خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کریسمس در کشورهای مختلف جهان چگونه برگزار می‌شود؟

کریسمس، چه در هفته آخر دسامبر جشن گرفته شود و چه در هفته اول ژانویه، یک جشن مسیحی است که تولد عیسی مسیح را گرامی می‌دارد و پر از رسم و رسوم جدید و قدیم و مهمانی‌هایی است که اغلب با غذاها و نوشیدنی‌های خاص تکمیل می‌شود.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، جشن کریسمس، در هر زمانی که برگزار شود به مثابه یک جشن برای جامعه مسیحیان جهان ارزشمند و دارای منزلت است که درواقع میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) را گرامی می‌دارد و پر از رسم و رسوم جدید و قدیم و مهمانی‌هایی است که اغلب با غذاها و نوشیدنی‌های خاص تکمیل می‌شود.

ظرف بزرگ مرغ سوخاری بخورند و فصل جشن را گرامی بدارند.برخی می‌گویند که تاکشی اوکاوارا، نخستین مدیر شرکت KFC در ژاپن، در سال ۱۹۷۰ دروغی بی‌ضرر گفت و مرغ سوخاری را تحت عنوان غذای سنتی کریسمس آمریکایی به بازار عرضه کرد تا فروش آن را در آن زمان بالا ببرد. سرمایه‌گذاری اوکاوارا، سرنوشت میز جشن کریسمس را در ژاپن رقم زد.

ایران و کریسمس دیرهنگام ارامنه

درحالی‌که بیشتر مردم دنیا روز ۲۵ دسامبر را به‌عنوان روز میلاد مسیح به رسمیت می‌شناسند، ارامنه در ایران کریسمس را در ششم ژانویه جشن می‌گیرند. ارامنه ایران در کریسمس دو مراسم اصلی دارند. یکی میلاد مسیح و دیگری «باداراک» یا همان عشای ربانی. در این روز مردم به کلیسا می‌روند. شیرینی‌فروشی‌های ارامنه در ایران در ایام کریسمس پربارتر و پرزرق‌و‌برق‌تر از همیشه با شیرینی‌های مخصوص و بوی قهوه، رنگ تازه‌ای به خیابان‌ها بخصوص در محله‌های مسیحی‌نشین می‌زنند.

جادوگر ترسناک ایسلند

در رسوم و باور ایرلندی‌ها جادوگری ترسناک به نام «گریلا» وجود دارد که سروکله‌اش در کریسمس پیدا می‌شود. گریلا هم شخصیت ترسناکی است که بچه‌ها را با او می‌ترسانند. گریلا قرار است بچه‌های بد را بدزدد و با خود ببرد. این جادوگر یک گربه نیز دارد که از نمادهای معروف کریسمس در ایسلند است. عروسک این گربه را در خانه می‌گذارند تا بچه‌ها را در روز کریسمس از انجام کارهای بد منع کنند.

 

شب کریسمس
مردم ایسلند در شب <a data ail=166436 target= self href=httpsadyannewscoms=کریسمس >کریسمس<a> با شخصیت ترسناک گریلا بچه‌ها را با او می‌ترسانند

اسکیت‌سواری در ونزوئلا

اهالی کاراکاس در ونزوئلا شب کریسمس با اسکیت به کلیسا می‌روند. این رسم آن‌قدر همه‌گیر است که در ساعت اجرای این رسم، خیابان‌ها را برای اسکیت‌سواران می‌بندند. بعد از اسکیت‌سواری همه به خانه می‌روند و شام کریسمس را صرف می‌کنند.

فیلیپین و جشنواره فانوس‌ها

در شهر سن‌فرناندو در فیلیپین هرسال حوالی کریسمس جشنواره ساخت فانوس‌های رنگی کاغذی برگزار می‌شود. مردم محلی با اوریگامی، شمع و فانوس‌های بزرگ رنگی درست می‌کنند و در مکان‌های مختلف شهر قرار می‌دهند.

مراسم جشن کریسمس
در تمام جهان شب کریسمس دارای آداب و رسوم خاص و جالبی است

شمع‌های روییده از زمین در کلمبیا

کلمبیایی‌ها هم مثل فیلیپینی‌ها رسم ساختن فانوس در روزهای کریسمس را دارند. با این تفاوت که فانوس‌های کوچکی را با استفاده از شمع و کاغذ می‌سازند و روی زمین را با آن‌ها پر می‌کنند.

پرتغال و جای خالی مردگان

بعضی از پرتغالی‌ها در کریسمس جای بستگانی را که در سال گذشته از دست‌ داده‌اند، سر میز شام خالی می‌کنند و برای آن‌ها هم بشقاب و غذا می‌گذارند.

شب کریسمس
اهمیت مردگان و نقش آنان برای <a data ail=166436 target= blank href=httpsadyannewscomtagمسیحیان title=مسیحیان>مسیحیان<a> پرتغال در شب کریسمس

بریتانیا – پودینگ کریسمس

سنت «پودینگ کریسمس» نخسین بار در قرن چهاردهم به بریتانیا معرفی شد، اما بسیاری از بریتانیایی‌ها هنوز به سنت قرار دادن یک سکه نقره در پودینگ که گفته می‌شود خوش‌شانسی می‌آورد، پایبندند. این پودینگ به شیوه سنتی با کشمش، مویز، آلو، شراب و ادویه‌جات درست می‌شود و در بریتانیا بسیار محبوب است.

منبع ایندیپندنت
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.