رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: گاهی در مناطقی با سنتهای جاهلیشان، دختران را میکشند مقصر ما هستیم که نقش پدر و افراطها را تبیین نکردهایم و خط قرمزهای غیرت را مطرح ننمودهایم.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام محمد رضا زیبایی نژاد، در جلسهای با موضوع تحلیل لایههای زیرین ماجرای قتل رومینا اشرفی که با همکاری مرکز تحقیقات زن و خانواده و دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه اراک برگزار شد، عنوان کرد: گاهی در جامعه، رویددادهایی اتفاق میافتد که به تدریج و با مرور زمان به فراموشی سپرده میشود در این باره نقش حوزه و دانشگاه و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، بررسی دقیق این رویدادها و ریشهیابی علل واقعی این مسائل هستند و باید به خوبی و نگاه علمی و زیربنایی پرداخته شود و راهکارهای مناسبی را ارائه دهند تا از تکرار این حوادث پیشگیری شود.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: بسیاری از اطلاعات ضد و نقیض است و این تحلیل را دشوار میکند و حتی احتمال می دهیم اطلاعات بعد از قتل تغییر کرده و به گونه دیگری خلق می شود تا جریان سناریو تغییر کند.
وی تصریح کرد: اطلاعات باید دقیق باشد تا به فهم درستی از حادثه دست یابیم، حادثه باید از همه زوایا برای ما روشن باشد تا بتوانیم حادثه را از زاویه حقوقی، فقهی، روانشناسی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی، تربیتی، اقتصادی و .. بررسی کنیم
حجت الاسلام زیبایی نژاد عنوان کرد: به نظر می رسد تحولات عمیقی شکل می گیرد و جامعه به سمت فردگرایی میرود و قتل خشن توسط پدر در خانواده اتفاق افتاده است؛ پدری که باید عاطفی تر باشد وقتی فرزند کشی میکند عجیب و غیر قابل باور است.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی رسانه ها نیز فضای روانی ایجاد میکنند تا حس هم دردی اجتماعی را در محکومیت حادثه ایجاد نمایند و افراد از افکار عمومی بترسند و دیگر شاهد این مسائله نباشیم که البته این مساله خوبی است، اما مشکل اینجاست که کاشناسان مختلف به تحلیل می پردازند و وقتی اطلاعات متعارض است نمیتوان به خوبی مسائل را تحلیل کرد و همچنین بسیاری از گفته ها هنوز راستی آزمایی نشده است.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده اظهار داشت: اولین نکته در قتل این است که چه کسی از این قتل و اتفاقات سود می برد و چه کسانی از این ماجرا به منافع خود میرسند، تا جایی که به عنوان مثل در کشور سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار سقط جنین اتفاق می افتد اما عاطفه اجتماعی ملتهب نمی شود اما از قتل دختری توسط پدر، این گونه احساسات برانگیخته میشود، چراکه در قتل رومینا می توان سنت ها و کودک همسری و کودک کشی و سرپرستی پدر و سنت های دینی را نقد کنیم و حساسیت نسبت به آزادی جنسی ایجاد شود؛ اما در جنین کشی حرکت به سمت آزادی است.
وی گفت: باید دید جریان رسانه در خدمت شکل گیری چه رویدادی است اگر رسانه ها خدمت کنند و سطح فرهنگی را بالا ببریم ارزشمند است، رسانهها باید به دنبال این باشند تا از تکرار آن جلوگیری کنند و آموزش بدهند تا دیگر شاهد این مشکلات و اتفاقات ناگوار نباشیم، اما اگر جریان رسانه به سمت عاطفی حرکت و نفرت ایجاد کند موجب شده یک ترس از پدر شکل بگیرد که خظرناک است و موجب میشود که اصل نظارت زیر سوال برود.
حجت الاسلام زیبایی نژاد افزود: امروز نگرانیم جریان رسانه ای قوی شکل بگیرد تا نهادهای دولتی در حوزه زنان و نمایندگان را به تله احساسی بیندازند، نهاد قضاء نباید احساسی موضع بگیرد و صاحب نظران و کارشناسان نباید احساسی برخورد کنند.
وی تصریح کرد: در مسائل مختلف نقطه آغاز تحلیل را باید مشخص کنیم، در حوادث متهمین به دو دسته عوامل نرم و سخت تقسیم میشود، افرادی در این ماجرا از نظر حقوقی متهم هستند که متهمین سخت به شمار میروند پدر متهم ردیف اول است زیرا از کرسی پدری سو استفاده کرده است، پدر تا حدی اجازه تادیب دارد ولی در این جا افراط کرده در حالی که حق کشتن فرزند را نداشته است که این ها متاثر از سنت های جاهلی است.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان کرد: متهم دوم بهمن است، فردی که دختر را اغفال کرده و فریب داده و دست به کاری زده که عرف، عقل و شرع نمیپسندد، این پسر، پدر دختر را تهییج کرده است که با دیدن عکس و فیلم، خونش به جوش بیاید، برادران و اطرافیان قاتل نیز که موجب تحریک وی به قتل شدند نیز مقصر هستند، عده ای نیز در جایگاه مطالبهگر قرار دارند اما متهم هستند، این ها شامل متولیان فرهنگی و اساتید حوزه و مبلغینی هستند که نسبت به سنتهای جاهلی بیتفاوت بودند.
وی اظهار داشت: از ۲۰ سال قبل رهبری فرمودند سنت های جاهلی در مورد زنان و دحتران را از بین ببرید، در برخی از نظامهای عشیرهای، دختر را میکشند اما با پسر کاری ندارند، رهبری تاکید داشتند سنتهای جاهلی در باره زنان و دختران باید کنار گذاشته شود، اگر دختر و پسری زنا کنند قانون می گوید ۱۰۰ ضربه شلاق بزنند، اما گاهی در مناطقی با سنتهای جاهلیشان، دختران را می کشند، مقصر ما هستیم که نقش پدر و افراطها را تبیین نکردهایم و خط قرمزهای غیرت را مطرح ننمودهایم.
حجت الاسلام زیبایی نژاد با بیان اینکه متولیان فرهنگی نسبت به سنتهای جاهلی حساسیت نشان ندادند خاطرنشان کرد: باید انگشت اتهام اول به سمت خودمان قرار بدهیم که نسبت به این مسائل بیتفاوت بودیم، اگر دختر به سن بلوغ رسید و ازدواج نکند باید منتظر حادثه باشیم اما جریان های بین المللی از کودک همسری یاد می کنند در حالی که فرزندی که به سن بلوغ رسیده و احساس نیاز دارد، در معرض خطر است، نیاز جنسی یک فطرت و نیاز عاطفی است و با تعلیم و تربیت نمی توان جلوی آن را گرفت، بشر نیاز به جنس مخالف دارد و این فطرت انسان و طبیعت بنیان است.
وی بیان کرد: تبلیغ کودک همسری موجی ایجاد کرد که آسیبهای زیادی را به بار آورد، گاهی فرزند تا سن ۱۸ سالگی برای پذیرش وظایف اجتماعی آماده نشده است، وقتی در سن نوجوانی تعلق عاطفی ایجاد شود یعنی خانواده بستر را از قبل آماده نکرده است، اگر پدر با ازدواج دختر موافقت کرده بود همین خونخواهان امروز مخالفت می کردند و مدعی کودکهمسری میشدند.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: جریان نواندیش دینی یکی دیگر از متهان پرونده است، جریان لیبرالیسم در ایران بعد از جنگ رشد کرد و تدوین الگوهای توسعه پست مدرنیسم شکل گرفت و عده ای از همین بستر، سنت ها و احکام شرعی و ارزش های اخلاقی را زیر سوال می بردند، وقتی همه چیز زیر سوال رفت جریان انحرافی آغاز می شود پس جریان نواندیشی دینی نیز مقصر است.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از مقصرین حادثه رومینا، نظام تربیتی است، نظام تربیتی مدرن ضد خانواده است و ارزش های خانواده را نمی بیند، دانش آموزدر سن بلوغ مساله جنسی در او ایجاد می شود اما در نظام تربیتی اشاره ای به این ندارد و اصلا حساسیتی نسبت به عشق ایجاد شده در نوجوانان ندارد و اینکه عشق خوب و بد چیست مطرح نمی شود و راست آزمایی برای عشق واقعی صورت نمیگیرد.
حجت الاسلام زیبایی نژاد تصریح کرد: آموزش و پرورش، دانش آموز را برای زن شدن و مرد شدن تربیت نمیکند در حالی که در دین، خانواده مسئولیت اصلی تربیت را بر عهده دارد و مدرسه باید مشارکت کند اما آموزش و پرورش ادعا می کند که از سن ۶ تا ۱۸ سالگی عهده دار آموزش و تربیت هستم، از سوی دیگر هیچ نهاد تربیتی نمی آید پدر را تربیت کند، ما پدر را محکوم می کنیم ولی نمی گوئیم چه کسی این پدر را تربیت کرده است که اقتدار را با استبداد یکی میداند و یا به نام غیرت نباید هیچ کاری انجام دهد، ما به فرزندان، رفتار با جنس مخالف را یاد نداده ایم.
وی در خصوص قصاص نیز گفت: خداوند در دین دستوراتی داده است که اما و اگر ندارد و قصاص یکی از این موارد است، بحث شیطان با خدا نیز توحید ربوبی بوده است و نمیخواست دستور خدا را بپذیرد، نمی توان خدا را مورد پرسش قرار داد، بشر باید در برابر اراده خدا تسلیم باشد، طبق دین، پدر قصاص نمی شود چون پدر مسئول تربیتی قرزند است، اما قصاص برای مادر و برادر و دیگر اعضای خانواده برداشته نشده است، چون مسئول تربیت نیست و مادر تحت اشراف پدر، عهده دارد تربیت فرزند است.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: به غیر از یک مورد در زناشویی، هیچ کس حق ندارد فردی را در حین زنا بکشد، اگر پدری ببیند دخترش مشغول زناست نمی تواند او را بکشد اما اگر مردی در صحنه زنای زن خود وارد شود می تواند او و شخص دوم را بکشد اما باید ثابت کند که در حین زنا بودهاند ولی اگر قبل و بعد متوجه شود نمی تواند زنش را بکشد و مجازات میشود، حتی برادر نمی تواند خواهر خود را در حین زنا بکشد، اگر پدر در این جریان قصاص نشود می توان مجازاتی سنگین برای او در نظر گرفت تا درس عبرتی در جامعه شود.
وی اظهار داشت: تعزیر به مصلحت حاکم شرع تعیین می شود و مثلا می تواند ده سال زندان تعزیری برای او بگذارد، اما نباید حکم شرعی جا به جا شود و مثلا پدر را قصاص کرد.
حجت الاسلام زیبایی نژاد خاطرنشان کرد: تنها کسی که در سال ۶۰ در ریاست جمهوری به نفع زنان خواستار اصلاح قوانین شد، آیت الله خامنه ای است و حتی ماموریت می دهند که حزب زنان راه بیندازند و فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته باشند، ایشان در دهه ۷۰ و ۸۰ بیش از گذشته حقوق زنان را مورد تاکید قرار می دهند و حتی به سنت های جاهلانه علیه زنان انتقاد داشتند و می فرمودند قوانین به گونه ای باشد که زن در خانواده آرامش داشته باشد، اما رهبری اعتقاد دارند اصلاحات قانون باید در چارچوب شرع باشد.
وی بیان کرد: هر چه جامعه بیشتر به سمت جرم برود مجازات و جریمه ها سنگین تر می شود، در قتل غیر عمد، قصاص وجود ندارد اما اگر قصد جنایت و کشتن داشته باشد، آن گاه بررسی می شود که قصاص دارد یا ندارد، البته در مورد پدر، قتل عمد قصاص ندارد، طرفداران حقوق بشر و زنان و نهادهای بینالمللی به طور کلی مخالف قصاص هستند و در قتل های مشابه در ایران، با قصاص مخالفت میکنند اما در جریان پدر رومینا با قصاص موافق میشوند.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: حتی جبهه ملی اعلام کرده بود که قصاص غیر انسانی است و امام فرمودند چون نفی ضروریات دین شده است شما مرتد هستید، امروز برعکس همینها می گویند پدر را قصاص کنند و امروز بحثشان این است قوانین باید سکولار باشد، یعنی خدا نمی تواند برای بشر برنامه تعیین کند و یک روز بگویند قصاص خوب است و یک روز بد است، در واقع این ها می خواهند شرع را زیر سوال ببرند که چرا خدا باید قانون گذاری کند بنابراین باید آغاز بحث را مشخص کنیم اگر نتوانیم این را که خدا حق قانون گذاری دارد را باور کنیم، نمیتوان در بحث راهی به جایی ببریم.
وی ادامه داد: مسئولیت مادر نیز اهمیت دارد، همه ما نسبت به کسانی که مسئولیتشان بر عهده ما هستند مسئول هستیم، مادر مسئولیت نگهداری فرزند را بر عهده دارد و وکالت در تربیت فرزند دارد و مسئول است و اگر تعارض پیدا کردند حق پدر مقدم است گاهی ما شعار خانواده سر می دهیم اما در برخی از کشورها آن را اجرایی می کنند، در کشوری مانند پرتقال هیات مدیره متشکل از سه خانواده هستند و حتی شورای استانی آموزش و پرورش نیز با عضویت نمایندگان خانواده شکل می گیرد، یعنی در بالاترین سطوح، خانواده مدیریت می کند اما در این جا خانواده گاهی در حاشیه قرار می گیرد.
حجت الاسلام زیبایی نژاد تصریح کرد: قصاص پدر برای آرام کردن جامعه قرار است مجازاتی برای بازدارندگی باشد سنت های جاهلی گاهی آن قدر قوی می شود که ده ها قصاص نیز تاثیری ندارد جامعه اگر گناه دختر را بد می داند باید برای پسر نیز بد بداند گاهی تعصبات جاهلانه در جامعه این گونه نتایجی به بار دارد