خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از جایگاه مادر و خانواده در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی چه می‌دانید؟

در بخشی از یادداشت جایگاه مادر و خانواده در تمدن نوین اسلامی آمده است: خانواده، نخستین نهاد اجتماعى است که در زندگى جمعى انسان شکل‌گرفته و مهم‌ترین نقش را در تربیت و رشد مراحل حیات بشر در امتداد تاریخ انسان از خود نشان داده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دشمنان اسلام برای جلوگیری از رشد انقلاب اسلامی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، سه جنگ اساسی را علیه ملت ایران آغاز کرده‌اند: ۱. جنگ علیه خانواده و نقش مادر و خانواده؛ ۲. جنگ علیه تربیت و آموزش و نقش معلم و استاد در رشد علمی و دینی؛ ۳. جنگ علیه دانشمندان و علمای اسلامی و نقش الگو بودن روحانیت. خانواده، نخستین نهاد اجتماعى است که در زندگى جمعى انسان شکل‌گرفته و مهم‌ترین نقش را در تربیت و رشد مراحل حیات بشر در امتداد تاریخ انسان از خود نشان داده است و از ابتدا تا فرجام زندگى، نسبت به سایر نهادهاى اجتماعى از ارزش و اهمیت خاصى برخوردار بوده و خواهد بود.

خانواده کانون محبّت و رحمت است

بر اساس آیات قرآن کریم، خانواده کانون محبت و رحمت است و هرچقدر این مودّت و رحمت بیشتر باشد، خانواده با معنویت تر و مستحکم‌تر خواهد بود. نکتۀ دیگر بر اساس آیات قرآن مجید این‌ است که تشکیل خانواده به‌منزلۀ رسیدن به تقوا و سازندگی اخلاقی است. روایت‌ها هم نشان‌دهندۀ این نکته‌اند که هدف از ازدواج؛ سازندگی اخلاقی، روحی، تربیتی و اجتماعی است. خانواده مهم‌ترین جایی است که در آن باورها و اعتقادات دینی، ارزش‌های اخلاقی و هنجارهای اجتماعی، از نسلی به نسلی منتقل می‌شود. از طریق خانواده است که نسل بعدی با دنیای بیرونی آشنا می‌شوند، چگونگی معاشرت و روابط اجتماعی با دیگران را می‌آموزند و راه و رسم زندگی، اخلاق و آداب‌ورسوم اجتماعی را فرامی‌گیرند.

اسلام بالاترین توجه را به خانواده دارد

اسلام ناب محمدی (ص) به‌عنوان مکتبی انسان‌ساز، بیشترین توجه را به والایی و پویایی خانواده دارد. آداب ویژه‌ای برای زندگى خانوادگى وضع کرده است و ساختار مطلوب و بهنجار خانواده را بر اساس آموزه‌­هاى دینى بنا نموده است. همه‌ نقش‌­های مربوط به ایجاد تمدن نوین اسلامی و انتقال سنت­‌ها، عقاید و آداب زندگی، ویژگی­‌های فردی و اجتماعی به نسل جدید، رشد و شکوفایی انسانیت، ایجاد جامعه‌ی ایدئال و سالم و تداوم تعالیم دینی و اخلاقی به خانواده مربوط می­‌شود.

امام خامنه‌ای می‏فرمایند: مسئله خانواده، مسئله بسیار مهمی است؛ پایه اصلی در جامعه است، سلول اصلی در جامعه است. نه این‌که اگر این سلول سالم شد، سلامت به دیگران سرایت می‏کند؛ یا اگر ناسالم شد، عدم سلامت به دیگر سلول‏ها سرایت می‏کند؛ بلکه به این معناست که اگر سالم شد، یعنی بدن سالم است. بدن که غیر از سلول‌ها چیز دیگری نیست. جامعه، بدون بهره‏مندی از نهاد خانواده سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند.

نهاد خانواده آن‌چنان از اهمیت بالایی برخوردار است که محیط سالم یا ناسالم خانواده تأثیر بسیار عمیقی در پرورش فضائل اخلاقی، یا رشد رذایل دارد؛ به‌گونه‌ای که باید سنگ زیربنای اخلاق انسان در آنجا نهاده شود. این‌چنین است که نه‌تنها پیامبر و اولیای الهی در سرزمین و خانواده آبرومندی متولّد شدند، بلکه پرورش و نموّ و رشد آنان نیز، در محیطی مملو از کرامت و بزرگواری تحقّق یافت. در این خانواده، اما نقش مادر، مهم‌تر و زیباتر و ارزشمندتر است.

تاثیر مستقیم نقش مادر بر دیگر اعضاء خانواده

زنان به حکم طبیعت و دستگاه آفرینش در سه نقش طبیعى ابراز وجود مى ‏کنند: ۱. نقش دخترى؛ ۲. نقش همسرى؛ ۳. نقش مادرى. از میان این هر سه نقش، آن چه جایگاه و منزلت ویژه و شایسته تعظیم و تکریم به زن مى‏ دهد، منزلت و جایگاه مادرى است. جایگاه مادر در خانواده آنقدر مهم و حیاتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. نقش مادر در خانواده در تمام جنبه های زندگی فردی و اجتماعی دیگر اعضا تاثیر مستقیم دارد و باعث شکوفا شدن آن ها می شود. مهم ترین نقشی که یک مادر در تربیت کودک دارد، الگو بودن اوست. باید توجه داشت که کودک با فطرتی پاک و بی آلایش و ضمیری نورانی، پا به جهان می گذارد و در سرپرستی، مهر و محبت عاطفه مادر و سرپرستی پدر رشد می کند. در اولین قدم نوزاد برای شناخت و تجربه از جهان تنها، در خانه ای کوچک، پدر و مادرش را الگوی خود قرار می دهد.

در یک خانواده برای این که فرزندان به‌ صورت درست تربیت شوند، وجود پدر و مادر در کنار هم بسیار مهم و ضروری است، اما همواره مادر‌ها نسبت به پدر‌ها نقش پررنگ‌تر و مؤثرتری در زمینه تربیت کودکان برعهده دارند؛ چراکه معمولاً بچه‌ها در طول روز زمان بیشتری را با مادران خود سپری می‌کنند و این مادران هستند که با یاددادن اصول کلی زندگی و آموزش آن به کودکانشان، زمینه را برای شکل‌گیری شخصیت فرزندان به وجود می‌آورند. مادر اولین کسی است که بذر تربیت را در جان و روان کودک می پاشد و دامن مادر اولین مدرسۀ کودک است. ایمان و تقوای مادر، خیرخواهی و پاکدلی او، در فرزند اثر دارد.

منبع کانال مطالعات اسلامی زنان
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.