خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برای ارزیابی محدودیت‌های طالبان بر زنان تحت نام اسلام یک نقشه اینترنتی ارائه شده است

یک سازمان تحقیقی به نام “مرکز تاب آوری اطلاعات” مستقر در بریتانیا برای ارزیابی و مشاهده موارد نقض حقوق بشر و محدودیت های اعمال شده از سوی طالبان بر زنان در افغانستان یک نقشه اینترنتی ارائه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “اسوشیتدپرس” در اعلامیه سازمان افغان ویتنس که روز گذشته در راستای محدودیت‌های طالبان منتشر شد، آمده است این نقشه اینترنتی به‌طور آنلاین در دسترس است و در آن اطلاعاتی با منبع باز درباره‌ی موارد نقض حقوق بشر، حملات و تظاهرات ها در افغانستان تحت کنترل طالبان به صورت مستند در دسترس قرار گرفته است.

«افغان ویتنس» افزوده است پس از سقوط کابل و محدودیت‌های اعمال شده از سوی طالبان بر رسانه‌ها، توانایی خبرنگاران در گزارش‌دهی مستقل، به‌ویژه روند تهیه گزارش‌های تحقیقی در ارتباط با موارد نقض حقوق بشر به‌ شدت محدود شده است. .

با این حال، پروژه‌ی «افغان ویتنس» گفته است در نقشه اینترنتی ارائه شده موارد نقض حقوق بشر از سوی طالبان و دیگر گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش با شواهد تایید شده قابل مشاهده است.

نقشه اینترنتی مذکور از سوی یک نهاد خصوصی به نام “مرکز تاب آوری اطلاعات” مستقر در بریتانیا و با همکاری یک موسسه غیرانتفاعی آمریکایی به نام “C4ADS” تهیه شده است.

به‌گفته‌ی «افغان ویتنس»، خبرنگاران، پژوهشگران، سیاست گذران و مردم با استفاده از این نقشه می‌توانند اطلاعاتی در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان را به‌صورت ویدیویی و تصویری دریافت کنند. .

“دیوید آزبورن”، رییس تیم پژوهشگران «افغان ویتنس» در این زمینه گفت: «افراد و گروه‌های مسلح مختلف امروزه در افغانستان مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند و نهاد “افغان ویتنس” در حد توان خود تلاش می کند برای کشاندن عاملان نقض حقوق بشر در افغانستان به پای میز محاکمه یک سیستم پاسخگویی ایجاد کند و در این راستا اطلاعات مربوطه را جمع آوری، مستند سازی و بایگانی می کند.”

به‌گفته‌ی او، از زمان آغاز این پروژه در اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی، تیم «افغان ویتنس» رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی دیجیتالی را با هدف جمع‌آوری محتوای تولید‌شده توسط کاربران این شبکه‌ها به‌طور مداوم بررسی می‌کند..

«افغان ویتنس» افزود تیم های این نهاد، اطلاعاتی که از افغانستان جمع آوری می شود را به‌طور روزانه نظارت و بررسی می‌کند، اما تنها اطلاعاتی که تایید شوند را در این نقشه اینترنتی قرار می دهد. .

آزبورن می‌گوید «افغان ویتنس» اطلاعات واقعی و مستند در افغانستان تحت تاثیر شایه سازی ها و ادعاهای نادرست قرار گرفته و تفکیک اطلاعات موثق از نادرست برای هدایت  مناسب افکار عمومی کار سختی ست.

وی افزود فضای اطلاع رسانی در افغانستان مسموم است و ارزیابی شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی این ادعا را تایید می کند.

باید گفت طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان طی نزدیک به دو سال اخیر محدودیت های شدیدی را بر زنان، رسانه ها و فعالین مدنی وضع کرده اند و از سویی هم معدود خبرگزاری ها و خبرنگاران باقی مانده در این کشور به دلیل تهدید های جدی هرگز نتوانسته اند موارد نقض حقوق بشر و بی عدالتی این گروه را گزارش کنند.

خبر اصلی را اینجا (+) بخوانید.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.