خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

۳۱ مین سالروز تخریب مسجد بابری | تلاش هندوهای افراطی برای به حاشیه راندن مسلمانان ادامه دارد

ششم دسامبر سی‌ویک سال پیش گروهی از هندوهای افراطی در آیودیا، اوتار پرادش هند مسجد بابری که عبادتگاه تاریخی اقلیت مسلمان در این کشور به شمار می‌رفت را تخریب کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “۵ Pillars” تخریب مسجد بابری یکی از مرگبارترین خشونت های دسته جمعی هندوهای افراطی علیه اقلیت مسلمان در تاریخ هند به شمار می رود.

در ششم دسامبر سال ۱۹۹۲ میلادی گروهی از هندوهای افراطی موسوم به کارسواک(داوطلبان مذهبی) به دستور رهبران ارشد خود از جمله “مورلی منوهار جوشی و لال کریشنا آدوانی” با تبر و پوتک به مسجد بابری حمله کردند.

رهبران ارشد هندوهای افراطی از حزب حاکم “BJP” بودند.

به دنبال این حمله شورش به سراسر هندوستان گسترش یافت و بیش از دو هزار نفر که بیشترشان مسلمان بودند به طرز وحشیانه ای توسط هندوهای افراطی کشته شدند.

مسجد بابری در قرن شانزدهم میلادی به دستور بابر شاه، اولین امپراطور مغول ها، ساخته شد. هندوها معتقدند مسجد بابری در منطقه ای ساخته شده  که زادگاه یکی از خدایان هندوها به نام “رام” می باشد.

هندوهای افراطی: تا خون در رگ ماست/ مسلمان دشمن ماست

هندوهای ملی گرا و افراطی مسجد بابری را نشانه تجاوز مسلمانان خارجی می دانستند و برای بازپس گیری منطقه ای که مسجد در آن ساخته شده بود چندین دهه مبارزه کردند و سرانجام با تخریب مسجد معبد “رام” را به جای آن می سازند.

جامعه بین المللی و گروه های حقوق بشری تخریب مسجد بابری را محکوم و آن را نقض آشکار قانون اساسی سکولار هند دانستند.

دولت هند علی رغم وعده هایی که برای بازسازی مسجد و دستگیری عاملان تخریب آن داده بود در عمل هیچ اقدام خاصی انجام نداد.

در سال ۲۰۱۹ میلادی دادگاه عالی هند منطقه ای که مسجد در آن قرار گرفته بود را به هندوها واگذار کرد و برای ساخت مسجد زمین دیگری را به مسلمانان اختصاص داد. دادگاه عالی هند با اینکه تخریب مسجد را یک اقدام جنایتکارانه اعلام نمود اما در عمل هیچ کسی را در این ارتباط مجرم نشمرد.

“مورلی منوهار جوشی، اوما بهارتی، وینای کاتیار” از جمله وزرای پیشین دولت هند بودند که در ارتباط با تخریب مسجد بابری تبرئه شدند. وزیر ارشد پیشین دولت اوتار پرادش کالیان سینگ نیز در بین شخصیت های سرشناسی که از سوی دادگاه عالی هند در ارتباط با پرونده تخریب مسجد تبرئه شدند به چشم می خورد.

در ادامه و در سال ۲۰۲۰ نخست وزیر دولت نارندرا مودی که از جمله رهبران حزب سیاسی BJP حاضر در صحنه تخریب مسجد در سال ۱۹۹۲ بود سنگ بنای معبد رام را گذاشت تا به وعده دیرینه انتخاباتی خود عمل کرده باشد.

براساس پیش بینی ها ساخت معبد رام تا سال ۲۰۲۴ و همزمان با انتخابات سراسری آینده هند تکمیل می شود.

این در حالی ست که بسیاری از کارشناسان امر تخریب مسجد بابری را بخشی از یک نقشه کلان تر خشونت و تجاوز هندوهای ملی گرای افراطی اقلیت مسلمان در هند می دانند.

تخریب مساجد تاریخی در مناطق “ماتورا و بنارس” با این ادعا که روی معابد هندوها ساخته شده نیز در همین راستا صورت گرفت.

تخریب مساجد تاریخی مسلمانان از سوی هندوهای راست افراطی مورد حمایت دولت مودی با هدف به حاشیه راندن مسلمانان صورت می گیرد.

حدود دویست میلیون مسلمان که چهارده درصد جمعیت هند را تشکیل می دهند اکنون از سوی حزب حاکم BJP هدف قرار گرفته اند.

منبع: سرویس انگلیسی ردنا

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.