خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رهبران بدلی و مدیریت نکردن اختلاف؛ مهمترین عوامل تفرقه

آیت‌الله کعبی:

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن برشمردن عوامل تفرقه مانند نشناختن و عدم تبعیت از رهبری الهی و مدیریت نکردن اختلافات، گفت: وحدت صرفاً شعار انقلاب نیست، بلکه سیاست راهبردی نظام اسلامی است. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر(ص) گفت: قرآن کریم پایه وحدت جامعه بشری را توحید، عدالت، کرامت انسان، برادری و برابری، مسئولیت مشترک اجتماعی و تلاش برای رشد و پیشرفت و تحقق امنیت فراگیر، مبارزه با ظلم و فساد و طاغوت و فتنه و استکبار می‌داند.

وی در پاسخ به اینکه موانع نظری و عملی وحدت چیست؟ گفت: بغی، ستم و سلطه‌طلبی، استکبار، زیاده‌خواهی، انحصارطلبی، حرص و طمع، حسد، کینه و بیماری‌های اخلاقی، غفلت، جهالت و فتنه‌گری و فقدان رهبری یا نشناختن رهبری جامع الشرایط برای اداره امور امت اسلامی همچنین شیطنت و تلاش دشمنان و مکر و فریب آنها مهمترین عوامل تفرقه در ابعاد نظری و عملی در میان امت اسلامی است. نقشه‌های راهبردی دشمنان برای تکه‌تکه کردن و تضعیف امت اسلامی، جلوگیری از انسجام امت اسلامی همچنین طراحی جنگ‌ها و نزاع‌های داخلی و مدیریت نکردن اختلافات درونی می‌تواند مهمترین ریشه‌های تفرقه باشد.

آیت‌الله کعبی در پاسخ به این سؤال که ما با وجود تلاش‌های تقریبی زیاد در کشور به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم آیا عدم موفقیت به ناکارآمدی تلاش‌ها مانند نوشتن آثار و برگزاری کنفرانس‌ها و … بازمی‌گردد یا منشأ دیگری مانند دخالت بیگانگان و … دارد، بیان کرد: پایه‌های وحدت از لحاظ تئوریک و در عمل بعد از انقلاب اسلامی و در این ۴ دهه بر پایه شکل‌گیری قدرت اسلامی و تحقق اهداف و مأموریت‌های انبیاء و اولیاء الهی برای زندگی انسان معاصر شتاب بیشتری گرفته و محور وحدت، رهبری الهی امام خمینی(ره) و در تداوم آن آیت‌الله خامنه‌ای است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: طبیعی است که دشمن مشترک امت اسلامی یعنی صهیونیست و استکبار جهانی احساس خطر کنند و در برابر نظام و رهبری بایستند ولی با وجود تمام دشمنی‌ها، تلاش برای بازسازی امت اسلامی تا رسیدن به پیشرفت و رشد و حرکت به سمت تمدن اسلامی شتاب و معنا و مفهوم جدی به خود گرفته و در برابر بلوک شرق و غرب، بلوک مقتدر با محور مقاومت اسلامی در حال شکل‌گیری است.

نبود ابتکار عمل در مدیریت اختلاف؛ عامل تفرقه

وی افزود: طبیعی است که دشمنان اسلام و امت اسلامی بیکار نمی‌نشینند و تلاش می‌کنند با ساختن رهبران بدلی به طرح و برنامه‌های تفرقه‌آمیز و پروژه‌های تفریق و فروپاشی امت اسلامی بپردازند و با وحدت امت اسلامی مقابله کنند؛ طراحی‌های دشمن و غفلت و جهالت امت اسلامی و نزاع درونی و نداشتن ابتکار عمل در مدیریت اختلاف از موانع مهم وحدت است.

آیت‌الله کعبی اظهار کرد: باید امت اسلامی به سمت اقتدار بین‌المللی پیش برود که طبیعتاً دشمنان با آن مقابله می‌کنند، ولی با بیداری امت اسلامی و درک اینکه جبهه مقاومت در حال تبدیل به یک بلوک مقتدر است می‌تواند بر محور آزادی قدس شریف، وحدت اسلامی را تقویت کند.

عضو جامعه مدرسین در پاسخ به این پرسش که برخی منتقد مواجهه شعاری با وحدت هستند، اضافه کرد: به نظر من مواجهه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی با وحدت جنبه راهبردی و اساسی دارد و جزء آرمان‌های متعالی نظام مقدس ماست، نه اینکه صرفا جنبه شعاری داشته باشد، گرچه شعائر نقش گفتمان‌سازی را به دنبال دارد که مقدمه‌ای برای اجراست.

کنفرانس وحدت و ایجاد مفاهمه گفتمانی

وی در پاسخ به اینکه برخی منتقد برگزاری کنفرانس هفته وحدت و هزینه‌های آن هستند، دیدگاه شما چیست؟ اظهار کرد: کنفرانس‌های وحدت از بابت مفاهمه نخبگان امت و تلاش برای تبدیل گفتمان وحدت به گفتمان مشترک امت اسلامی حائز اهمیت است و برکات زیادی برای امت  اسلامی داشته و دارد.

آیت‌الله کعبی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود برای تحقق عملی وحدت باید به پیروان مذاهب در احراز پست‌ها و فعالیت‌های سیاسی و … بهای بیشتری بدهیم، تاکید کرد: نظام اسلامی این کارها صورت گرفته است ولی این بحث‌ها از سوی دشمنان وحدت مطرح می‌شود؛ اگر آرمان‌های نظام مقدس اسلامی محقق شود همه امت اسلامی از آن سود می‌برند؛ مهمترین آرمان‌های انقلاب هم پیشرفت بر پایه برابری و برادری و قدرتمندی در برابر دشمنان است که همه مذاهب اسلامی از تحقق آن سود می‌برند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.