خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مدرسه تابستانه «دین و گردشگری؛ نگاهی‌ نو» آغاز به کار کرد

دین و گردشگری(1)؛

جلسه نخست مدرسه تابستانه «دین و گردشگری؛ نگاهی‌ نو» با موضوع مطالعات دانشگاهی دین و گردشگری برگزار شد

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اولین روز از مدرسه تابستانه دین و گردشگری؛ نگاهی نو با حضور افراد با تحصیلات و پیشه‌های متفاوتی برگزار شد؛ کارمند شهرداری در بخش آرامستان تخت فولاد اصفهان و اداره پژوهش شهرداری اصفهان، مسئول زیباسازی استان تهران، مدرس دانشگاه، خادم افتخاری حرم حضرت معصومه(س)، مسئول بین‌الملل مسجد نصیرالملک و سایت علی‌بن حمزه شیراز، کارمند شرکت هواپیمایی ماهان در فرودگاه امام خمینی، پژوهشگر آزاد و خادم افتخاری امام‌زاده صالح. مشارکت‌کنندگان همگی دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری بوده و در رشته‌های مختلف علوم انسانی همچون: گردشگری، گردشگری مذهبی، برنامه‌ریزی توریسم، مطالعات تطبیقی ادیان، تاریخ ایران، تاریخ تشیّع و فلسفه در حال تحصیل‌‌اند.

نشست نخست به معارفه و کلیات گذشت. گرچه این نشست برخط و به صورت مجازی برگزار شد، با این‌حال یک‌به یک افراد مشارکت‌ نسبتاً خوبی در بحث داشته و پرسش‌ها، ابهامات، دغدغه‌ها و انتظارات خود را پیرامون موضوع «دین و گردشگری؛ نگاهی نو» مطرح نمودند. در دو جلسه آغازین دقایقی دکتر مفتاح، ریاست محترم دانشکده ادیان و دکتر صادق‌نیا، مدیرگروه ادیان ابراهیمی این دانشکده مطالبی را درباره دانشگاه ادیان و مذاهب، میزبان این برنامه بیان کردند. مسائل دیگری همچون مطالعات بینارشته‌ای، فلسفه علم و پرسش از گستره دانش‌ مطرح شد. در ادامه خودم هم چشم‌اندازی مینیمالیستی در خصوص مطالعات دانشگاهی دین و گردشگری ارائه دادم.

از این‌که برای برگزاری این برنامه تلاش چندین ماهه کردم و در برابر سختی‌ها، انتقادها و کنایه‌ها استوار و ثابت‌قدم ماندم و با عشق مسئولیت هماهنگی‌ها و دعوت اساتید از بیرون دانشگاه و پیشبرد این پروژه را بر دوش کشیدم، بسیار خوش‌وقتم. تجربه کار گروهی آن هم به این شکل فرصت بسیار ارزشمندی‌ست که دانشکده ادیان-به‌ ویژه دکتر شجاعی معاونت پژوهشی- آموزشی دانشکده ادیان (بابت پیشنهاد برگزاری مدرسه تابستانه)- در اختیارم گزارده و من قدردان این فرصتم و امیدوارم به بهترین نحو از آن برای بسط و توسعه ایده‌ام یعنی «مطالعات دین و گردشگری» بهره گیرم. از دوستان مشارکت‌کننده که لطف داشتند و بعد از اتمام کلاس هر یک به نحوی از شکل‌گیری این دوره ابراز رضایت و خرسندی کردند، از صمیم قلب سپاس‌گزارم و امیدوارم در کنار هم نشست‌های مفیدی را برای یادگیری دوسویه، اندیشه‌ورزی، فهم و درک مناسبات دین و گردشگری به ویژه در ایران رقم بزنیم.

حمیده امیریزدانی، دکترای مطالعات تطبیقی ادیان و کارشناس مدیریت جهانگردی

منبع کانال گردشگرى و دين
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.