خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

با آمدن طالبان، دیگر از پویایی جامعه زنان افغان خبری نیست

مسعوده کروخی «نماینده پیشین مردم هرات در پارلمان افغانستان» فساد در حکومت غنی تبدیل به یک عرف شده بود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با آمدن دوباره طالبان به افغانستان روایت‌های گوناگون از فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور صورت می‌گیرد. برخی‌ از ایجاد چنین حکومتی اظهار نگرانی می‌کنند و برخی دیگر علاوه بر بیان دشواری‌های زندگی در سایه حکومت طالبان از نکات مثبت آن نیز سخن می‌گویند.

مسعوده کروخی، نماینده پیشین مردم هرات در پارلمان افغانستان در گفت و گو اخیرش با اشاره به دشواری‌های زندگی اقشار مختلف مردم در شرایط فعلی، از آنچه که زوایای مثبت حکومت طالبان یاد می‌کند نیز سخن گفته و آن را نسبت به حکومت پیشین «بهتر» می‌داند.

خانم کروخی که پس از تسلط طالبان بر افغانستان و منحل شدن نهاد پارلمان، به زادگاهش هرات آمده، اکنون وقت‌اش را بیش‌تر صرف فعالیت‌های اجتماعی و مدنی می‌کند، او می‌افزاید: «با آمدن طالبان من وطنم را ترک نکردم. اینجا می‌مانم و در کنار سایر خواهران و برادران کار و فعالیت می‌کنم.

باید روی پای خود بایستیم

بانو کروخی تحولات پسین در کشور را تاسف‌بار و دردآور دانسته و همچنان تاکید دارد که باید مردم افغانستان خود آینده شان را رقم بزنند و منتظر بیگانه‌ها نباشند. او علت دگرگونی‌ها و بی‌ثباتی سیاسی افغانستان را وابسته‌بودن آن به حمایت‌های خارجی دانسته، می‌افزاید تنها راه‌حل این است که باید مردم افغانستان به‌معنای دقیق کلمه یک ملت واحد شوند و روی پای خود بایستند: «امیدوارم افغانستان خود روی پای خود بایستد، راه خود را پیدا کند و مسیر آینده را خود افغان‌ها از درون انتخاب کنند، چون تجربه ثابت کرده که پدیده‌های وارداتی به درد یک سرزمین نمی‌خورد و هرچیز باید مطابق به فرهنگ و عنعنه همان مردم باشد.»

این عضو پیشین مجلس نمایندگان در ادامه افزود: «هر سرزمینی باید به وسیله مردمان خودش ساخته شود نه الگوهای وارداتی که از خارج وارد شود. چنانچه ما شاهد بودیم با وصف اینکه تریلیون‌ها دالر در اینجا به مصرف رسید، اما فساد، بی‌عدالتی، حق‌تلفی و قانون‌گریزی به‌مراتب زیادتر شد.»

بسته‌شدن دروازه‌های مکاتب به روی زنان نگران‌کننده است

کروخی در ادامه صحبت‌هایش به محدودیت‌هایی کنونی زنان نیز اشاره داشته، گفت: «وقتی طالبان آمد دروازه‌های مکاتب به روی زنان بسته شد، رفتن زنان را به ادارات منع کردند و گفتند که تا زمان آماده‌شدن شرایط بهتر و محیط کاری مناسب، زنان باید صبر کنند. طالبان استدلال‌های خود را داشتند و تاهنوز زنان نتوانسته‌اند به ادارات و دانشگاه‌های دولتی بروند. دروازه مکاتب هم که به روی زنان در بسیاری ولایت‌ها بسته شد بجز چند ولایت که خوشبختانه ولایت هرات از جمله ولایت معدودی است که حدود یک‌ونیم هفته می‌شود دروازه مکاتب به روی دختران باز شده است.»

تفاوت‌ طالبان دیروز و امروز

کروخی همچنین در مورد نحوه حکومتداری طالبان امروز با طالبان بیست سال پیش اظهار داشت: « این‌بار طالبان در امور شخصی کسی کار ندارد. مثلا نمی‌گویند زنان چگونه بیرون می‌شوند. در نحوه پوشش آنها و این‌که کجا گشت‌وگذار می‌کنند هم کاری ندارند. منتها برخی ممنوعیت‌ها هنوز هم سر راه زنان وجود دارد که برای ما خیلی قابل تشویش و نگرانی است. امیدواریم که وضعیت بهتر شود و محدودیت‌ها برداشته شود، چون آنها هم وعده‌هایی داده‌اند.»

به گفته وی، «با آمدن طالبان وضعیت امنیتی در هرات خیلی خوب شده است. همچنان سطح فساد به‌گونه چشمگیر کاهش یافته. طالبان در راستای محو فساد تلاش‌های خوبی انجام می‌دهند و میزان جرایم نیز کم شده است.»

نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان در بخش دیگر از صحبت‌های خود می‌گوید که «اما با آمدن طالبان شور و شعف و پویایی که در جامعه زنان افغانستان وجود داشت دیگر نیست.»

وی همچنین افزود: «قشر تحصیلکرده و متخصص، زنان نخبه و سایر جوانان ما که دارای شایسته‌گی و ظرفیت بالایی بودند، متاسفانه ترک وطن کردند و رفتند. نبود چنین ظرفیت‌ها واقعا درد و خلاء بزرگی در کشور به حساب می‌آید که جبران کردن آن بسیار مشکل است.»

کروخی اظهار امیدواری می‌کند که با بهتر شدن اوضاع جوانان تحصیلکرده و در کل آنانی که مجبور شدند ترک وطن کنند روزی دوباره برگردند و از ظرفیت‌های شان برای خدمت به کشور و مردم استفاده شود.

فساد در حکومت غنی تبدیل به یک عرف شده بود

کروخی حکومت اشرف غنی را یک حکومت «فاسد» توصیف می‌کند که حیف‌ومیل و چپاول سرمایه‌های ملی از سوی یک قشر خاص در آن تبدیل به یک عرف حکومتی شده بود.

او می‌گوید: «نکته خوب دیگری که اکنون می‌توان از آن سخن گفت برچیده‌شدن دستگاه فساد اداری و رویه‌های مافیایی در حکومت قبلی است که افراد و اشخاص حکومتی در هر پست و مقامی دست به فساد، اختلاس، رشوه و چپاول سرمایه‌های ملی مردم می‌زدند.»

منبع شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.