خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سیاه‌پوستان در آمریکا قدیس نمی‌شوند

هیچ‌یک از کاتولیک‌های سیاه‌پوست امریکایی قدیس نیستند و این کاتولیک‌ها درتلاش برای تغییر این وضعیت هستند.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، گروه کاتولیک‌های سیاه‌پوست آمریکایی در بین کاتولیک‌های آمریکا در اقلیت قرار دارند و همواره مجبور بوده‌اند با دهه‌ها نژادپرستیِ سازمانمند مقابله کنند. این در حالی است که سیاه‌پوست‌های مسیحی در جامعه اکثریت پروتستان امریکا نیز در اقلیت هستند.

در بین کاتولیک‌های امریکایی ۱۱ نفر به عنوان قدیس شناخته شده‌اند که هیچ‌کدام از آنها سیاه‌پوست نیستند. دانشگاه خاویر لویزیانا، تنها دانشگاه کاتولیک سیاه‌پوست در امریکا، اعلام کرده تلاش می‌کند بتواند ۵ کاتولیک سیاه‌پوست امریکایی را به عنوان قدیس به ثبت برساند. این افراد عبارتند از: پیر توسینت که درگذشته برده بوده است و پس از آن مدرسه‌ای برای کودکان سیاه‌پوست در نیویورک بنا کرد و همچنین به فقرا و کودکان نیویورک خدمات‌رسانی می‌کرده است. فرد دوم جولیا گریلی است که او نیز در گذشته برده بوده و به علت فعالیت‌های خیرخواهانه در دنور محبوب مردم بوده است. نفرات سوم و چهارم هنریت دلیل و ماری الیزابت لانج هستند که در بالتیمور نظام دینی تشکیل دادند. آخرین نفر آگوستوس تولتون است که به عنوان اولین کشیش سیاه‌پوست امریکایی شناخته می‌شود. او مجبور شد به مدارس دینی رم سفر کند؛ زیرا هیچ‌کدام از مدارس امریکایی او را نمی‌پذیرفتند.

این افراد در جامعه محلی مسیحی شناخته شده هستند و این موضوع پذیرفته شدن قدیسیت آنها را مورد تأیید قرار می‌دهد اما ثبت آنها به عنوان قدیس به تلاش و تحقیقات و منابع مالی و حمایتی قابل توجهی احتیاج دارد که دانشگاه خاویر در تلاش است به این امر دست یابد.

فرآیند تقدیس مدرن می‌تواند دهه‌ها یا قرن‌ها به طول بینجامد. افرادی که به عنوان قدیس کاندید می‌شوند باید دو معجزه از جانب آنها به اثبات برسد و و پس از آن توسط واتیکان و پاپ مورد تصدیق قرار بگیرند.

امریکا که کشور تازه تأسیسی است تنها ۱۱ قدیس را به ثبت رسانده که هیچ کدام از آنها سیاه‌پوست نیستند این در حالی است که خارج از امریکا تعداد زیادی قدیس افریقایی به ثبت رسیده‌اند. علت این امر را باید این دانست که سیاه‌پوستان کاتولیک در امریکا جامعه کوچکی هستند و عمده سیاه‌پوستان امریکایی به جامعه پروتستان‌ها تعلق دارند و تنها ۵ درصد از افریقایی امریکایی‌ها کاتولیک هستند. از طرف دیگر در حالی که ۶۰ درصد کاتولیک‌های امریکایی سفیدپوست هستند تنها ۳درصد آنها سیاه‌پوست هستند.

همچنین مدیریت و سازمان‌های کاتولیک امریکایی همیشه تحت قدرت سفیدپوستان کاتولیک بوده است. علاوه بر همه اینها همان‌طور که اشاره شد روند تقدیس منابع سیاسی، مالی و فرهنگی قابل‌توجهی نیاز دارد و این روزها سیاه‌پوستان امریکایی در تلاش هستند تا با فراهم کردن این منابع سهم خود را در کلیسای کاتولیک در سطح سازمانی به دست بیاورند.

منبع دین آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.