خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جدال لفظی ترکیه و یونان بر سر مسجد ایاصوفیه

مقامات آنکارا و آتن بر سر تبدیل ایاصوفیه استانبول به مسجد دچار جدال لفظی شدیدی شدند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، رویترز نوشت: مقامات آنکارا و آتن امروز (شنبه) پس از آنکه روز گذشته رجب طیب اردوغان در مکان باستانی ایاصوفیه استانبول پس از هشتاد و شش سال نماز جمعه اقامه کرد، دچار جدال لفظی شدید شدند.

انتقاد یونان از این اقدام ترکیه بر روابط پرتنش دو کشور دامن زده است. روز جمعه پس از اقامه نماز در این مسجد زنگ کلیسا‌ها در سراسر یونان به نشانه عزاداری به صدا درآمد.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای که در این خصوص امروز منتشر ساخت، گفت: «یونان بار دیگر دشمنی خود را نسبت به اسلام و ترکیه به بهانه واکنش به بازگشایی مسجد ایاصوفیه برای برگزاری نماز نشان داد.» در ادامه این بیانیه آمده است: «این وزارتخانه اظهارات خصمانه دولت یونان و نمایندگان پارلمان آن را برای تحریک مردم به منظور آتش زدن پرچم ترکیه در شهر تسالونیکی یونان به شدت محکوم می‌کند.» در ادامه آمده است ایا صوفیه یک مسجد است که طبق درخواست مردم ترکیه برای برپایی نماز بازگشایی شده است و این مسجد نیز مانند تمامی دارایی‌های فرهنگی ترکیه به این کشور تعلق دارد.

وزارت امور خارجه یونان نیز در پاسخ به این بیانیه دست به انتشار بیانیه دیگری زد و گفت «جامعه بین‌المللی قرن ۲۱ از دیدن تعصبات مذهبی و ملی گرایانه ترکیه امروز متعجب است.»

روز گذشته نخست وزیر یونان نیز ترکیه را «مشکل ساز» نامیده و اقدام اخیر آن را «حمله به تمدن قرن بیست و یکم» توصیف کرده بود.

یونان و ترکیه در مورد طیف وسیعی از موضوعات از فضای هوایی تا مناطق دریایی و تفکیک قومی قبرس با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در هفته‌ها اخیر این دو کشور دوباره بر سر تعیین حدود مرزی در شرق مدیترانه و دستیابی به منابع طبیعی آن دچار تنش شده بودند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.