خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ارزیابی روانشناختی تروما

متخصص روانشناسی دین به ارزیابی روانشناختی تروما پرداخت و افزود: می‌خواهیم به این پاسخ برسیم که چه اندازه تاب‌آوری و مقابله مثبت و هوشیارانه در برابر تروماها داشته باشیم و چگونه در برابر کسی که دچار تروما شده واکنش نشان دهیم و به او کمک‌ کنیم.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، خانم دکتر زارینا اکبر پنجشنبه ظهر در پنل روانشناسی کنفرانس بین المللی رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا به ارائه مقاله‌ای با عنوان «معنویت در ارتباط با رویدادهای آسیب¬زا مانند کرونا در روانشناسی» پرداخت و اظهار کرد: در زندگی کنونی با مسائل و مشکلات زیادی مواجه هستیم که در دیدگاه روانشناسی از آنها به عنوان تروما و ضربه یاد می‌کنیم که از جمله آنها خشونت و مرگ و میر انسان‌ها و اطرافیان، جرایم و… است. تروما به معنای تهدیدی برای سلامت جسم و روان انسان است.
وی خاطرنشان کرد: نوع دوم آسیب روانی است که زمانی که حادثه‌ای روی می‌دهد؛ اثر روانی بر جای می‌گذارد و نوع سوم ترومای اخلاقی است و اتفاقی روی می‌دهد که به باورهای ما آسیب می‌زند.
استاد و پژوهشگر دانشگاه جاکاردا در اندونزی به ارزیابی روانشناختی تروما پرداخت و افزود: می‌خواهیم به این پاسخ برسیم که چه اندازه تاب‌آوری و مقابله مثبت و هوشیارانه در برابر این تروماها داشته باشیم و چگونه در برابر کسی که دچار تروما شده واکنش نشان دهیم و به او کمک‌ کنیم.
وی تجربه تروما را دارای اثرات مثبت و منفی عنوان کرد و بیان داشت: مدل رفتاری افراد منفی، مثبت و خنثی است و برخی این اعتقاد را دارند که از دیدگاه عدل الهی این اتفاق افتاده و بهترین حالت ممکن برای من بوده و شاید اتفاق بدتر ممکن بوده برای من روی دهد و به این وسیله مقابله هوشیارانه کرده و این اتفاق را به عنوان هدیه قبول می‌کنند.
زارینا افزود: یک رخداد یا تروما عبارتست از تصادف و حادثه‌ای که استرس زیادی ایجاد می‌کند که پس از این اتفاق یک سری عواقب روانی بر فرد دارد که از نقطه نظر مثبت می‌توانیم به این قضیه نگاه کنیم و تروما سبب رشد ما شود.
وی عنوان کرد: دسته‌ای معتقد هستند زندگی را به معنای واقعی باید زندگی کرد و رهیافت دیگر این بود برای خود شخص این باور به وجود می‌آید که خوش‌بین و اعتماد به نفس داشته باشد و اتفاقات را موقت بداند و سپس اتفاق خوبی می‌افتد.
استاد و پژوهشگر دانشگاه جاکاردا در اندونزی با بیان اینکه دسته‌ای از افراد به این نتیجه می‌رسند که باید خدا را در هر حالت شکر گزار باشند، افزود: دسته دیگر اعتقادات عمیق‌تر، پذیرایی و تاب‌آوری بیشتری دارند و پیوسته دنبال اهداف زندگی می‌روند و از راهنمایی معنوی استفاده می‌کنند و چراغ راه خود قرار می‌دهند.
وی یادآور شد: از معنای معنویت این استفاده می‌شود که بتوانیم راه را طی کنیم و به وجود ذات اقدس الهی و الهیات محض برسیم و پایه این داستان به باورهای ما ربط دارد.
زارینا با اشاره به اهمیت و تأثیر حمایت اجتماعی در جوامع مسلمانان عنوان کرد: اعضای جامعه از حال یکدیگر با خبر می‌شوند و صله رحم به جا می‌آورند که به حل مشکل عاطفی، روحی و روانی آنها کمک می‌کند. خدا دوست دارد برخورد و رابطه خوبی با بندگان داشته باشیم.
وی۶ مدل سفر روحانی و ارتباط با خدا را بیان کرد و افزود: عده‌ای بنده عادی هستند که می‌خواهند با خدا ارتباط برقرار کنند، عده‌ای عزیز خدا می‌شوند و برخی در سطح پایین می‌مانند و عده‌ای دیگر خلیفه و نماینده خدا روی زمین می‌شوند و عده‌ای دوست صمیمی خدا می‌شوند.
لازم به ذکر است کنفرانس بین المللی رهیافت معنویت خداجو در مواجهه با کرونا طی روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در قالب پنل‌های علوم اجتماعی، فلسفه و کلام و روانشناسی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.
خبرنگار: ایمن سادات موسوی نژاد

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.