خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نقش زنان موفق و تأثیرگذار در اصلاح باورهای نادرست درباره حجاب

زنان کارآفرین و تأثیرگذار در زمینه سبک زندگی اسلامی در فضای مجازی، نقش مهمی در ترویج فرهنگ حجاب و آشنا کردن غیرمسلمانان با فلسفه پوشش اسلامی دارند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ماریا ادریسی، نویسنده و سخنران بین‌المللی که در زمینه مد پوشیده و توانمندسازی زنان فعالیت می‌کند در یادداشتی در نیوعرب به مناسبت روز جهانی حجاب (اول فوریه) نوشت: «من از حدود ۱۷ سالگی شروع به پوشیدن روسری کردم، البته در تمام سال‌های نوجوانی هر از گاهی روسری به سر می‌کردم اما بعد از پوشیدن روسری در ماه رمضان بود که تصمیم گرفتم آن را حفظ کنم.

بر خلاف آنچه که برخی از مردم تصور می‌کنند، من اولین نفر از افراد خانواده بودم که شروع به پوشیدن روسری کردم. من بیش از ده سال در یک مدرسه اسلامی شرکت کردم و از مطالعه دروس دینی لذت می‌بردم.

من اسلام را راهی برای فرار از تصورات و تبلیغات عمومی که موفقیت افراد را از ظاهر آنها قضاوت می‌کنند یافتم؛ می‌خواستم هم در این دنیا و هم در آخرت سعادتمند باشم.

ارتباط با خدا و تلاش برای پیشرفت شخصی، من را به نماز نزدیکتر کرد و البته وقتی نماز می‌خوانیم، سرمان را می‌پوشانیم و این تصمیمم را برای داشتن حجاب همیشگی تداوم می‌بخشد.

بنابراین به عنوان یک زن مسلمان بریتانیایی فعال در صنعت مد، انتخاب حجاب و اینکه بتوانم روزی را جشن بگیرم که این تصمیم را در کنار بانوان محجبه دیگر جشن بگیرم، احساس زیبایی است.

روز جهانی حجاب در سال ۲۰۱۳ توسط ناظمه خان نامگذاری شد و هر ساله در اول فوریه(۱۲ بهمن) در ۱۵۰ کشور جهان گرامی داشته می‌شود. هدف آن آموزش و گسترش آگاهی در مورد فلسفه استفاده از حجاب است.

امسال با توجه به رویدادهای جهانی که جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان را تا ۶۰۰ درصد تنها در بریتانیا افزایش داده، این روز مهمتر است و اغلب زنان مسلمان به دلیل مشخص بودن ظاهری حجاب، هدف این حملات قرار می‌گیرند. جالب اینجاست که یکی از اهداف حجاب این است که افراد به عنوان مسلمان شناخته شوند.

اگر نگاهی به اصل حجاب بیندازیم، این کلمه اصطلاح درستی برای آنچه ما به عنوان پوشش سر توصیف می‌کنیم نیست. قرآن از واژه «خمار» برای حجاب استفاده کرده است که معمولاً به پوشش سر که تا سینه را می‌پوشاند، ترجمه می‌شود.

در عوض، حجاب مفهومی است برای توصیف پوشش که هم برای مردان و هم برای زنان لازم است و برای ترویج حیا استفاده می‌شود. با این وجود، به عنوان کسی که از مطالعه الهیات و فلسفه وارد حرفه خود به عنوان یک مدل و مدافع مد پوشیده شدم، دوست دارم سبک‌های مختلف نحوه پوشیدن روسری و حجاب داشتن در فرهنگ‌های مختلف را بررسی کنم.

احساس می‌کنم این نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد زیرا اغلب، زنان مسلمان به دلیل اینکه دیگران نمی‌دانند که این بخشی از فرهنگ آنهاست مورد حمله قرار می‌گیرند.

گاهی اوقات این امر حتی می‌تواند زنان را از پوشیدن حجاب به دلیل واکنش‌های منفی ناشی از عدم استفاده صحیح از آن منصرف کند. بنابراین به نظر من، به اشتراک گذاشتن برخی واقعیت‌ها اقدام مفیدی است.

گاهی اوقات کاملاً از روی نحوه بستن روسری یا طرح‌های آن مشخص است که یک فرد اصالتا اهل کجاست. در اینجا من با تمجید از تنوع حجاب و نحوه پوشیدن آن در سراسر جهان، تعدادی از کارآفرینان و بانوان تأثیرگذار (اینفلوئنسرها) حجاب مورد علاقه خود و سبک‌هایشان را معرفی می‌کنم:

ویوی یوسف (Vivy Yusof)
روسری‌های ابریشمی طرحدار او با شخصیت روشن و تنوع‌دوست او مطابقت دارد. ویوی یوسف یکی از بنیانگذاران و مدیر خلاق گروه FV، شرکت مستقر در مالزی است که مالک برندهای مد اسلامی Duck و Lilit است.

ملانی الترک
ملانی الترک، کارآفرین فروش روسری، مدیرعامل شرکت Haute Hijab است و یک بازار جهانی از زنان ایجاد کرده است که عشق مشابهی به حجاب پوشیده مظابق با مد روز دارند.

سبینه حسین (Sebina Hussain)

کارآفرین دیجیتال، مشاور برند، مدیر عامل Irum Atlas و مادر سه فرزند، است. او اغلب با روسری مشکی دیده می‌شود و الهام‌بخش بسیاری از زنان مسلمان است که هم به خاطر شخصیت و هم مد لباس‌های پوشیده او را دنبال می‌کنند.

بسمه کی (Basma K)
او یکی از برترین تأثیرگذاران مد بریتانیا است؛ وقتی صحبت از تنوع دادن به مدل‌های روسری و ظاهر اسلامی می‌شود، او یک فرد تأثیرگذار است.

ساگال (Sagal)

سرپوش‌های متمایز او که مانند یک تاج هستند ساگال را در بحث حجاب و استایل مشهور کرده است. او که اینفلوئنسر مد و مادر چند فرزند است، یکی از افرادی است که باید در این زمینه او را دنبال کرد.

ایمانه عصری (Imane Asry)

اگر سبک‌های مجلل، مینیمال و جذاب را دوست دارید، ایمانه یکی از افرادی است که باید دنبال کنید. او در کپنهاگ و استکهلم فعالیت دارد و طراح مد و مشاور خلاق است.

سهی طاها (Soha Taha)
مشاور و استایلیست تصویر، سبک سهی لوکس و رویایی است. Soha مستقر در امارات متحده عربی به زیبایی تمام انگیزه لازم برای آماده شدن در صبح را به شما می‌دهد.

ثنا سور (Sena Sever)

ثنا سور، فعال حوزه دیجیتال اهل ترکیه با تقریباً یک میلیون فالوور به شما نشان می‌دهد که چگونه به روش‌های مختلف به روسری مدل دهید.

انیسه (Anisa)
مطالب او به شما قدرت تطبیق‌پذیری می‌دهد. اگر می‌خواهید در روز خوشحال باشید و در شب شاداب باشید، او را دنبال کنید. انیسه به شما نشان می‌دهد که چگونه اکسسوری و شخصیت دادن به یک لباس می‌تواند در ظاهر شما تغییر ایجاد کند.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.