خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خدا و نظام قانونی سکولار

کتاب «خدا و نظام قانونی سکولار» رویکردی جدید برای سیستم های سکولار ارائه می دهد که شامل یک ایده خداباوری در برابر تصورات ساده انگارانه و الحادی است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از ICN گاهی ادعا می شود که نظام قانونی سکولار مانند قانونهای ایالتی، پشتوانه ی مذهبی و الهی ندارند «کتاب خدا و نظام قانونی سکولار» رویکردی جدید برای این سیستم ها ارائه می دهد که شامل یک ایده خداباوری در برابر تصورات ساده انگارانه و الحادی است.

نویسنده یک حقوقدان کاتولیک اسپانیایی است که برای او احترام به خدا نیازمند یک نظام قانونی سکولار است تا تصدیق کند که یک منبع قانونی و بالاتر از قوانین مثبت دولت، به عنوان یک مفهوم متالگال، وجود دارد.

باورهای مذهبی ادیان مختلف منجر به ایجاد دولت مدرن شده است که به نظر می رسد باید سکولار باشد یک دیدگاه این است که دولت بر تمامی ادیان برتری دارد، از این رو به مرجع مذهبی سکولار خود تبدیل می شود که جانشین دین خواهد بود. دیدگاه دیگر این است که دولت در کنار مذهب قرار گرفته و هیچ مشکلی برای کنترل آن ندارد. همچنین استدلال می کند که تقلیل خدا و مذهب توسط دولت و تبدیل آن به یک مقوله ی سیاسی یا قانونی نوعی بت پرستی سیاسی و یا حتی کفر است.

این استدلال به تمایز پیچیده ای از حوزه های مختلف زندگی و قدرت بستگی دارد. این استدلال پیش بینی توانایی اندیشمندان و نظام قانونی سکولار برای کار با ادیان به عنوان یک متحد و نه به عنوان یک هدف یا دشمن است.

هدف نویسنده این است که تعریف متفاوتی از رابطه ی بین خدا، دین، وجدان و قانون را ارائه دهد، و سیستم های قانونی سکولار باید با احترام نسبت به این مفاهیم رفتار کنند.

کتاب خدا و نظام قانونی سکولار

سکولاریسم که برای اولین بار در فرهنگ مسیحیت غرب ظهور کرد، معادلی در سایر سنت های مذهبی و مسیحیت شرق نداشته و فرآیند تمایز سکولار از نهادهای مذهبی است. قادر ساختن شهروندان برای زندگی و توسعه ی مشترک در یک چارچوب واحد، علی رغم اختلاف نظر در مورد اصول، هدف یک نظام قانونی سکولار است.

نویسنده معتقد است که به رسمیت شناختن خدا، سیستم های حقوقی سکولار را تقویت می کند، بدون این که هیچ یک از اصول لیبرال دموکراتیک را قربانی کند، زیرا خدای متالگان سایر عقاید متالگال مانند برابری، حقوق انسانی و… را توسعه می دهد که این عقاید قلب تمامی سیستم های دموکراتیک است.

با این حال، کاتولیک ها کتاب مقدس را به طریقی دیگر درک می کنند، زیرا آنها مطابق با سنت کلیسا خوانده شده و مشمول به قضاوت مقام دادسرا می شوند. از این رو نظریه شناسی کاتولیک برای تفسیر قانون اساسی ایالت متحده بر اساس سنت ها و نه فقط طبق عقاید حقوقی و قانونی منعطف تر است.

هر نظام قانونی سکولار باید به صورت جداگانه به خدا، دین و وجدان نزدیک شود، زیرا هر یک از این موارد با شیوهای متفاوت از یکدیگر بر سیستم قانونی تاثیر می گذارد. این ایده ها یک سیستم حقوقی را با کلیدهای ایجاد چارچوب قانون اساسی جدید و منسجم برای حمایت از حقوق دین و آزادی وجدان در عصر تنوع، وابستگی و سکولاریزاسیون فراهم می‌کند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.