خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بررسی «مطالعه تطبیقی ادیان توسط داراشکوه و جلالی نایینی» در هند

سمپوزیوم بین المللی «هندشناسی در ایران» با نگاهی به آثار و فعالیت‌های علمی سید محمدرضا جلالی نایینی با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو برگزار شد

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سمپوزیوم بین المللی «هندشناسی در ایران، گام اول: نگاهی به آثار و فعالیت های علمی سید محمدرضا جلالی نایینی» به همت دفتر همکاری های علمی بین المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و موسسه مطالعات فارسی هند برگزار شد.

این سمپوزیوم با سخنان رییس سمپوزیوم خانم شکوه السادات حسینی، رییس دفتر همکاری های علمی بین المللی پژوهشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز شد.

وی درباره دلایل و زمینه های علمی بررسی هندشناسی و نحوه برگزاری سمپوزیوم سخن گفتند. سپس دبیر علمی سمپوزیوم، خانم فرانک جهانگرد، عضو هیات علمی پژوهشکده زبان و ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در خصوص «ضرورت هندشناسی در ایران» سخنرانی کردند.

وی با اشاره به همزیستی دو قوم ایران و هند در عهد باستان و همسایگی این دو قوم پس از مهاجرت، تاریخ روابط فرهنگی و ادبی دو قوم پس از اسلام را مرور و ضرورت هندشناسی در ایران را تبیین کردند.

درادامه مراسم، کلیپ همایش پخش شد و پس از آن سید اختر حسین، رییس موسسه مطالعات فارسی هند و عضو هیات علمی مرکز مطالعات فارسی و آسیای میانه دانشگاه جواهر لال نهرو سخنرانی خود را با عنوان «India and her people in the poetic frame of the Nal O Drama » آغاز کردند.وی پس از اشاره به جایگاه جهانی هندشناسی، بر هندشناسی در ایران متمرکز شدند و آن را به سه دوره باستان، میانه و معاصر تقسیم کردند. سپس به معرفی فیضی دکنی و مثنوی نل و دمن او پرداختند.

سخنران دیگر سمپوزیوم امیرحسین ذکرگو با ارائه مقاله «Persian Exposure to the Ramayana Epic: Introducing the First Annotated and Illustrated Version of Ramayana in Contemporary Persian Language» دستاورد آخرین پژوهش های خود را در حوزه هندشناسی ارائه کرد. وی به اثر مهم رامایانا در فرهنگ هندی اشاره کردند و چهار نسخه متفاوت و مربوط به دوره های مختلف از این اثر را مقایسه و تحلیل کردند.

درادامه اخلاق انصاری آهن، استاد و محقق مطالعات هندی و فارسی و عضو هیات علمی مرکز مطالعاتی آسیای میانه دانشگاه جواهر لال نهرو سخنرانی خود را با عنوان «مطالعه تطبیقی ادیان توسط داراشکوه و جلالی نایینی» ارائه کرد. داراشکوه از شخصیت های برجسته هند است که آثار او سخت مورد توجه جلالی نایینی قرار گرفته و آثاری مانند منتخبات داراشکوه و مجمع البحرین به اهتمام دکتر جلالی نایینی در ایران به چاپ رسیده است، اخلاق انصاری آهن به معرفی و مقایسه آرای این دو اندیشمند پرداخت و با تمرکز بر بحث وحدت وجود در آرا و اندیشه های داراشکوه، آرای جلالی نایینی را با وی مقایسه کردند.

سپس خانم صفورا برومند، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم تاریخی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مقاله خود را با عنوان «جستجوگر آفاق هند؛ استاد فتح­ الله مجتبایی» ارائه کردند.

وی دیدگاه های دو هندشناس برجسته معاصر یعنی دکتر جلالی نایینی و استاد فتح الله مجتبایی را مقایسه و نقاط مشترک آنها را تبیین و تحلیل کرد.

سخنرانی ارشد قادری با عنوان «Contribution of Mohammad Reza Jalali Naini to Indic Studies with Special Reference to Tazkira Muntakhab-al Lataif» در زمینه کتاب ارزشمند تذکره منتخب اللطایف اثر رحم علی خان ایمانی بود که به اهتمام جلالی نایینی منتشر شده است. قادری به دو هزار شاعری که نام آنها در این تذکره جاودانه شده اشاره کرد و در تحلیل بخش های گوناگون این تذکره، تلاش و دقت کم نظیر جلالی نایینی و دکتر عابدی را که در تنظیم متنی دقیق کوشیده اند، ستود.

درادامه مراسم محمد علی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در هند سخنران دیگر این سمپوزیوم بود. وی درباره «هندپژوهی معاصر در ایران» سخنرانی کردند و با برشمردن بزرگترین هندشناسان معاصر به معرفی و بررسی آثار شاخص آنها پرداخت.

ابوالقاسم رادفر استاد بازنشسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که مطالعات و پژوهش های ارزشمندی در زمینه هندشناسی دارند، درباره «گنجینه غنی منابع فارسی در کتابخانه های هند» سخن گفت.

وی به بررسی کتابخانه های مختلف در جنوب هند با تکیه بر شهر حیدرآباد پرداخت و به ویژه به توصیف سه کتابخانه مهم و غنی این شهر؛ کتابخانه سالار جنگ، کتابخانه دانشگاه عثمانیه و کتابخانه آصفیه پرداخت.

ابوالقاسم رادفر ارزش این کتابخانه ها را نه تنها از لحاظ کمیت کتاب ها، نسخه ها، اسناد، یادداشت ها و دستنویس ها، که از لحاظ کیفیت و ممتاز بودن محتوا شایان توجه دانست.

خانم فریبا افکاری، مدرس و پژوهشگر نسخ خطی، اسناد و آرشیو و رییس کتابخانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به «بررسی نقش و جایگاه دکتر سید محمدرضا جلالی نایینی در مطالعات هندشناسی» پرداخت. وی با تبیین جایگاه فعالیت های علمی جلالی نایینی، آنها را مأخذی معتبر برای تدریس در رشته مطالعات هند در دوره کارشناسی ارشد و دکتری دانست و به لزوم کتابشناسی در حوزه مطالعات هند اشاره کرد.

خانم الهام ملک زاده، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم تاریخی و دبیر اجرایی همایش مقاله خود را با عنوان «پیوند سیاست و فرهنگ، مروری بر حیات و فعالیت های سیاسی و فرهنگی دکتر سید محمدرضا جلالی نایینی» ارایه کردند. ایشان از زاویه ای دیگر به زندگی و زمانه دکتر جلالی نایینی نگاه کردند و پس از بررسی اوضاع تاریخی زمان دکتر جلالی نایینی و تبیین جایگاه ایشان در سیاست عصر پهلوی، کارنامه سیاسی ایشان را تحلیل کردند. سپس دوران روزنامه نگاری و سناتوری دکتر جلالی نایینی را تا زمان کناره گیری از فعالیت های سیاسی و عطف توجه کامل ایشان به فعالیت های فرهنگی بررسی کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی زیبا جلالی نایینی، ناشر و فعال در امور فرهنگی سخنان خود را با عنوان «جهش باطنی و هجرتی زمانه ساز» درباره ابعادی از زندگی خصوصی دکتر جلالی نایینی بیان کردند و ایشان را نه تنها فرزند زمانه خویش، که فرزند زمانه ای خواندند که خود آن را بنیان نهاده و دیگران را نیز به حضور و بالیدن در آن فراخوانده است.

در اختتامیه سمپوزیوم، به ضرورت تأسیس و تقویت رشته هندشناسی در ایران اشاره شد و همچنین ضرورت تدوین کتابشناسی مطالعات هند مورد تأکید قرار گرفت.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.