خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نخستین رویداد بین‌المللی مهرآب با موضوع “نقش آب در ادیان الهی”

نقش آب در ادیان الهی عنوان نخستین رویداد بین‌المللی است که با حضور شخصیت و رهبران دینی اقلیت‌های دینی و مذهبی برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در هفتۀ صرفه‌جویی آب و در هفتمین روز از اولین رویداد مهرآب با موضوع ” نقش آب در ادیان الهی ” که به همت کارگروه آب، محیط‌زیست و انرژی انجمن روابط عمومی ایران برگزار شد. خاخام یونس حمامی لاله‌زار از انجمن کلیمیان تهران، بابک سلامتی مدیرمسئول و سردبیر هفته‌نامه‌ی امرداد، کشیش گریگوریس نرسیسیانس مشاور مذهبی روابط عمومی خلیفه‌گری ارامنه تهران و دکتر یحیی‌آبادی پژوهشگر آب در ادیان دربارۀ آب در ادیان توحیدی سخنرانی کردند.

کشیش گریگوریس نرسسیانس با توجه بر متون کتاب مقدس و ارزش و جایگاه آب در آئین‌های کلیسای ارتدکس رسولی ارمنی به موضوع منزلت و جایگاه آب در مسیحیت پرداخت.

متن سخنرانی به شرح ذیل ارائه می‌شود:

کلام بازآفریده آسمان‌ها و زمین را،
لشکرهای آسمانی فسادناپذیر و خردمند را،
پیوست اضداد اربعه را،
آفرید جهان مریی را.

طبق فلسفه مسیحی، اجزای تشکیل‌دهنده زمین را آب‌وآتش و باد و خاک دانستند. آب را از مهم‌ترین اجزاست، که بدون آن حیات غیرممکن است.

نقش آب در ادیان الهی
عکس tehranprelacy

در کتاب مقدس می‌خوانیم؛

در آغاز، هنگامی‌که‌ خدا آسمان‌ها و زمین‌ را آفرید، زمین‌، خالی و بی‌شکل‌ بود، و روح‌ خدا بروی سطح آب‌ها حرکت می‌کرد و چون روح خدا سطح آب‌ها را فراگرفت، نشانه‌های زندگانی در آب آغاز گشت.

درجایی دیگر بیان می‌دارد. و هیچ علف صحرا هنوز نروئیده بود، زیرا خداوند باران بر زمین نبارانیدِ بود.

پس درنتیجه آب مایه حیات است و بدون آب در سطح زمین حیات معنی پیدا نمی‌کند.

در همان ابتدای کتاب مقدس، آب نماد جمیع امت‌ها و کسانی است که از آب متولد می‌شوند. در بخشی از نیایش‌های روزانه کلیسا می‌خوانیم:

برآمد فرمان روز پنجم ،از کلمه تابناک پدر، جنبدگان و بالداران آسمان سر برآوردند ز آب ، اما قرن پنجم، قوم اسرائیل غسل یافتند به ابر و آب دریا.

اما شاگردان مسیح، که از دریای تیبریه به آسمان خواند آن‌ها را، از دریای دنیا بگذشتند و غسل یافتند در روح.

در بخشی از مراسم عشای ربانی یا قربان مقدس کشیش در خفا می‌خواند که، خداوند باروح‌القدسش همچون کبوتری با بالهای خود، فرزندانش را که از آب متولدشده‌اند را محافظت می‌کند.

آب در کتاب مقدس نشانه و نمایانگر پاکی است. آب دارای صفت شفابخشی است. در کتب انبیا می‌بینیم که آب جهت از بین بردن گناهان از طرف آنان استفاده‌شده و به‌عنوان ماده حیات‌بخش شناخته می‌شود. با شستشو در آب نیز بیماران شفا می‌یابند. آن را می‌توان در پاک شدن سردارنعمان دررود اردن از بیماری جذام مشاهده کرد. درانجیل به قول یوحنا نیز شاهد شفای بیماران در حوضچه سیلوحا و بیت حزدا هستیم.

آب به‌طور یقین بعد از عمل غسل‌تعمید عیسی که به دست یحیی تعمیددهنده صورت گرفت، معنی و مفهوم دیگری یافته است.

در مراسم غسل‌تعمید مسیحی، فرد غسل‌تعمید گیرنده، توسط روحانی در آب سه بار غوطه‌ور می‌شود، و از آن خارج می‌گردد. در آب فرورفتنش با عیسی مردنش و دفن شدن و از آب بیرون آمدنش رستاخیز است که پس‌ازآن تولد جدید می‌یابد.

عیسی مسیح درانجیل به قول یوحنا، باب سوم به نیقودیموس، معلم بزرگ شریعتی که به دیدنش آمده بود، می‌گوید. آکر کسی از روح و آب غسل‌تعمید نیابد، وارد ملکوت خدا نخواهد شد.

عیسی درانجیل به قول یوحنا باب هفتم آیه ۳۸ و ۳۹ می‌گوید: هر که به او ایمان آورد، از دل او آب‌های روان جاری خواهد شد. عیسی آن را به روح‌القدس تشبیه کرد، که هنوز به مؤمنین داده نشده بود. درجایی دیگر مسیح می‌گوید: نزد من آئید و از من آب جاودانی را دریافت کنید.

پولس رسول نیز در رساله اول قرنتیان، باب دهم، آیات ۲-۵، آب را به‌عنوان عطیه خداوندی در صحرا می‌داند، که در صحرا از صخره با ضربه عصای موسی پیامبر جاری شد. پولس رسول در ادامه می‌گوید: پدران ما همه زیر ابر بودند و همان خوراک روحانی را خوردند و همه همان آب را که نماد مسیح بود، نوشیدند.

حتی مسیح و روح‌القدس با آب حیات مقایسه می‌شوند. مسیح به زن سامری‌ای می‌گوید: کسی که از آبی که من به او می‌دهم بنوشد، تا ابد تشنه نخواهد شد، بلکه آن آبی که به او می‌دهم در او چشمه آبی گردیده و به او حیات جاودانی خواهد داد.
امروز نیز اگر به خودمان بنگریم،خواهیم دید، تقریباً در تمام نقاط بدن آب وجود دارد. به‌صورت کلی ۷۵ درصد کل بدن را آب تشکیل داده و یک‌سوم باقیمانده آن را سلول‌ها احاطه کرده‌اند.

مغز جهت انجام فعل‌وانفعالات شیمیایی خود محتاج آب است.

عناصر تشکیل‌دهنده جهان آن‌قدر برای انسان حائز اهمیت‌اند،که خداوند تقدیس آن‌ها را لازم و واجب دانسته.

در تفسیر کتاب مقدس اثر گریگور تاتوی می‌خوانیم، که عیسی مسیح به رود اردن آمد تا با غسل‌تعمید یافتن دران آب را تقدیس نموده و خلقت تازه بخشد، در دل زمین نهاده شد، تا خاک را از اثرات لعنت گناه آزاد کند و عروج کرد تا هوا را تقدیس نماید و روح‌القدس، روح پاک خود را چون زبانه‌های آتش بر مؤمنین نازل کرد، تا آتش را پاک سازد.

نقش آب در ادیان الهی
کشیش گریگوریس نرسسیانس با توجه بر متون <a data ail=128377 target= self href=httpsadyannewscomtagکتاب مقدس >کتاب مقدس<a> و ارزش و جایگاه آب در آئینهای کلیسای ارتدکس رسولی ارمنی به موضوع منزلت و جایگاه آب در مسیحیت پرداخت عکسtehranprelacy

امروز نیز ما شاهد اهمیت آب و تقدیس آن را در کلیسای ارتدکس مسیح هستیم.

کودکان در آب تقدیس و تعمید می‌شوند، و آب تقدیس شده نماد روح‌القدس است. کسانی که غسل‌تعمید می‌یابند، به‌عنوان فرزندان روحانی خداوند شناخته می‌شوند.

در مراسم غسل‌تعمید نوزادان و کودکان، از مسیح می‌خواهیم، همان‌طور که دررود اردن حضور پیدا کرد، اینک نیز دران آب حلول کند تا با حضورش آن را پاک و تقدیس نماید تا تمام کسانی را که دران غسل می‌یابد، گناه اولیه‌شان پاک شوه و خلقت تازه یابند.

در مراسم یادبود تولد و غسل‌تعمید مسیح، همچون غسل‌تعمید کودکان، آب با انجیل و کتاب مقدس تقدیس شده و با سه بار چکاندن روغن مقدس در آب، نزول روح‌القدس بر مسیح را تجربه می نمائیم. در این مراسم قطعاتی از کتاب مقدس که در مور طهارت است قرائت‌شده، سپس با آهنگی موزون موعظه خلیفه هوانس زورتسی خوانده می‌شود که طی آن از خداوند استغاثه می‌نماییم که روح‌القدس در آب حلول نموده و تمامی تعمید شدگان فرزندان روشنایی و حقیقت شوند و آن‌هایی که از این آب می‌آشامند از بیماری‌های تن و روان و روح شفا یابند. سپس روحانی ارشد مراسم دعای بارسق(باسیلیوس) مقدس را بر آب می‌خواند و از خداوند تقاضا کرده و می‌گوید:

و حال خدایا، این آب را تبرک ده و عناصر موذی و مواد مضر را از آن جدا ساز و بگذار آبی که مخلوقت بکار می‌برد پاک بماند و برای درمان و سلامت تن مفید واقع شود.

بعد از دعای مزبور، روحانی ارشد مراسم، از کبوتر نمادین روغن مقدس را در آب می‌چکاند و آب را تبرک می‌نماید و با خواندن زبوری حضور خداوند را بر آب‌ها اعلام می‌نماید و در خاتمه صلیبی که به نماد عیسی مسیح در آب نهاده شده بود را از آب خارج می‌کند. بعد از ختم مراسم حاضرین آب تبرک شده را با خود به منزل می‌برند تا بیماران و دیگر اعضای خانواده از آن بیاشامند.

آب همچنین یکی از عناصر تقدیس شونده در مراسم تقدیس منازل مؤمنین است. روحانیون مسیح در ایام تولد و غسل‌تعمید مسیح و رستاخیزش که هرکدام چهل روز به درازا می‌کشد، به خانه‌های مؤمنین رفته و آب ، نمک و نان را طی مراسمی تقدیس می‌نمایند، تا هر که از آن‌ها استفاده می‌کند، از بیماری‌ها شفا یابد، گناهانش پاک شود.

یکی از مراسم‌های شخصی‌ای که در کتاب مراسم‌ها برای مؤمنین در نظر گرفته‌شده است، مراسم آرامش صلیب است، که بر آب صورت می‌گیرد. حین آن روحانی از خداوند می‌خواهد که روح‌القدس و فیض‌های روحانی را بر آب نازل کند، تا هر کس که از آن بخورد از بیماری‌هایش رهایی یابد و چشمه آب حیات در او بجوشد و بر هر نهالی بریزد آن را مطبوع و قابل‌استفاده برای مردمان بگرداند و هر دامی از آن بنوشد، بیماری از آن به دور باشد.

همان‌طور که ذکر شد، آب بیشترین درصد وجودمان را تشکیل می‌دهد و وقتی‌که در منزل بر روی اشخاص دعا خوانده می‌شود، هماهنگی مولکولی فراهم می‌شود.

ما می‌دانیم که زندگی انسان به‌طور مستقیم باکیفیت آب، هم در درون و هم در اطراف ما ارتباط دارد.

یک محقق ژاپنی با انتشاریافته‌های تحقیقات خود مدعی شد که مولکول‌های آب نسبت به مفاهیم انسانی تأثیرپذیرند.

نظریه این محقق ژاپنی مبتنی بر بررسی نمونه‌های فراوانی از کریستال‌های منجمد شده آب و مقایسه آن با یکدیگر است.

پروفسور »ماسارو ایموتو (Masaru Emoto) « که یافته‌های خود را با استفاده از حدود۱۰ هزار آزمایش جمع‌آوری کرده و در سه جلد کتاب ارائه کرده، معتقد است که مفاهیم متافیزیکی محیط بر روی ترکیب مولکولی آب تأثیر می‌گذارد.

این دانشمند ژاپنی که فارغ‌التحصیل دانشگاه یوکوهاماست، دارای یک مؤسسه تحقیقاتی به نام SHM در ژاپن است که امور تحقیقاتی مربوط به کریستالیزه شدن آب را دران جا انجام می‌دهد.

نقش آب در ادیان الهی
عکس tehranprelacy

تاثیر برساختار ملکولی آب

بنا بر آنچه در کتاب «ایموتو» آمده است؛ ما به مدارک حقیقی دست‌یافته‌ایم که نشان می‌دهد، انرژی ارتعاشی بشر، افکار، نظرات، موسیقی، دعا و نیایش بر ساختار مولکولی آب اثر می‌گذارد.

آب، ماده‌ای بسیار سازگار است، شکل فیزیکی آب به‌آسانی با محیطی که در آن هست، انطباق پیدا می‌کند و نه‌تنها ازنظر فیزیکی تغییر می‌کند، بلکه شکل مولکولی آن نیز تغییر می‌یابد. انرژی یا ارتعاشات محیط، شکل مولکولی آب را تغییر می‌دهد. از این جنبه، نه‌تنها آب توانایی آن را دارد که از حیث دیداری، محیط خود را منعکس کند، بلکه از حیث مولکولی هم در انعکاس محیط اطراف خود عمل می‌کند.

آقای ایموتو معتقد است که دعا بلافاصله بر روی مولکول‌های آب اثر می‌گذارد. وی به این نتیجه رسیده است که دعا همه‌چیز را زیبا می‌کند و یکی از این‌ها آب است. ایشان بعد از انجام آزمایش‌هایی که بر روی آب‌های دعا شده صورت داد، متوجه شد که ساختار مولکولی بهتری دارند. چنین آزمایشی نیز در کلیسای ارتدکس روس بر آب دعا شده صورت گرفت که همان نتیجه را به دنبال داشت. پس در حفظ و نگه‌داری این نعمت الهی کوشا باشیم.

خدایا، به درگاهت نیایش می‌کنیم از برای اعتدال هوا،شیرینی باران و فراوانی میوه، با تبرکی که بر آب می‌خوانیم، به این جهان هوای مطبوع و نباتات مفید عطا کن تا آنچه مورداحتیاج ماست فراوان باشد.

در این جهان چشمه‌های آب شیرین را زیاد و محصول نباتات و درختان را فراوان بگردان تا مخلوقاتت به فراوانی تغذیه شود.

منبع روابط عمومی شورای خلیفه گری ارامنه تهران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.