خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تعطیلی آیین قالی‌شویان به دلیل کرونا

آیین سنتی «قالی‌شویان» که هر سال در دومین جمعه‌ی مهرماه در مشهد اردهال (از توابع کاشان) برگزار می‌شد، امسال و به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، تصمیم تعطیلی آیین قالی‌شویان با حاشیه‌ها و مخالفت‌هایی همراه بود؛ پیشتر مسئولان محلی از امکان برگزاری محدود سخن گفته بودند، اما شدت‌گرفتن کرونا در استان اصفهان برگزاری محدود را هم منتفی کرد. قرار است به جای این آیین، در صحن روباز حرم سلطانعلی مراسم روضه‌خوانی محدودی برگزار شود.

آیین قالی‌شویان یکی از آیین‌های مذهبی جذاب و دیدنی است که قدمت آن لااقل به دوره قاجار می‌رسد. ویژگی ممتاز این آیین آن است که برخلاف اغلب دیگر مناسک شیعی، تابع تقویم شمسی است نه قمری.

برخی پژوهشگران این آیین را دارای صبغه‌ای ایرانی و به‌جامانده از جشن‌های مهرگان یا «تیرگان» در ایران پیش از اسلام می‌دانند.

برای آشنایی با آیین قالی‌شویان کتاب «ق‍ال‍ی‌ش‍وی‍ان‌: م‍ن‍اس‍ک‌ ن‍م‍ادی‍ن‌ ق‍ال‍ی‌ش‍وی‍ی‌ در م‍ش‍ه‍د ارده‍ال» اثر علی بلوکباشی و مدخل قالی‌شویان به قلم محمد مشهدی نوش‌آبادی در کتاب «فرهنگ سوگ شیعی» معرفی می شود.

منبع: کانال محسن‌حسام مظاهری

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.