خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سیره امام خمینی (ره) فراتر از تقریب ادیان، بلکه تقریب انسان‌ها بود

حجت‌الاسلام‌ پهلوانی:

ردنا – امام جماعت مسجد جماران معتقد است فریاد ظلم‌ستیزی امام خمینی سبب شد او این‌گونه در بین آزادگان به مقبولیت دست یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پهلوانی امام جماعت مسجد جماران، در گفتگو با خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، در خصوص نگاه امام خمینی (ره)، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی به اقلیت‌های دینی و مذهبی اظهار کرد:

امام زنده کننده ندای توحید در جهان بشری بود. او موحدی بود که در عصر حاضر توانست ندای توحید را با وحدت به نمایش بگذارد. امام همیشه می‌فرمود رمز بقا و رمز فلاح و رستگاری و پیروزی دنیای ما دو کلمه است؛ وحدت کلمه و توحید. او در سایه همین آیه شریفه « قُل یا أَهلَ الکتابِ تَعالَوا إِلی کلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِک بِهِ شَیئًا وَلا یتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ» توانست اهل کتاب را نیز شیفته خود کند.

احیای دارالقریب نجف

پهلوانی افزود: امام خمینی (ره) وقتی که وارد نجف شد در اولین دیدار خود با مراجع وقت فرمود آقایان علماء بیایید لااقل بین مسلمین وحدت ایجاد کرده و جنگ شیعه و سنی را تمام کنیم. این یک میلیارد مسلمان را به هم وصل کنیم. بد است که یک میلیارد مسلمان علیه یکدیگر موضع‌گیری کنند. برخی از علما با امام همراه شده و برخی امام را تخطئه کردند. امام از همان‌جا دارالتقریب آیت‌الله بروجردی را احیا کرد و فرمود ما باید بعد از تقریب مذاهب به تقریب ادیان برسیم و لذا همیشه می‌فرمودند این نهضت ما و این انقلاب ما نه تنها باید زمینه نزدیکی و تقریب موحدان جهان را فراهم کند بلکه باید بتواند انسانیت را محور قرار دهد و جهان بشری را برای دفاع از ظلم با یکدیگر متحد گرداند.

امام جماعت مسجد جماران گفت: بر اساس همین دیدگاه بود که در آخرین پیام خود که به پیام استقامت معروف است می‌فرمایند ما برآنیم هرکجا مظلوم و ستمدیده یافتیم از او دفاع کرده و به او کمک کنیم. با دین و مسلک مظلومان کاری نداریم. این منطق امام خمینی (ره) بود. ما باید بتوانیم بر اساس منطق، خارج از دایره دین، وجدان انسانی را زنده کنیم. ایشان می‌فرمودند وقتی که پیامبر آمدند موحد و مسلمان نداشتیم. پیامبر توانست وارد قلوب همان کسانی شود که دین و مسلک نداشتند. ابوذرها و عمارها و یاسرها از روز اول که ابوذر نبودند. سلمان‌ها که از روز اول سلمان نبودند. این‌ها با نفوذ کلام پیامبر و رفتار ایشان توانستند به اسلام و وحدانیت برسند. آن‌ها حقایق انسانی را پذیرفتند. لذا اگرچه ابوسفیان باطل است اما این سخن حق است که گفت درها را نبندید. محمد از در وارد نمی‌شود از قلب‌ها وارد می‌شود. لذا این قلب سلیم در درون مسلمان هست؛ اعم از شیعه و سنی درون اهل کتاب هست. در درون انسان‌های لامذهب و لائیک و لا دین هم هست. امام فرمود این فطرتی که قرآن می‌فرماید فِطْرَ‌تَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا، فطرت عمومی است.

نباید افکار امام دفن شود

وی تصریح کرد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که اهل کتاب و موحدان از به دست آوردن سمت‌ها و پست‌ها در جامعه محروم گشته و احساس کنند آن‌گونه که شعار و حرف امام در اول انقلاب بود با آنان برخورد نمی‌شود. نباید شرایط به گونه‌ای پیش رود که افکار امام دفن شود. امام خمینی (ره) با دید باز توانست فراخوان بشری کند و حتی در کمونیست‌ها هم افکار امام تأثیر گذاشت. امام گفت هر کجای عالم مظلومی باشد. این همان سخن پیامبر بود که فرمودند «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا ینَادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِم» اینجا پیامبر نمی‌گوید من سمع مومنا، می‌فرمایند من سمع رجلا، یعنی هر انسانی و بی‌دین هم اگر بگوید به داد من برسید ما نباید بی‌تفاوت باشیم و الا ما مسلمان نیستیم. با این منطق نبوی امام توانست جهان بشری را معطوف به خود کند.

امام جماعت جماران ادامه داد: با برخی از تنگ‌نظری‌های امروز که تقریب مذاهب و ادیان را نشانه رفته و حتی به انشقاق و گروه‌بندی بین شیعیان منجر شده نمی‌توانیم راه امام را ادامه دهیم. نباید این دایره محدود شود. امید داریم که این تفکر حضرت امام را باور کنیم و نورافشانی دوباره آغاز شود.

دیدار پاپ با امام خمینی (ره)

پهلوانی گفت: امام با این انقلاب در دنیا تحول ایجاد کرد و حتی آنان نیز که گرفتار دنیا بودند نتوانستند این حرکت را کتمان کند. عده‌ای فقط خودشان را از حق‌جویی و حقیقت‌خواهی محروم کردند اما نتوانستند نور حقیقت را پنهان کنند بعد از فتح لانه جاسوسی وقتی که پاپ به قم و خدمت امام آمد، گفت آمده‌ام واسطه شوم تا گروگان‌ها را آزاد کنید. آن‌ها مظلوم واقع شده‌اند و ما باید دفاع از مظلوم کنیم. حضرت امام مقدمه‌ای چیدند و فرمود آقای پاپ، پیرو عیسی مسیح سلام‌الله‌علیه است و حضرت مسیح مخالف ظالم بود نه مخالف مظلوم. بعد فرمود علت ازدواج نکردن حضرت عیسی این بود که دائم در جنگ و گریز و مبارزه بود. حضرت می‌خواست مزاحم کسی نباشد و شماها این را برعکس کردید و راهبه شدید. در حالی که حضرت عیسی عزلت نداشت و جهانگردی داشت و قریه به قریه، شهر به شهر ظالم ستیزی می‌کرد. ما از آقای پاپ توقع داریم که پیرو مسیح سلام‌الله‌علیه باشد و با ظالم مخالف و با مظلوم همراه گردد. این‌ها که گروگان ما هستند به ما ظلم کرده و ظالم هستند. ما مظلوم هستیم. شما باید از ما دفاع کنید. پاپ از این سخنان تحت تأثیر قرار گرفت و در نهایت درخواست خود را پس گرفت. او منطق امام خمینی (ره) را پذیرفت اما حقیقت‌خواهی نکرد. نتوانست نور حق را انکار کند.

وی افزود:  اهل کتاب شیفته امام خمینی (ره) بودند و الآن هم هستند؛ همان‌طور که جرج جرداق مسیحی شیفته عدل علی است. ما هم اگر بتوانیم عدالت علی را اجرا کنیم و میل به عدالت علی داشته باشیم به ما معطوف می‌شوند. اما اگر علی را احیا نمی‌کنیم لااقل عدل او را لکه‌دار نکنیم. با ظلم به دیگران باورهای آنها را نسبت به علی خراب نکنیم. اگر ما هم پرتو و نور امیرالمؤمنین باشیم، عدالت‌خواهان شیفته ما می‌شوند.

این مبلغ انقلاب اسلامی ادامه داد: چرا از اول انقلاب عده‌ای مسیحی وارد ایران شده و شیعه شدند؟ کار ما این نبود شیعه تولید کنیم. امام فرمود ما به احدی نمی‌گوییم که شیعه شد. روزی امام جمعه کردستان به خدمت امام آمد و گفت می‌خواهم شیعه شوم. امام فرمود این موضوع به ما ربطی ندارد. ضمن اینکه اگر شما سنی بمانید برای اسلام مفیدتر است. گفت چرا؟ امام خمینی (ره) فرمود اگر شما سنی بمانید نمی‌گویند که آقای خمینی می‌خواهد اهل تسنن را شیعه کند و ثانیاً نفوذ شما در منطقه حفظ می‌گردد و ثالثاً ما بدنام نمی‌شویم و وحدت ما در کردستان به هم نمی‌خورد. محور وحدت باید شماها باشید. وقتی که از اتاق بیرون رفت امام به حاج احمد آقا گفته به چه به ما چه ربطی دارد که چه کسی می‌خواهد شیعه و چه کسی می‌خواهد سنی باشد. اگر می‌خواهد برود بینی و بین الله تقیه کند. چرا باید بیاید و ما بگوید؟ ما به دنبال شیعه کردن کسی نیستیم.

اعتراض به امام خمینی (ره) برای وحدت شیعه و سنی

پهلوانی گفت: ما باید نمایش توحید، نمایش اسلام و نمایش عدل امیرالمؤمنین باشیم، تا دیگران خودشان شیفته ما شوند. مأموریت ما ظلم‌ستیزی است لذا وقتی که به امام اعتراض کردند که شما آمدید با وحدت شیعه و سنی، شیعه را تضعیف کردید. فرمود ما شیعه را ترویج کردیم و ما به جای آنکه اسم علی را بیاوریم سعی کردیم در حد توان فرهنگ علوی را احیا کنیم.

وی افزود: امام خمینی (ره) نقش بازی نمی‌کرد. وقتی که از نجف به پاریس رفت، علمای نجف به او پیغام دادند او که ۱۵ سال هر شب کنار قبر امیر المومنین زیارت جامعه می‌خواند چطور راضی شد که به پاریس برود؟ امام فرمود اولاً که من وابسته به هیچ چیز نیستم؛ حتی وابسته به نجف هم نیستم. وابسته به محراب هم نیستم و وابسته به حرم رفتن هم نیستم. من باید وظیفه خود را انجام دهم. اگر قرار باشد همه اینها را رها کنم و به تکلیف خود بپردازد اینها را رها می‌کنم. ما هر کجا برویم همان‌جا را حرم امیرالمؤمنین می‌کنیم. امام وقتی وارد فرانسه شد به همراهان خود گفت قانون اینجا را رعایت کنید. یک روز همراهان ایشان در همان محل گوسفندی را ذبح می‌کنند و برای مراسمی که بوده غذایی را تهیه می‌کنند. امام وقتی که می‌بینند گوسفند را مخفیانه و خلاف قانون فرانسه ذبح کرده‌اند از آن غذا نمی‌خورند.

پهلوانی گفت: شب کریسمس هم چهل خانه را انتخاب کرد و چهل جعبه شیرینی و شاخه گل را به همسایگان خود داد و تولد حضرت مسیح را تبریک گفت. پیامبر می‌فرمایند تا ۴۰ همسایه به ما حق دارند. و این ۴۰ همسایه مسیحی بودند. از میان همین مسیحیان ما در قم طلبه داشتیم و که گویا در نهایت شهید شد. هر کنشی واکنش دارد و هر فریادی بازتابی دارد. امام وقتی دیدگاهش همین بود اهل کتاب هم با او بودند.

خبرنگار محمد علی خرمی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.