقدس نافی وحدت اسلامی است

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر سعیدیان‌فر، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگویی در خصوص وحدت اسلامی، اظهار کرد: در آیات قرآن کریم چندین واژه و مفهوم از جمله صراط مستقیم، دین واحد، امت واحد، تألیف قلوب، تعاون، اصلاح ذات، اخوت، اعتصام و منع از تنازع همگی بر وحدت تاکید دارند. خداوند در آیه ۱۵۳ سوره انعام می‌فرماید: «وَ أَنَّ هذا صِراطی‏ مُسْتَقیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبیلِهِ…؛ اینها که بر شما خواندم راه من است که راهى است راست و استوار (نه در آن اختلافى است نه پوینده‌اش را از مقصد باز مى‌دارد)، پس آن را دنبال کنید و راه‌هاى دیگر را دنبال مکنید که شما را از راه خدا پراکنده سازد». در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران نیز آمده است: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا…؛ و همگی به ریسمان خدا (به دین و کتاب و آورندگان وحی) چنگ زنید و پراکنده نشوید».

وی با اشاره به آیه ۱۹ سوره آل‌عمران خاطرنشان کرد: در این آیه خداوند می‌فرماید: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ…» این آیه بیان می‌کند دین نزد خداوند اسلام است. منظور در این آیه سلبی نیز نیست، بلکه همه ادیان اسلام است، به معنای اینکه همه تسلیم خدا، پیامبر و معاد بوده و به آن‌ها اعتقاد داشته باشند و کسانی که اختلاف می‌کنند نیز به خاطر زیاده‌طلبی خودشان این کار را انجام می‌دهند.

سعیدیان‌فر با اشاره به اینکه وحدت یک مفهوم قرآنی است، گفت: آیات زیادی در خصوص وحدت میان مسلمانان و مومنان آن هم به صورت عام نازل شده است، مثلا خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات می‌فرماید: «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ…؛ اى مردم، ما شما را از یک مرد و یک زن (آدم و حوّا) آفریدیم، بنابراین هیچ تیره و قبیله‌اى در آفرینش بر دیگرى برترى ندارد؛ ما شما را به صورت تیره‌هاى گوناگون و قبیله‌هاى مختلف قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید نه آن که به نژادپرستى روى آورید و به نژاد و تیره خود افتخار کنید و هر ملّتى خود را از دیگر ملّت‌ها گرامى‌تر بداند; به یقین گرامى‌ترین شما نزد خدا با تقواترین شماست».

وحدت اسلامی نباید در یک روز و در حد شعار باقی بماند
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: مخاطب این آیه همه مردم هستند، زیرافرموده: «یا أَیُّهَا النَّاسُ» که همه مردم را خطاب می‌کند، و نه تنها « مومنان» یا «مسلمانان» را. با برگزار کردن یک مراسم در روزی خاص و شعار وحدت دادن نمی‌توان وحدت واقعی ایجاد کرد، بلکه باید به صورت نظری منظور خودمان از وحدت را تبیین کنیم. وحدت به معنای همبستگی و همگرایی اجتماعی است و ما باید موانع سر راه آن را از بین ببریم.

وی اضافه کرد: امروزه ما یک کشور شیعه هستیم که البته برادران اهل‌سنت نیز در کنار ما زندگی می‌کنند، حال دنیای استکبار امروزه بحث انحلال شیعه را مطرح کرده و با ایجاد وحشت و شایعه‌پراکنی راجع به اینکه ایران به دنبال شیعه‌گرایی است، قصد دارد خطی میان ایران و عراق و آذربایجان ایجاد و وحدت ما با برادران اهل سنت را خدشه‌دار کند.

شیعه گفتمان وحدت‌آفرین داشته باشد
سعیدیان‌فر تاکید کرد: قدرت‌های استکباری از یک طرف در دنیا با مسائلی مانند داعش، اسلام‌هراسی ایجاد کرده و از طرف دیگر در میان مذاهب اسلامی شیعه‌هراسی را رواج می‌دهند. حال ما به عنوان ام‌القرا با تفکر شیعی وظیفه داریم از ادبیات فرقه‌گرایانه دوری کرده و گفتمان وحدت‌آفرین داشته باشیم. حتی مناسک مذهبی و دعاها و مراسم ما باید برای ایجاد همگرایی اسلامی باشد تا برای کشورهای اسلامی نوعی مصونیت ایجاد کنیم.

وی توضیح داد: اگر ما بر طبل اختلاف بکوبیم و با ادبیاتی که به نفع خودمان است صحبت کنیم، هم جهان اسلام آسیب می‌بیند و هم خودمان دچار مشکل می‌شویم. برای تقویت وحدت باید برای توده‌ها و عوام مردم مشخص کنیم منظور از وحدت این نیست که کسی از مذهب خودش بازگردد، بلکه ما به دنبال همگرایی مذاهب هستیم.

شیعه وسنی به نقاط اشتراک خود توجه کنند
وی با اشاره به تبلیغات سوء دشمنان مبنی بر اینکه شیعیان درصدد از بین بردن مذهب اهل سنت و اهل سنت نیز به دنبال از بین بردن شیعه هستند، خاطرنشان کرد: منظور از وحدت این است که هرکس با هر اعتقادی بر نقاط اشتراک تکیه کند، نه نقاط اختلاف. اگر ما بر نقاط اشتراک تاکید کنیم در میان بیش از یک میلیارد مسلمان دنیا نمی‌توانیم فقط خودمان را حق بدانیم.

سعیدیان‌فر تصریح کرد: در حال حاظر تنازع و خشونت‌ورزی در جوامع اسلامی بسیار زیاد شده است و ما باید این نوع رفتار را که از موانع همگرایی هستند از بین ببریم. در واقع قرآن، ستمگری و پیروی از هوس‌ها را مانع همگرایی می‌داند. علاوه بر این حاکمان زورگو و افراد جاهل نیز همگرایی را از بین می‌برند.

اختلاف از جهالت مردم سرچشمه می‌گیرد
وی با اشاره به نقش جهل در از بین بردن همگرایی گفت: جهل مقدس مسئله بسیار خطرناکی است، اگر کسانی بدون علم خود را حق بدانند و کار خودشان را درست و دیگران را باطل تصور کنند وحدت اسلامی را از بین می‌برند. در کتاب بحارالانوار آمده که امام علی (ع) در این راستا می‌فرمایند: «اگر جاهلان ساکت می‌شدند در جامعه اختلاف ایجاد نمی‌شد». یعنی اختلاف از جهالت مردم سرچشمه می‌گیرد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: همه افراد اعم از شیعه و سنی باید از امکانات کشور برخوردار باشند. اگر ما همبستگی اجتماعی عملی ایجاد کنیم، وحدت نیز به دنبال آن به وجود می‌آید. ممکن است که ما در مسائلی با اهل سنت اختلاف داشته باشیم، اما اکثر آنها دوستدار اهل بیت هستند. پس باید بر نقطه‌های اشتراک تاکید کرده و نقاط اختلاف را به کلی فراموش کنیم تا بتوانیم وحدت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه گاهی در رسانه‌ها مسائلی مطرح می‌شود که وحدت را از بین می‌برد، گفت: گاهی حتی افرادی به گونه‌ای عمل می‌کنند که فقط ما حق هستیم. امام خمینی(ره) اجازه نمی‌دادند بعضی مباحث که به مقدسات اهل سنت توهین می‌شد، مطرح شود.

سعیدیان‌فر تاکید کرد: من خودم یک شیعه اثنی عشری هستم، اما ما متاسفانه گاهی کارهایی می‌کنیم که به تفرقه دامن می‌زند. ما قرآن و پیامبر(ص) و امام(ع) را قبول داریم و همه اینها می‌تواند نقطه اشتراکی برای ایجاد وحدت باشد. اما گاهی تبلیغ دین در دست کسانی می‌افتد که دانش کافی نداشته و گرفتار جهل مرکب هستند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.