خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

یکی از مشکلات ترنس ها در جامعه ایرانی +فیلم

شهره لرستانی (مازیار لرستانی) به دلیل تغییر جنسیت از مشکلات متعددی که در جامعه گریبان گیر اوست، سخن می گوید. مصائبی که در جامعه ترنس و فضای سکسشوالیته وجود دارد، غیرقابل کتمان است. چرا که ادیان و متولیان و متفکرین و فقهای اسلامی و عمدتاً پژوهشگران دینی بایستی در مقام آسیب شناسی بدان پرداخته و درصدد برطرف کردن و حل موضوع برآیند.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، در این ویدئو بخشی از سخنان شهره لرستانی «بازیگر سینما و تلویزیون ایران» درخصوص مصائب و مشکلات ترنس ها را خواهید دید. بازیگری که به دلیل تغییر جنسیت این روزها با مشکلات متعددی مواجه است.


متولیان دین و متفکرین اسلامی باید برای سیاست گذاری چنین مصائبی بیش از پیش به موضوعات جدید عصر مدرن نظیر جامعه ترنس ها و جدال تناقض آمیز سبک زندگی آنان در مواجهه با زیست مومنانه و دینداران مابانه بپردازند. اساساً سوال اصلی این گزارش این است که سیاست گذاری های کلان اجتماعی و فرهنگی در نسبت با مقولات حساس و مهمی نظیر تغییر جنسیت، ترنس، دوجنسه، زنانگی و بدن انسان در زیست روزمره اجتماعی ایرانی چه شیوه برخوردی پیش گرفته است؟ ضمن اینکه آیا اساساً ساختار به مثابه گفتمان مسلط چه نگرشی در برابر این سبک زندگی اتخاذ کرده است؟

کلیدواژه های حساس و مهمی همچون جامعه ترنس و همجنسگرایان یکی از پدیده های نوظهور عصر مدرن هستند. نهاد دین و تفکرات مذهبی عمدتاً در برخورد با این موضوعات سیاست های متنوعی درپیش گرفته است. البته بخشی از آن طرد و نادیده گرفتن جوامع انسانی ترنس نیست. اعمال محدودیت و پس زدن سلایق و تفکرات دیگری در مسلک و مرام اهل بیت وجود نداشت، چرا که سیاست جاذبه و دافعه در گفتار شهید مرتضی مطهری نشان داده است، دین اسلام اساساً در تفکرات اصلی مواجهه با دیگری در جامعه را با شیوه نگاه جاذبه محور صورت بندی می کند.

بنابراین مقولاتی چون حجاب و رعایت پوشش زنانه برای یک شخصی که تغییر جنسیت داده است و به طور کلی از زنانگی خارج شده است، یک پرسش قابل تامل محسوب میشود که بهتر است علما و فقها به صورت شفاف به آن بپردازند.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.