صابئین مندایی روز دوشنبه سال روز میلاد حضرت یحیای پیامبر را که با نام “دهوا دیمانا” نامیده می شود در سایه کرونا گرامی داشته و در کنار رود کارون غسل تعمید به جای آوردند.
به گزارش ردنا (ادیاننیوز)؛ صابئین مندایی درواقع پیروان حضرت یحیی(ع) هستند، تعداد بسیار زیادی از پیروان این دین در استان خوزستان ساکن هستند، آنان هر ساله سالروز تولد حضرت یحیی(ع) را به عنوان شروع سال مندایی جشن میگیرند و به این مناسبت نیز اعمال خاصی را انجام می دهند.
آنها امروز سال ۲۰۲۳ یحیایی را در کنار کارون با حضور پیشوای خود و انجام غسل تعمید انجام دادند، هر چند عید آنان امسال به خاطر وجود کرونا مانند سال های گذشته به صورت جمعی و با حضور تمامی پیروان این دین صورت نگرفت اما فقط پیشوای آنان به منظور دعا برای افزایش برکت و رفع بلا به کارون آمد و آیین غسل را به جا آورد.
صابئین معتقدند پس از مرگشان درباره نماز، غسل و کردارشان مورد سوال و پرسش قرار میگیرند برای همین بخش عمده اعمال آنها دربرگیرنده غسلهای مذهبی است، در دین آنها آب روان و جاری قداست و پاکی ویژهای دارد و برای بسیاری از فرایض از آب روان استفاده می کنند و از این رو اغلب صابئین در کنار رودخانههای پرآب زندگی میکنند.
تعمید یکی از ارکان دین مندائی به منظور ارتباط روحی و روانی با خداوند و تطهیر روح و روان و جسم است. صابئین مندائی به آن مصوتا می گویند که از ریشه ی کلمه ی صوا است. به باور صابئین مندائی، در عالم نور، در آغاز فرشتگان تعمید شدند و پس از خلق حضرت آدم و همسرش حوّا، فرشتگان آن را برای اولین انسان ها انجام می دادند و طریقه تعمید را به آدم و حوا آموزش دادند و به آنها تکلیف نمودند که فرزندان خود را به همین طریق آموزش دهند.
در غسل تعمید شخص تعمید شونده وقتی برای غسل آماده میشود به کنار رودخانه رفته و از سمت راست تعمید کننده که همان روحانی است وارد آب می شود، دور زده و پشت سر روحانی قرار می گیرد و شخص روحانی بر روی آن آب می پاشد و خود شخص باید سه بار کامل در آب فرو رود و بعد از سه بار برای تطهیر روح و روان و جسم نزدیک دست راست تعمید کننده می آید.
عید بدون مهمان منداییان در اهواز
نجاح چحیلی به عنوان گنزورا یا پیشوای منداییان امروز در حاشیه آیین غسل تعمید ضمن تبریک تولد حضرت یحیی(ع) و تبریک این عید به هم کیشان خود به خبرنگار ایرنا گفت: مراسم امروز دهوا دیمانا یا همان تولد حضرت یحیی است که روز تعمید نام گذاری شده است که در این روز اطفالی که به دنیا می آیند تعمید و تبرک میشوند اما امسال به علت وجود ویروس کرونا و به منظور رعایت کردن بهداشت برنامه خود را برگزار نکردیم و تنها دعا و نیایش برای همه امت بشریت انجام دادیم.
وی افزود: امیدوارم امسال با یاری خداوند سال خوبی باشد و سلامتی و تندرستی برای همه ملت ایران و جهان و همچنین رهایی از کرونا که همه بشریت را گرفتار خود کرده است را با خود به همراه داشته باشد و این مشکل بزرگ را از سر مردم عبور دهد.
نایب رییس هیات شهدا و ایثارگران صابئین مندایی نیز که در این آیین حضور داشت به ایرنا گفت: این روز برای صابئین مندایی روز مهمی به شمار میرود، پیام منداییان در طول تاریخ صلح، صمیمیت، صفا و همزیستی مسالمت آمیز بوده است، آنان همیشه زندگی مسالمت آمیزی با دیگر ادیان داشتهند و در هیچ کجای تاریخ نیامده است که صابئین آغازگر جنگی بوده باشند.
فرخ صابوری با تشریح آیین غسل تعمید ادامه داد: وقتی وارد می شویم برای ما لذت بخش است چراکه معتقدیم حالت تقدس دارد، آب حیات بخش و منبع زندگی است هر چند امسال کرونا عرصه را بر ما تنگ کرد اما بنا به دستورات بهداشتی و توصیه های مسئولان ما نیز از برگزاری مراسم با جمعیت بیشتر خودداری کردیم و به صوررت محدود آن را در کنار رود کارون اجرا کردیم.
وی بیان کرد: امروز تنها بزرگان و گنزوراها به منظور برکت سال و برای دوری از امراض و سلامتی عالم بشریت دعا خواندند.
عبور از باتلاق ها برای انجام غسل تعمید
صابوری ادامه داد: محیطی که برای غسل تعمید از آن استفاده می کنیم با کاهش آب رودخانه فاصله گرفته است و گنزورها و روحانیت ما به سختی و مشقت خودشان را به کنار آب رساندند چرا که مجبور بودند از باتلاق ها و شن زارها عبور کنند. پیش از این سکویی مخصوص داشتیم که متاسفانه به دلایلی از بین رفت.
وی افزود: برای انجام اعمال خود نیازمند جایی در شان خود و این مراسم هستیم هر چند بارها قول هایی در ابن باره داده شد اما همچنان جای مناسبی برای انجام غسلهای خود در رودخانه نداریم و امیدواریم این قول ها در آینده عملی شود.
نایب رییس هیات شهدا و ایثارگران صابئین مندایی تاکید کرد: چندی پیش به ما قول احداث جایی در پارک جزیزه اهواز را دادند اما همچنان این قول عملی نشده است برای همین از مسئولان امر درخواست داریم در این زمینه با ما مساعدت کنند.
وی ادامه داد: در مکان غسل تعمید نیازمند سایبان، جایی برای تعویض لباس و مکانی برای نشستن مردم هستیم.
صابوری بیان کرد: مراسم ما یک مراسم معنوی و ارتباط با خالق است و هر چه محیط مساعدتر باشد بر روح و روان افراد تاثیر به سزایی دارد و از سوی دیگر جلوه خوبی برای افراد شهر خواهد داشت و باعث پشتگرمی مندایی ها می شود.
پیشوای بزرگ صابئین “گنزورا” نامیده می شود و دیگر روحانیون را “ترمیذا” مینامند که همان معنای واژه تلمیذ در زبان عربی است، صابئین به خط و زبان آرامی که از زبانهای باستانی جهان است می نگارند و کتابهای دینیشان نیز به همین خط است.
صابئین، خداوند را “حی ربی قدمایی” یعنی خدای عظیم ازلی میدانند ومعتقدند “گن زا ربا” (گنج بزرگ) از آن حضرت آدم است. کتاب “ادراشی اد یحیی” درسهایی از یحیی ۲ از جمله کتاب معروف آنان به شمار می رود و علاوه بر این کتابهایی شامل “قلستا”، “دساتیر”و “پغره” و”ادراشی اد مصوتا” نیز دارند که پیرامون آداب و رسوم آنان در آیین های مختلف نگاشته شده است.
منداییان به خدای یگانه، انبیای الهی، معاد، روز رستاخیز و منجی موعود اعتقاد دارند و منتظر ظهور منجی موعود خود که به نوعی پایان دهند پلیدی ها است به نام “ملکا ان وش اوثرا” هستند، صابئین روزی سه بار وضو می گیرند که این آیین “رشامه” نام دارد و به طرف قبلگاه خود نماز می خوانند.