خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

موبد پدرام سروش پور: آغوش فرهنگ ایرانی به سوی سایر ادیان باز است/ نباید فرهنگ ایرانی را مقابل دین زرتشتی قرار داد

موبد پدرام سروش پور عضو انجمن موبدان و سردبیر نشریه زرتشتی فروهر با اشاره به یکی از دغدغه‌های جامعه زرتشتیان ایران گفت: متأسفانه برخی مواقع ما فرهنگ ایرانی را در مقابل دین زرتشتی قرار می‌دهیم. درصورتی‌که بخش‌هایی از فرهنگ ایران باستان مثل جشن مهرگان، جشن سده، اسفندان و… بخشی از تاریخ و هویت و فرهنگ ملت ایران هستند و به دین خاصی هم تعلق ندارند چراکه حتی قبل‌تر از دین زرتشتی ما جشن مهرگان را برگزار می‌کردیم و مربوط به هویت و تاریخ فرهنگی کشور ایران است.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، در ادامه بازدید میدانی و حضور در سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب تهران به سراغ انتشارات زرتشتیان رفتیم. به‌طورکلی جامعه زرتشتیان ایران در سال جاری سه غرفه انتشاراتی و نماینده فرهنگی در نمایشگاه تهران دارند. در این میان، انتشارات فروهر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین انتشارات ادیانی در ایران با بیش از نیم‌قرن تجربه فعالیت در حوزه نشر بهانه حضور و گفتگوی ما با مسئول این انتشارات را فراهم آورد.

نشریه زرتشتی فروهر پنجاه سال تجربه فعالیت دارد

موبد پدرام سروش پور، یکی از چهره‌های نام‌آشنا و فعالان فرهنگی و دلسوز جامعه زرتشتیان ایران است که آثار متعددی در حوزه تاریخ و فرهنگ ایرانی به چاپ رسانیده است. سروش پور مدت‌هاست به‌عنوان دبیر انجمن موبدان تهران و سردبیر دوماهنامه فرهنگی، دینی، اجتماعی «فروهر» فعالیت می‌کند. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

پدرام سروش پور در بخش اول با معرفی مجله فروهر، بیان کرد: فروهر از قدیمی‌ترین مجلات مکتوب ایرانی است که به‌طور مستمر در سال‌های گذشته چاپ و در حال حاضر ۵۴مین سال انتشار این نشریه زرتشتی به شمار می‌آید که در ۵۰۰ جلد چاپ‌شده است. فروهر در دو بخش به فرهنگ ایران باستان و فرهنگ دین زرتشتی می‌پردازد.

ایران سرزمین ادیان و از قدیمی‌ترین ملت‌های یکتاپرست در جهان است

عضو انجمن موبدان و موبد یاران تهران در پاسخ به این پرسش خبرنگار «فعالیت‌های جامعه زرتشتیان در پرداختن به عقاید و فرهنگ دینی خویش به‌مثابه یکی از اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران تا چه میزان از آزادی برخوردار است؟» مطرح کرد: بله این آزادی که کاملاً وجود دارد. طبیعی هم هست چراکه سرزمین ایران سرزمین ادیان بوده و ما یکی از قدیمی‌ترین ملت‌های یکتاپرست در جهان هستیم. ما در تاریخ خویش بزرگانی مثل کوروش هخامنشی را داریم که در دنیا آنان را به‌عنوان نماد تسامح و تساهل دینی می‌شناسند.

دین زرتشتی
جدایی بین «زرتشت» و «فرهنگ ایرانی» نباید اتفاق بیفتد و امیدوارم برای نهادهای تأثیرگذار این موضوع به‌عنوان دغدغه ایجاد شود، چرا که فرهنگ و نمادهای فرهنگی به‌عنوان مادر تمام مسائل اجتماعی در جامعه به شمار می‌آید/ عکس: اختصاصی ادیان‌نیوز

وی ادامه داد: درست به همین دلیل فرهنگ ایرانی، فرهنگ پذیرنده بوده و در برابر تمام اندیشه‌ها، مذاهب و سایر ادیان آغوشش باز بوده است و آنان را می‌پذیرفت. وجود و حضور بزرگ‌ترین کنیسه‌های یهودیان، کلیساهای مسیحیان و سایر اماکن مذهبی و مقدس ادیان مختلف نشانگر نگاه صلح‌آمیز ایرانیان به فرهنگ و مذهب «دیگری» قلمداد می‌شود.

جشن مهرگان و سایر جشن‌های زرتشتی بخشی از هویت، تاریخ و فرهنگ ایرانیان است

سردبیر نشریه «فروهر» با اشاره به یکی از دغدغه‌های جامعه زرتشتیان ایران به خبرنگار ادیان نیوز گفت: متأسفانه برخی مواقع ما فرهنگ را در مقابل دین قرار می‌دهیم. درصورتی‌که بخش‌هایی از فرهنگ ایران باستان مثل جشن مهرگان، جشن سده، اسفندان و… بخشی از تاریخ و هویت و فرهنگ ملت ایران هستند و به دین خاصی هم تعلق ندارند چراکه حتی قبل‌تر از دین زرتشتی ما جشن مهرگان را برگزار می‌کردیم و مربوط به هویت و تاریخ فرهنگی کشور ایران است.

وی افزود: جالب است بدانید در کشور امارات جشن‌های ملی ما را نظیر «جشن مهرگان» با عنوان و ادبیات «جشن مهرجان» برگزار می‌کنند و مردم در کشور امارات به پاسداشت و شادی از این فرهنگ دیرینه می‌پردازند اما متأسفانه در دیار ایران زمین این مسائل نادیده گرفته می‌شوند و یک تقابل مضحکی میان دین زرتشتی و فرهنگ ایرانی پدید آورده‌اند.

جدایی بین «دین زرتشتی» و «فرهنگ ایرانی» نباید اتفاق بیفتد

وی ادامه داد: ضمن اینکه، نپرداختن و فراموشی بخشی از سنت‌های فرهنگی و بهاء ندادن به بهانه قرار دادن فرهنگ در برابر مسائل دینی، تبعات فراوانی برای فرهنگ و هویت یک ملت خواهد داشت. چراکه بسیاری از مواقع اجازه نمی‌دهند زرتشتیان و ایرانیان در کنار یکدیگر این جشن‌ها و فرهنگ‌های ملی را برگزار کنند. جدایی بین «زرتشت» و «فرهنگ ایرانی» نباید اتفاق بیفتد و امیدوارم برای نهادهای تأثیرگذار این موضوع به‌عنوان دغدغه ایجاد شود، چرا که فرهنگ و نمادهای فرهنگی به‌عنوان مادر تمام مسائل اجتماعی در جامعه به شمار می‌آید.

پدرام سروش پور هدف انتشارات فروهر و فعالیت در این حوزه را اهمیت بخشی به موضوع گفتگوهای دینی بیان کرد و معتقد است: بیشترین مسائلی که ما یاد می‌گیریم در گفتگوهای ادیانی صورت می‌گیرد. و تمام تلاش ما این است که تمام منابع دست‌اول دانشگاهی و علمی در خصوص فرهنگ و تاریخ باستانی و ملی ایران را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

زندگی شهروندان زرتشتی در کنار شهروندان مسیحی و یهودی و مسلمان با احترام به فرهنگ و هویت دینی رخ می‌دهد

خبرنگار در پایان از عضو انجمن موبدان تهران پرسید «قدرت و اهمیت پرداختن به جشن‌های زرتشتی و فرهنگ و تاریخ ایرانی چه اهمیتی دارد؟» و وی در مقام پاسخ عنوان کرد: زندگی مسالمت‌آمیز شهروندان زرتشتی، مسیحی، یهودی در کنار یکدیگر با احترام متقابل میان انسان‌ها و تکریم فرهنگ و هویت آنان صورت می‌گیرد. وقتی فلسفه جشن مهرگان به‌عنوان حلقه مهر و دوستی میان انسان‌ها با گرایش‌ها و عقاید مختلف انجام می‌پذیرد.

نام کوروش هخامنشی در تورات، قرآن و کتب مقدس مسیحیان آمده است

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بدانیم که هفت هزار سال تمدن و پنج هزار سال فرهنگ ایرانی به دنبال همبستگی، برقراری صلح، مهرورزی و اتحاد و دوستی میان انسان‌ها با باورهای مختلف در این سرزمین برقرار و جاری‌شده است. کوروش هخامنشی که از قول علامه طباطبایی به‌عنوان ذوالقرنین لقب داده‌شده است در تورات کتاب مقدس یهودیان و همچنین نوشته‌های مسیحیان نیز آمده است. به همین دلیل متأسفانه برخی مواقع به‌جای احترام به شخصیت‌های فرهنگی، تاریخی و دینی با آن مقابله می‌کنیم.

 

خبرنگار: محمد پناه زاده

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.