ظهور منجی در آخرالزمان یکی از بهترین سکانس های اعتقادی متشرعین و پیروان آئین و ادیان زنده جهان است. گویی همگان براین اصل «او خواهد آمد» مصمّم هستند. البته گونه های مختلفی از اعتقاد به مصلح آخرین در ادیان دیده میشود.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، از دیرباز، باور به ظهور مصلح یا منجی، اصلی اساسی بوده است. بسیاری از پیامبران پیشین، آمدن دیگری را وعده میدادهاند.
همچنین در سرتاسر بشارت ها و اشارت های پیشینیان، همواره سخنانی درباره “موعودآخرین” و “منجی آخرالزمان” با عناوینی همچون پسر انسان، مسیحا، کالکی، بودای پنجم و…، وجود دارد.
البته گونه های مختلفی از اعتقاد به مصلح آخرین در ادیان دیده میشود. در یک جا، نجات بخش صرفا یک مصلح اجتماعی است و در گونه دیگر فقط در صدد رستگاری معنوی افراد بشر است و در حالت سوم هر دو رسالت را به عهده میگیرد. از طرف دیگر موعودِ آخرین گاهی قوم گرا و گاهی در صدد نجات تمام جهانیان است.
این روزها همایش منجی موعود در ادیان و مذاهب و سمینار و نشست های مختلفی با محوریت موعودپژوهی در بسیاری از مناطق در حال انجام است. خبرگزاری ادیان نیوز بنا بر اهمیت موضوع مطروح در اندیشه و منظومه فکری ادیان الهی و غیرالهی، مطلب حاضر را آماده نموده است تا نگاه پاره ای از رهبران و نمایندگان برخی اقلیت های دینی و مذهبی در نسبت با مسئله منجی باوری را مشخصاً ارائه نماید.
ضرورت نیاز به منجی از ابتدای آفرینش انسان
توما گالستانیان، نماینده جامعه مسیحیت (نماینده ارامنه اصفهان) نیز در ویژهبرنامه «اندیشه نجات» با محور نشست و گفتوگوی ادیان و مذاهب درباره منجی اظهار کرد: صلح، آرامش و عدالت از مفاهیمی است که بشر به آن نیاز دارد.
وی ادامه داد: اندیشه نجات یکی از موضوعاتی است که ذهن انسان را در همه ادوار و اعصار درگیر خود کرده است چرا که انسان نیاز دارد درباره آن تفکر و بحث کند.
گالستانیان با بیان اینکه دین مسیحیت درباره منجی نظرات بسیار مفیدی دارد، تصریح کرد: نیاز به منجی همزمان با آفرینش انسان صورت گرفته است و حتی خداوند در زمان تنبیه انسان که او را به خارج از بهشت راند به او وعده نجات میدهد.
نماینده جامعه مسیحیت خاطرنشان کرد: تمام تلاشی که خداوند برای راهنمایی آفریده خود انجام میدهد برنامه نجات انسان است و در این راستا پیامبران آمدهاند تا انسان را در مسیری که به سوی خدا برمیگرداند، سوق دهند.
وی با بیان اینکه در آموزههای مسیحیت نجات فیزیکی یا دنیوی مدنظر نیست بلکه در نجات روح انسان مطرح است، تاکید کرد: نجات روندی است که از زمان آفرینش انسان بوده و تا اکنون ادامه دارد و کسی که خود را در مسیر نجات قرار دهد میتواند به آخر مسیر برسد.
ایمان؛ ریشه منجیباوری در آیین یهود
خاخام سلیمان صدیقپور، نماینده جمعیت کلیمیان اصفهان نیز در این نشست، با تبریک عید نیمه شعبان بهعنوان عیدی بزرگ و مهم برای همه بشر، اظهار کرد: در آیین یهود، ریشه منجیباوری، ایمان است؛ یعنی شخصی میتواند منجی را بپذیرد که ایمان داشته باشد.
صدیق پور با تأکید بر اینکه آئین یهود بر پایه ۱۳ اصل استوار است افزود: دوازدهمین اصل بر ظهور منجی بشریت میپردازد و معتقدیم انسانها باید منتظر ظهور باشند تا منجی بیاید و امید انسانها باشد.
وی افزود: اعتقاد به ظهور منجی و باور به وجود شخصی که انسانها را از ظلمت به روشنی میرساند، از اصول مهم آیین یهود بهشمار میرود و از منجی با نامهای مختلفی مثل شیلو و سِمَه در کتاب مقدس یهود یاد شده است.
نماینده جمعیت کلیمیان اصفهان ادامه داد: در آیین یهود، منجی باید مورد انتظار باشد و مردم به اتفاق خواهان حضور و امیدوار به وجود او باشند و به همین علت، زمانی برای حضور و ظهور منجی فاش نشده است، ولی امنیت و آرامش با ظهور منجی ایجاد میشود، تفکر و عقل مردم رشد میکند، انسانها بدون هیچ گزند و بدی در کنار هم زندگی میکنند، شرک از بین خواهد رفت و زمین از شکوه و جلال منجی سرشار میشود.
منجی باوری سخن از کمال و بلوغ بشریت است
اسقف بنیامین، اسقف اعظم کلیسای شرق آشور نیز در مراسمی با عنوان همایش منجی موعود در ادیان و مذاهب، گفت: سخن از مصلح جهانی، سخن از آینده روشن و مرحله کمال و غایت تاریخ بشریّت است.
وی افزود، هدف ظهور ادیان الهی، اجرای عدالت اجتماعی است و از دیدگاه تمامی ادیان همه مخلوقات دارای حقوق اجتماعی هستند.
فرآوری : محمد پناه زاده
منابع:
https://isfahan.iqna.ir/fa/news/4043193 – ایکنا
https://www.imna.ir/news/562018 – ایمنا
https://www.iribnews.ir/fa/news/3390083 – آی آر آی بی نیوز