خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بوکُوحرام در افغانستان

یادداشتی از مهدی فرمانیان؛

البته هنوز داعش مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است، اما شیوه بمب گذاری و مکان حادثه نشان می دهد به احتمال زیاد کار داعش است، ‌اما از نوع جدیدش: بُوکُوحرام.

ردنا (ادیان نیوز) – شهادت دختران ۱۱ تا ۱۵ ساله «مرکز آموزشی کوثر» در غرب کابل و عدم پذیرش مسئولیت این جنایت توسط طالبان، منجر شد تا فِلِش ها به سوی داعش نشانه رود.

البته هنوز داعش مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است، اما شیوه بمب گذاری و مکان حادثه نشان می دهد به احتمال زیاد کار داعش است، ‌اما از نوع جدیدش: بُوکُوحرام.

برای اولین بار نام بوکوحرام در نیجریه شنیده شد. “بُوکُو حرام” در زبان محلی یعنی ” تحصیل غربی حرام”. این جمله مشتق از دو کلمه book به معنای کتاب و حرام به معنای جایز نبودن است. این گروه یکی از شاخه های القاعده آفریقاست، اما در سال ۱۳۹۴ شمسی رسماً به داعش پیوست. جنجالی ترین عملیات بوکوحرام ربودن ۲۷۶ دختر دانش آموز ۱۶ تا ۱۸ ساله از یک مدرسه شبانه‌روزی در شمال شرقی نیجریه در سال ۲۰۱۴ بود. رهبر این گروه تروریستی در توجیه عمل خود گفت: این دانش آموزان را ربوده، زیرا تحت آموزش‌های غربی قرار داشتند.

از نظر این گروه تحصیلات غربی حرام است،‌ اما چرا فقط به مدارس دخترانه حمله می کند و نسبت به پسران چنین عملی تاکنون دیده نشده است،‌ جای سوال جدی دارد؟

حال سوال اینجاست که آیا شیوه فکری بوکوحرام در زمینه تحصیل دختران به داعش افغانستان منتقل شده است؟ حمله دیروز به مدرسه دخترانه در کابل این تحلیل را تقویت می کند که بوکوحرام افغانستان در حال شکل گیری است.

باید از داعش و داعشیان که توهم دانایی و اجتهاد مطلق دارند،‌ پرسید تا چه زمانی می خواهید نفرت از اسلام و اسلامیان را در جهان پمپاژ کنید؟ آیا وقت آن نرسیده است تا به بازنگری افکار خود بپردازید و از افکار تکفیری ابن تیمیه و وهابیت دست بردارید؟

منبع مسلمنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.