خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وقتی این کتاب را می‌خوانیم با مشکلات زنان مسلمان در غرب آشنا می‌شویم

در نشست نقد و بررسی کتاب «طعم غربی ایمان» مطرح شد:

وقتی این کتاب را می‌خوانیم با مشکلات زنان مسلمان در غرب آشنا می‌شویم. شاید در برخی کشورها حجاب آزاد باشد اما در بسیاری از شهرها در کشور اسکاتلند و آمریکا آنچنان فضای ضداسلامی وجود دارد که هیچ زنی نمی‌تواند با خیال راحت با حجاب کامل وارد اجتماع شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نشست نقد و بررسی کتاب «طعم غربی ایمان» که تجربه زیسته زنان مسلمان در غرب است امروز شنبه ۲۳ اردیبهشت در سرای کوشک سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور محسن مجتهدزاده و سوخی اینوخاسک برگزار شد.

مجری این نشست در ابتدا توضیحاتی درباره کتاب داد و بیان کرد: این کتاب حاصل تجربیات زنانی است که در جامعه غربی به دنیا آمده و در سیر تحولاتی به دین اسلام گرویده‌اند. این کتاب می‌کوشد از طریق فرآیندها و تلاش‌هایی که مسلمانان جدید با آن روبه‌رو هستند، دریچه‌هایی را به سوی دنیای خاص بگشاید به نحوی که مسائل دشوار را زودیاب و حتی خنده‌دار می‌کند.

او گفت: در این کتاب سبک زندگی و تجربیات زنان نومسلمانان اهل تسنن بیان شده و به همین دلیل بسیاری از شرعیات براساس فقه و مذهب اهل تسنن و روایات منقول از کتب ایشان است. سؤالی که از ابتدای کار و تاکنون مد نظر مترجم بوده این است که عکس العمل زنان نومسلمانی که آشنایی و تشرف به اسلام را تحول عظیم زندگی خود می‌دانند در آشنایی با معارف فرزندان معصوم رسول اکرم(ص) که در حدیث متواتر منقول از زبان مبارک ایشان در کنار قرآن ذکر می‌شود چه خواهد بود و چه تجربه‌ها یا تحولاتی به همراه خواهد داشت؟

در ادامه محسن مجتهدزاده سخنران اول این نشست درباره کتاب طعم غربی ایمان گفت: این کتاب دو بخش دارد: بخش اول که درباره کشف اسلام است زندگینامه طیف‌های زنان مختلفی است که در غرب زیسته‌اند و سپس مسلمان شده‌اند و بخش دوم به زندگی اسلامی این زنان می‌پردازد که خود شامل دو بخش می‌شود. اول حال و هوای این زنان با مفاهیم اسلامی و دوم چالش‌های زندگی آنان به عنوان مسلمان در زندگی فردی و اجتماعی آنها.

او افزود: در خارج از کشور به شدت نسبت به اسلام سیاه‌نمایی انجام شده و در داخل کشور هم همان سیاه‌نمایی صورت گرفته و غرب بهشت برین افراد داخل کشور شناخته شده است.

او ادامه داد: وقتی این کتاب را می‌خوانیم با مشکلات زنان مسلمان در غرب آشنا می‌شویم. شاید در برخی کشورها حجاب آزاد باشد اما در بسیاری از شهرها در کشور اسکاتلند و آمریکا آنچنان فضای ضداسلامی وجود دارد که هیچ زنی نمی‌تواند با خیال راحت با حجاب کامل وارد اجتماع شود.

در ادامه این نشست مجتهدزاده به دونوع اسلام اشاره و بیان کرد: ما دو نوع اسلام داریم، یکی اسلام تحقیقی و دیگری اسلام محیطی. کسی که با تحقیق به اسلام گرایش پیدا کند، غیرممکن است که در مسیری غیر از مسیر اهل بیت و به مکتبی غیر از مکتب اهل بیت برسد.

او درباره کلام رهبری نسبت به جهاد تبیین اظهار کرد: ما در جامعه می‌بینیم کسانی که اسلام‌شان را با تحقیق به دست آورده‌اند، حجاب دارند و آنهایی که اسلامشان تحت تاثیر محیط بوده است، حجاب از سر برمی‌گیرد. راهکار مقابله با این حادثه که از اسلام محیطی ناشی می‌شود و گرایش به اسلام تحقیقی، همان جهاد تبیینی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده‌‌اند.

او در انتها به اهمیت برقراری ارتباط موثر بین افراد و نسل‌ها اشاره کرد و گفت: انتقال مفهوم بعد از ارتباط موثر رخ می‌دهد تا زمانی که دو نفر وارد زیست مشترک با هم نشوند، نمی‌توانند مفهومی را به یکدیگر منتقل کنند.

سخنران دیگر این نشست سوخی اینوخاساکلین بود که اولین مواجهه‌اش با دین اسلام را نماز خواندن مردی مسلمان در مکزیک می‌داند که از قضا آشنایی او با اسلام سبب ازدواج این دو فرد می‌شود.

او اظهار کرد: با توجه به تبلیغات زیاد ضداسلامی در غرب و با توجه به رعایت مساله حجاب برای زنان که از رعایت دیگر قوانینن اسلام سخت‌تر است، اما من این دین و پوشش را انتخاب کردم و در این مدتی که مسلمان شده‌ام مورد توجه و عنایات ویژه ای قرار گرفته‌ام.

اینوخاساکلین ادامه داد: بعد از اسلام آوردنم زندگی‌ام خیلی عوض شد و احساس می‌کنم بسیار بهتر شده است زیرا متوجه شده‌ام هرچه اسلام می‌گوید به نفع بشر است.

او درباره اینکه آینده اسلام در غرب به چه سمتی می‌رود ابراز نگرانی و اظهار کرد: وقتی در غرب کسی می‌خواهد مسلمان شود سریع او را به سمت وهابیت سوق می‌دهند.

منبع ایبنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.