خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اهمیت بارگاه ائمه بقیع(ع) در تامین هویت اسلامی/ ماموریت وهابیت نابودی هویت مسلمانان است

مدیر گروه نقد وهابیت مرکز تخصصی کلام و ادیان:

حجت‌الاسلام عباسی با بیان‌اینکه مسئله ساخت قبر و بارگاه بر مزار بزرگان در بسیاری از ادیان رایج و مهم است، گفت: بخش عمده اهمیت بقیع و بارگاه ائمه(ع) آن به دلیل تامین هویت اسلامی است، هویتی که وهابیت می‌کوشد با تخریب آثار اسلامی آن را از بین ببرد.

به گزارش ردنا (ادیان ‌نیوز)؛ هشتمین روز از شوال در تقویم وقایع اسلامی عزادار و دردمند جنایت وهابیت در تخریب قبور ائمه بقیه علیهم السلام است، روزی که بیش از گذشته ثابت کرد آل سعود و وهابیت، جز فرقه ای ضاله و دست نشانده برای معاضدت با آموزه های دینی به ویژه شیعی نیستند.

به مناسبت فرا رسیدن سالروز این واقعه دردناک با حجت الاسلام «حبیب عباسی»، مدیر گروه نقد وهابیت مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم و مدیر موسسه پژهشی ذوالفقار درباره پشت پرده این تخریب گفت وگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

سابقه تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام به چه زمانی باز می گردد و پرده از چه واقعیتی برمی دارد؟

ماجرای تخریب قبور ائمه بقیع(ع) در عمر وهابیت دو مرتبه رخ داده است؛ نخست در سال ۱۲۲۰ هجری و بار دوم هشتم شوال ۱۳۴۴ هجری؛ بار اول در دوره وهابیت نخست رخ داد، سپس به دست مسلمانان بازسازی شد و بعد دومرتبه در دوره دوم وهابیت بعد از تصرف شهر مدینه، تخریب قبور ائمه بقیع(ع) اتفاق افتاد.

باید توجه داشت این مسئله به قدری برای تخریب‌گران مهم بوده که دومرتبه به این جنایت دست زده اند و هم برای مسلمانان مسئله بسیاری بااهمیتی است که وقتی با تخریب اول مواجه شدند و وهابیت شکست خورد مجدداً اقدام به ساخت گنبد و ضریح کردند.

آیا ساخت گنبد و بارگاه روی قبور بزرگان و اولیاء الله صرفا سنت شیعی است یا در همه ادیان و مکاتب رسمی متداول است؟

احترام و تکریم بزرگان از طریق ساخت گنبد و بارگاه بر قبور اولیای الهی و رفتن به زیارت آنها در همه ادیان و مکاتب وجود دارد و رایج است، یعنی همه دنیا برای بزرگان علمی دینی خود احترام و تقدس ویژه قائل هستند و مسئله ساخت قبور برای آنها در بسیاری از ادیان مورد اهمیت قرار دارد.

برای مثال واتیکان به عنوان مرکز کلیسای کاتولویک در مسیحیت روی قبر پطرس، وصی و حوّاری حضرت عیسی(ع) ساخته شد و اعتبار و عظمت آن به دلیل وجود این قبر است.

بنابر این، هر امری که در یک دین مورد احترام بزرگان آن دین و سبب توجه به آنها باشد، پسندیده و مورد پذیرش و قبول همگان است.

آیا جنایات وهابیت در تخریب قبور ائمه بقیع(ع) و دیگر آثار اسلامی صرفاً به دلیل دشمنی با شیعه است یا ریشه های دیگری نیز دارد؟

جنایات و کارشکنی های وهابیت صرفا برای مبارزه با اعتقادی شیعی نیست بلکه ماموریت وهابیت از بین بردن و نابودی اعتقادات اسلامی و باورهایی است که در بین مسلمانان وجود دارد چون زمانی می توان مسلمین را از اسلام دور کرد و آنها را افرادی مطیع و گوش به فرمانِ ظالمان قرار داد که هویت آنها گرفته شود، در این میان یک بخش اصلی از هویت مسلمانان مربوط به تاریخ و گذشته آنها است، اگر این گذشته و آثار آن از بین برود، هویت مسلمانان نیز از بین خواهد رفت.

یعنی حفظ بارگاه و قبور ائمه(ع) و مقابله با توطئه های تخریبی علیه آنها، نوعی حفظ هویت اسلامی است؟

بله، بخشی از هویت مسلمانان در بقیع و مسجدالنبی(ص) است، اگر آثار اسلامی از بین برده شود چنان که بیش از ۹۰ درصدآن از بین رفته، در واقع هویت مسلمانان از آنان گرفته می شود.

همانطور که ارزش اسکناس به پشتوانه بانک مرکزی است بخش عمده اهمیت بقیع و گنبد و بارگاه اهل بیت علیهم السلام نیز برای آن است که هویت اسلامی را تامین می کند. به عبارت بهتر، رفتن کنار قبور حضرات معصومین(ع) و زیارت آنها سبب ارتباط و الهام گیری مسلمین از آنها می شود و این برای وهابیت سم مهلک است.

اگر مردم پیرو اهل بیت رسول خدا(ص) باشند پیرو اسلام راستین شده اند و این همان چیزی است که وهابیت نمی خواهد و مقابلش هر کارشکنی‌ای می کند؛ برای همین هم قرآن را از معنای اصیل دور و در قرائت و صوت محدود می کند و تلاش دارد مردم را از اهل بیت(ع) از کلام و مضجع و توسل و تبرک به آنها دور کند.

موضع گیری ها و اعتراضات در مقابل این قسم جنایات وهابیت چه تاثیری دارد؟

اگر موضع مناسب مقابل این اقدامات وهابیت و آل سعود نداشته باشیم، دامنه اش گسترش می یابد چنان که در عربستان تقریبا همه مساجد سبعه را تخریب کرده اند که این هم از بین رفتن هویت اسلامی است و هم هتک حرمت ارزش های اسلامی.

اگر نمی توانیم برویم و بازسازی کنیم، حداقل به این جنایات اعتراض کنیم از طریق تجمعات قانونی مقابل سفارت عربستان، امضای نامه ها و طومارها و ارسال آنها به مجامع بین المللی برای برخورد با عربستان هرچند در عمل توقفی رخ ندهد اما در تاریخ ثبت می شود و این بسیار مهم است.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.