خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آرامگاه فردوس کاویانی بازیگر زرتشتی ایران گلباران شد

تصویری از خانه ابدی فردوس کاویانی بازیگر زرتشتی طنزپرداز و محبوب کشورمان را مشاهده می کنید.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، فردوس کاویانی کوثرخیزی ، ۴ مهر ۱۳۲۰ – ۹ مهر ۱۴۰۲، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان بود. کاویانی دانش‌آموخته سال ۱۳۵۰ رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. وی بازیگری را از سال ۱۳۴۰ در تئاتر آغاز کرد و نخستین حضور خود در سینما را با فیلم تجاوز در سال ۱۳۴۹ تجربه کرد.

فردوس کاویانی هم به مانند سوسن تسلیمی و پرویز پورحسینی، دو هم‌دانشکده‌ای دیگر خود، روحی جستجوگر داشت و شاید همین ویژگی سبب شد که همانند آنان از کارگاه نمایش که ویژه نمایش‌های تجربی و آوانگارد تعریف شده بود، سردر بیاورد.

بازی این سه بازیگر در نمایش «نامه‌هایی از من به خانواده‌ام و بالعکس» نوشته و کار رضا قاسمی در همین دوران رقم خورد. کاویانی در این نمایش با سوسن تسلیمی، پرویز پورحسینی، نسرین رهبری و فریده سپاه منصور همبازی شد.

بعدتر که آربی اوانسیان گروه بازیگران شهر را تشکیل داد، کاویانی و سوسن تسلیمی هم به این گروه پیوستند.

فردوس+کاویانی+زرتشتی

فردوس کاویانی در طول دوران کاری خود در نمایش‌هایی همچون «بالماسکه دزدان»، «سلطان مار»، «سهراب و اسب و سنجاقک»، «مرگ تصادفی یک آنارشیست» (کارگردان) بازی کرد.

در سال‌های بعدی فصل تازه‌ای از حضور او در تئاتر با هادی مرزبان رقم خورد که طی آن مرزبان چندین نمایشنامه از زنده‌یاد اکبر رادی را کارگردانی کرد و کاویانی در آنها به ایفای نقش پرداخت.

آنان در نمایش‌های «پلکان»، «آهسته با گل سرخ»، «شب روی سنگفرش خیس»، «لبخند باشکوه آقای گیل»، «هاملت با سالاد فصل» و … با یکدیگر همکاری کردند.

دست سرنوشت هم بر این بود که کاویانی آخرین حضور خود را در تئاتر با نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» تجربه کند. نمایشی که سال ۹۳ در تالار وحدت روی صحنه رفت و علی نصیریان نیز در آن به ایفای نقش پرداخت.

کاویانی، بازیگری که جزو تربیت‌شدگان مکتب اونسیان بود و نقش‌های مکمل درست و درمان با به نقش‌های اول به دردنخور ترجیح می‌داد، در سینما نیز در آثار ماندگای چون «اجاره‌نشین‌ها»، «هامون»، «بانو»، «میکس» و «نارنجی‌پوش» از آثار داریوش مهرجویی، «جایی برای زندگی» به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا و «ساوالان» به کارگردانی یداللّه صمدی، «سگ‌کشی» کار بهرام بیضایی نقش‌آفرینی کرد.

مجموعه‌های تلویزیونی «محله برو بیا» به نویسندگی بیژن بیرنگ، «همسران» به کارگردانی بیرنگ ، «آژانس دوستی»، «تفنگ سرپر»،«مش خیرالله صندوقچه اسرار» و … بخش دیگری از موفقیت‌های او را در قاب تلویزیون رقم زد تا گروهی دیگر از تماشاگران نیز از بازی‌های به یادمانی او خاطره داشته باشند.

کاویانی پس از مدت زیادی دوری از محافل هنری، در جشن بازیگران تئاتر در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ با چهره‌ای لاغر و دستانی لرزان حضور یافت. وی که با گام‌هایی آرام می‌توانست راه برود و گویا از بیماری پارکینسون[۱۸] و ضعف شدید جسمانی رنج می‌برد، در شرایطی که سخن گفتن برایش سخت به نظر می‌رسید، فقط گفت: «امروز خیلی خوشحالم».

این هنرمند نهم مهر سال جاری بعد از تحمل مدتی بیماری از دنیا رفت.

منبع رکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.