خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نشست «عشق و آفرینش در عرفان اسلامی» برگزار شد

عضو هیئت علمی گروه ادیان و عرفان واحد تهران مرکز گفت: نظام خلقت بر اساس جمال و زیبایی است و جمال دنبال جلوه است و جمال و جلوه متلازم یکدیگر هستند و اگر جلوه می‌کند. می‌خواهد کسی زیبایی را مشاهده کند.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، دکتر عبدالرضا مظاهری در نشست عشق و آفرینش در عرفان اسلامی که به صورت زنده از صفحه اینستاگرام انجمن ادیان و عرفان پخش شد، اظهار کرد: بشر درگیر آفرینش بوده و اینکه عنصر اولیه آفرینش کدام یک از آب، آتش یا باد است. به طور طبیعی در متون عرفانی ما این بحث ادامه داشته است.

وی با اشاره به دیدگاه‌های مطرح در این زمینه عنوان کرد: دیدگاه فلاسفه یکی از دیدگاه‌ها است که در برابر آن عرفان عاشقانه است. عرفان نظری استناد به آیات و احادیث دارد. بر اساس عرفان محمدیه اولین چیزی که خداوند خلق کرد حقیقت نور محمدی است.

استاد عرفان اسلامی خاطرنشان کرد: عشق در عرفان اسلامی در دو محور بررسی می شود اول عرفان عاشقانه است که ارتباط بین قبح و حسن را برقرار می‌کند. اول اینکه کمال، زیبایی می‌آورد و زمانی که خداوند کمال مطلق است زیبا نیز است این حسن و زیبایی حب به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در حسن نوعی از زیبایی جلوه می‌کند، گفت: حسن دنبال جلوه است زیرا می‌خواهد جمال خود را نشان دهد جلوه، جمال و حسن با یکدیگر در ارتباط هستند. زیبارو می‌خواهد زیبایی خود را نشان دهد و زیباروتر از خدا چه کسی می‌تواند باشد.

مظاهری تصریح کرد: نشان دادن چهره با آفرینش است زیرا کمال زمانی می‌تواند خود را با اوج نشان دهد که تجلی پیدا کرده باشد. خداوند تجلی به ذات دارد. خداوند می‌خواهد بیرون ذات خود داشته باشد. عالم، انسان و کتاب قرآن و تمام این موارد کلمه الله و آینه هایی هستند که هر یک برابر ظرفیت خود توانستند زیبایی و کمال خداوند را نشان دهند.

وی افزود: نظام خلقت بر اساس جمال و زیبایی است و جمال دنبال جلوه است و جمال و جلوه متلازم یکدیگر هستند و اگر جلوه می‌کند می‌خواهد کسی زیبایی را ببیند بنابراین خداوند معشوق زیبایی است که دنبال عاشق است و عاشق و معشوق کنار یکدیگر قرار دارند.

استاد عرفان اسلامی خاطرنشان کرد: جسم از نگاه عرفانی نور و نفس الرحمت الهی است که بر آن دمیده شده است. انسان‌ها زمانی که تکلم می‌کنند نفس از درون سینه به خارج می‌رسد. زمانی که نفس الرحمت دمیده می‌شود در وجود سریان پیدا می کند و در هر عالم صورت عینی اسماء را به ظهور می‌رساند.

وی با بیان اینکه این عالم ظرفیت ظهور اسماء رحمان را ندارد، بیان داشت: لحظه ای اسم جمیل در یوسف تجلی کرد نتوانستند تحمل کنند و با تجلی در کوه، متلاشی شد زمانی که جلال الهی بخواهد تجلی کند چیزی باقی نمی‌ماند.

مظاهری تصریح کرد: در مقابل بحث عشق، عقل مطرح می‌شود. ذات اقدس الهی مظهر عقل بود. هانری کوربن می‌گوید مشکل عالم غرب این بود که عالم میانی را حذف کرد.

وی خاطرنشان کرد: حس ابزاری است که عقل بر آن اختیار دارد و حس به حافظه و از حافظه به فکر منتقل می‌شود و نتیجه می‌گیرد. عقل باید خطای حس را بفهمد. برخی انسان‌ها دو تولد دارند که یکی تولد طبیعی و تولد دیگر زمانی است که بیدار می‌شوند.

خبرنگار ایمن سادات موسوی نژاد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.