خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نابودکنندهٔ تاریکی؛ منجی موعود هندویی

ردنا(ادیان نیوز)- کالکی (Kalki) دهمین تنزل ویشنو در عصر کالی یوگا(عصر ظلمت) است، که با آمدن او سیاهی و ظلمت از بین خواهد رفت. این موعود با نام‌های دوانگری (devanagari)، کالکین(kalkin) یا کالاکی (kalaki) نیز خوانده شده‌است. او تنها اوتاره‌ای است که در آینده می‌آید و منجی موعود به معنای اخص آن در آیین ویشنو است.

نام کالکی اغلب استعاره‌ای برای ابدیت است. ریشه این نام احتمالاً از کلمه کالکا (kalka) در سانسکریت گرفته شده که به کثافت، پلیدی، تعفن اشاره دارد، لذا نام کالکی بیانگر «نابود کنندهٔ پلیدی»، «نابود کنندهٔ سر در گمی»، «نابودکنندهٔ تاریکی» یا «از بین برندهٔ دروغ» است.

کالکی را در کتابهایی مانند «کالکی پورانه»، فرزند یک برهمن به نام «ویشنو یاسا» (Vishnu yasha) دانسته‌اند و همچنین محل ظهور او را روستایی به نام «شامبالا» (shambhala) ذکر کرده‌اند. چهاردهمین دالایی لاما یادآور شده‌است که شامبالا یک کشور معمولی نیست، ما فقط می‌توانیم بگوییم که آن یک سرزمین پاک وخالص است.

در کتب هندو چهرهٔ مثبتی از دوران پایانی ترسیم نشده‌ و مانند دیگر ادیان مردم و جامعه اسیر ظلم و ستم هستند.
آگنی پورانه می‌گوید: «وقتی غیر آریایی‌ها، به عنوان پادشاهان شروع به بلعیدن مردانی کردند که به نظر عادل و درستکار بودند و موجودات بشری را بلعیدند، کالکی، ظهور نموده و غیرآریایی‌ها را با سلاح جنگی‌اش نابود خواهد کرد».

منجی هندویی

دوره کالی‌یوگه (آخر الزمان) در ویشنو پورانه چنین توصیف شده‌: «پادشاهان زمین از ارواح پست، خشن و معتاد به حماقت و شرارت خواهند بود. آنان بر زنان، کودکان و گاوان مرگ را جاری و اموال زیردستان خود را تصرف خواهند کرد. نیرو و اراده محدود خواهند داشت و در بیشتر جاها به سرعت صعود می‌کنند و فرو می‌افتند. زندگیهایشان کوتاه خواهد بود. آرزوهایشان اشباع نشدنی است. مهربانی اندکی از خود نشان خواهند داد… ثروت و تقوا روز به روز کاهش خواهد یافت تا اینکه جهان از آن کاملاً تهی می‌شود. فقط اموال است که طبقه را تعیین می‌کند. ثروت تنها منبع ایثار خواهد بود.

در ویشنو پورانه کارهای کالکی چنین ذکر می‌شود: «او با قدرت وسوسه انگیزش تمام جنایتکاران و همه اذهان اختصاص داده شده به شرارت را نابود خواهد کرد. او دوباره اعمال نیکوکارانه را بر روی زمین بر قرار خواهد کرد و اذهان کسانی که در پایان عصر کالی یوگه زندگی می‌کنند را بیدار خواهد ساخت و به شفافی شیشه خواهد کرد.»

در بهاگواتا پورانه فعالیت‌های کالکی چنین بیان شده‌است: «پروردگار کالکی، پروردگار جهان، اسب سفید سریعش داواتا (devadatta) را سوار خواهد شد و شمشیر در دست سفر خواهد کرد در سرتاسر زمین با هشت قدرت عرفانی. او میلیون‌ها نفر را که لباس پادشاهان را دزدیده‌اند، خواهد کشت»

منبع ReligionsHouse
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.