خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پخش برنامه‌های حامی اخوان‌المسلین مصر در ترکیه متوقف شد

در راستای تلاش‌های آنکارا برای ترمیم روابط با مصر و فشار بر شبکه‌های اخوان المسلمین در ترکیه برای توقف انتقادشان از نظام کنونی مصر، دو تن از چهره‌های سرشناس رسانه‌ای حامی اخوان المسلمین در ترکیه برنامه‌های تلویزیونی خود را متوقف کردند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، معتز مطر، از منتقدان نظام مصر و گزارشگر برنامه‌های تلویزیونی در شبکه الشرق که مقر آن در استانبول است، اعلام کرد که به مرخصی نامحدود می‌رود.

این اقدام بعد از آن صورت می‌گیرد که ترکیه از رسانه‌های مصری مخالف خواسته بود سطح انتقادشان را از قاهره کاهش دهند.

مطر گفت: من به مرخصی نامحدود می‌روم اما هیچ کسی مرا مجبور به این کار نکرده است نه ترکیه و نه شبکه الشرق. زمانی که قادر باشم مثل همیشه حق را بگویم مجددا بازمی‌گردم.

معتز مطر که سال ۲۰۱۸ به صورت غیابی به اتهام انتشار اخبار دروغین به ۱۰ سال حبس محکوم شد، گفت که وی به ارائه برنامه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی و حساب‌هایش در پایگاه‌های اینترنتی اصلی ادامه خواهد داد.

وی گفت: ترکیه از زمانی که میزبان ما بوده سختی‌های زیادی را متحمل شده است. من به مرخصی می‌روم تا موجب مشکلاتی برای ترکیه یا شبکه الشرق نشوم و باری روی دوش کسی نباشم.

این مساله نشان می‌دهد که دیگر وی اجازه پخش برنامه‌هایش و انتقاد از مصر مثل قبل را ندارد.

از سوی دیگر ایمن نور، صاحب تلویزیون الشرق گفت که درخواست معتز برای مرخصی نامحدود را پذیرفته است. وی گفت که معتز نه استعفا کرده و نه برکنار شده است.

ایمن نور تأکید کرد که این تصمیم با بهبود روابط مصر و ترکیه مرتبط است. برخی قوانین به خاطر تحولات سیاسی اخیر تغییر کرده‌اند و برای همین مطر ترجیح داد کنار بکشد. مطر می‌خواهد فشاری که این شبکه در معرض آن قرار می‌گیرد، کاهش یابد.

ایمن نور اواسط مارس گفت که با نمایندگان مقامات ترکیه دیداری داشته و آن‌ها به او اعلام کرده‌اند که خواهان کاهش اظهارات تند رسانه‌ها در قبال نظام کنونی مصر هستند.

در آن زمان منابعی از مخالفان مصری در استانبول اعلام کردند که مقامات ترکیه از برخی رسانه‌ها خواسته‌اند برخی برنامه‌ها را لغو و برخی مجریان را برکنار کنند.

آنکارا اخیرا تلاش‌هایی را برای ترمیم روابط خود با ترکیه آغاز کرده است. روابط دو کشور از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق مصر که از اخوان المسلمین بود دچار تنش شد.

روزنامه زمان ترکیه اعلام کرد که مقامات این کشور بر رسانه‌های اخوان المسلمین در ترکیه فشار می‌آورند برای همین معتز مطر و محمد ناصر، از مهم‌ترین چهره‌های رسانه‌ای اخوان المسلمین به صورت غیرمستقیم برنامه‌های خود را در شبکه‌های الشرق و مکملین متوقف کردند.

محمد ناصر در پستی در فیسبوک نوشت که ماه رمضان در مرخصی به سر می‌برد و امیدوار است که مجددا برنامه خود را ازسربگیرد.

شبکه العربیه جمعه اعلام کرد که مصر تماس‌های خود را با طرف ترکیه‌ای تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است تا آنکارا خواسته‌های مصر را اجرایی کند.

بعدا مصر و ترکیه اعلام کردند که وزرای خارجه دو کشور تماس تلفنی برقرار کردند. این تماس تلفنی بعد از توقف برنامه‌های معتز مطر و محمد ناصر صورت گرفت.

منبع ایسنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.