خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شینتو و بودا در الهیات ژاپن +فیلم

ژاپنی‌ها هم بودایی و هم شینتو هستند و میان شینتو و بودا یک همزیستی مسالمت‌آمیزی وجود دارد. بسیاری از ژاپنی‌ها یک معبد بسیار کوچک در خانه خوددارند.

به گزارش سرویس ویدئویی ردنا (ادیان نیوز)، شینتو بیش از باور به پرستش خدا، نوعی روش زندگی است. بسیاری از ژاپنی‌ها یک معبد بسیار کوچک در خانه خود دارند. در الهیات ژاپن خانواده سلطنتی زادگان خدای خورشید محسوب می‌شدند.

شینتو جهان را بر اساس درست و غلط بازتعریف نمی‌کند و برخلاف ادیان رسمی و الهی، شینتو هیچ بنیان‌گذار یا کتاب رسمی ندارد. چراکه مجموعه‌ای از فنون و قواعد برای شیوه زندگی در میان آنان به رسمیت شناخته می‌شود.

حدود نه قرن بعد، در قرن هفدهم برخی از رهبران دینی گفتند خوب است آیین شینتوی قدیم احیا گردد و سرانجام در سال ۱۸۶۸ تحول تازه‌ای در حیات اجتماعی مردم ژاپن پیش آمد و با تردد مسافرانی از آمریکا به ژاپن ، در این کشور به روی جهانگردان باز شد. چندی بعد امپراتور ژاپن شینتو را دین رسمی اعلام کرد و دستور داد نشانه‌های آیین بودا را از آن آیین بزدایند. این کار در آغاز با فشار انجام گرفت ؛ زیرا مردم هنوز هم به آیین بودا علاقه‌مند بودند.

اما اکنون ژاپنی‌ها خود را هم بودایی و هم شینتو می‌دانند و میان شینتو و بودا یک همزیستی مسالمت آمیزی وجود دارد.

شناخته نشدن شینتو به عنوان دین و فاقد هرگونه مرکزیت دینی این امکان را برای مردمان ژاپن فراهم کرده است علاوه بر دین بودا، به سبک و سیاق شینتو زندگی کنند. به همین دلیل ژاپنی‌ها هم شینتو و هم بودایی هستند.


اهمیت نمادین دروازه‌های معابد شینتو یا توریها (TORII)

غیر ژاپنی‌هایی که با فرهنگ ژاپن آشنا نیستند «توری/Torii» را نماد کشور ژاپن می‌دانند. این نماد آنقدر رایج است که حتی اسم معابد شینتو در نقشه‌های اینترنتی به اسم توری نامگذاری شده است. دروازه تمام معابد شینتو اصول یکسانی را رعایت میکنند و با یک شکل مشخص که به توری معروف است ساخته میشوند. برخی از معابد بودایی ها نیز با توری ساخته میشوند اما تعداد آنها محدود است.

مناسک و شیوه زیارت پیروان شینتو در معابد

شینتوها معتقدند عبور کردن از وسط دروازه فقط مخصوص خدایان است. رسم این است که شینتوها به حالت تعظیم وارد معبد شوند و به همین حالت نیز خارج شوند. ضمن اینکه باید در بازگشت صورتشان به سمت معبد باشد و بار دیگر تعظیم کنند.

آثار و کتاب مهم در حوزه شینتو

کتاب های مقدّس این آئین عبارتند از: ۱ـ کوجیکی Kojiki = تاریخ دوران باستان.۲ـ نیهونگی Nihongi =تاریخ ژاپن. ۳ـ ینگی شیکی Yengi shiki = سرودها.

وضعیت شینتو در حال حاضر و تعداد معتقدین به آئین شینتو

در سال ۱۹۴۷ میلادی هیروهیتو امپراطور ژاپن الوهیت یعنی خدایی خود را در آن کشور نفی کرد و حاکمیت ملّت را به رسمیت شناخت. دین های رایج در ژاپن در حال حاضر در درجه اول دین ملی آن کشور شینتویی و در درجه دوم بودایی و در درجه سوم مسیحیت است.

شماره پیروان آئین شینتو بالغ بر هفتاد میلیون نفر است. اما در عین حال پیروان آن می توانند پیرو دین بودا و مسیحیت یا تائویی نیز باشند.

فرآوری: محمد پناه زاده

منابع:

۱- کلیّاتی دربارۀ دین شینتو/ راسخون

۲- خاستگاه و پیدایش آیین شینتو/الشیعه

۳- اهمیت نمادین دروازه‌های معابد شینتو یا توریها/ موسسه گفتگوی ادیان

۴- منبع ویدئو/ آپارات ادیان نیوز

منبع adyannews
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.