خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انحلال رهبری یک نهاد امدادرسان کاتولیک از سوی پاپ

پاپ فرانسیس رهبری یک نهاد امدادرسان کاتولیک مختص به امدادرسانی و ارائه کمکهای بشردوستانه موسوم به “شوالیه‌های مالت” را منحل و دولتی موقت را برای رهبری این قلمرو پیش از انتخاب استاد اعظم جدید آن منصوب کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، تغییر در رهبری یک نهاد امدادرسان کاتولیک که به دنبال صدور حکمی از جانب پاپ اعمال شد، بعد از پنج سال بحث و مشاجره غالباً تند در داخل این نهاد و همچنین بین برخی از اعضای ارشد این نهاد و واتیکان بر سر مناقشه مربوط به تعیین قانون اساسی جدید برای آن صورت می‌گیرد. عده‌ای نسبت به این اظهار نگرانی کردند که این قانون اساسی جدید ممکن است حاکمیت این نهاد را تضعیف کند.

این نهاد دارای حاکمیت و استقلال تقریباً ۱۰۰۰ سال پیش در “اورشلیم” قدیم تأسیس شد تا به زائران “سرزمین مقدس” کمک‌های پزشکی ارائه دهد.

“شوالیه‌های مالت” اکنون دارای بودجه چند میلیون دلاری، ۱۳۵۰۰ عضو، ۹۵۰۰۰ نیروی داوطلب و ۵۲۰۰۰ پرسنل پزشکی و اداره کننده کمپ‌های ویژه پناهندگان، مراکز درمان اعتیاد به مواد مخدر، برنامه‌های امدادرسانی در بلایای طبیعی و چندین کلینیک در سراسر جهان است.

به نوشته رویترز، این نهاد کاتولیک مخصوص ارائه امداد و کمکهای بشردوستانه در کمک رسانی به پناهندگان اوکراینی و قربانیان جنگ در آنجا دخیل بوده است.

“شوالیه‌های مالت” با این حال بجز یک کاخ و چند دفتر در رُم و یک قلعه در مالت، قلمروی واقعی ندارد، اما به عنوان یک نهاد مستقل با گذرنامه‌ها و پلاک‌های مختص به خودش شناخته می‌شود.

این نهاد همچنین دارای روابط دیپلماتیک با ۱۱۰ کشور و برخوردار از وضعیت عضو ناظر دائمی در سازمان ملل است و به عنوان یک عامل بی طرف در امدادرسانی در مناطق جنگی عمل می‌کند.

نهاد-امدادرسان-کاتولیک
این نهاد کاتولیک مخصوص ارائه امداد و کمکهای بشردوستانه در کمک رسانی به پناهندگان اوکراینی و قربانیان جنگ در آنجا دخیل بوده استعکسreuters

کاردینال سیلوانو توماسی، نماینده ویژه پاپ در این نهاد، در یک نشست خبری به همراه برخی از اعضای دولت موقت آن به خبرنگاران گفت که قانون اساسی جدید این نهاد، حاکمیت بین‌المللی آن را تضعیف نخواهد کرد.

کاردینال جیانفرانکو گیرلاندا، یکی از اعضای کارگروهی که قانون اساسی جدید تصویب شده توسط پاپ را در روز شنبه تهیه کرد، گفت: اما “شوالیه‌های مالت” به عنوان یک نهاد مذهبی، باید تحت نظارت واتیکان باقی بماند.

منبع ایسنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.