خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از جشن سوکوت (سایبان‌ها) یهودیان چه می‌دانید؟

جشن‌های مذهبی در میان یهودیان فلسفه خاصی دارد مثلا در عید پسح یهودیان معتقدند از بندگی رها شده و از مصر خارج شدند و با ایمان کامل در جشن سوکوت یا سایبان‌ها به شادمانی و خوشحالی می‌پردازند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کلمه سوکوت جمع کلمه عبری «سوکا» به معنی سیه‏بان است. سوکا بنی موقت، که سقف آن از شاخه و برگ درخت درست شده و در یام عید سوکوت (عید سایبان‏‌ها) برپا می‌‏شود.

در تورات مقدس سفر لاویان فصل ۲۳ یه‏هی ۴۲ و ۴۳ آمده «زطبعو وصزع صزلو اداح …» «هفت روز در سایبان‌‏ها ساکن شوید. به خاطر این که نسل‏‌های (بعدی) شما بدانند که بنی‌‏اسرائیل را هنگامی که آنها را از مصر بیرون آوردم در سوکوت (سیبان‏ها) ساکن نمودم».

این جشن در ۱۵ ماه عبری تیشری شروع می‏شود و ۹ روز ادامه دارد. از این ۹ روز ۷ روز آن سوکوت است و روز هشتم صداذا لئقو (شمینی عصرت) نام دارد و این عید روز هشتم ارتباطی به عید سوکوت ندارد و روز مخصوصی است و روز نهم هم جشن صدتو وعقر (سیمحت تورا) نام دارد. و به مناسبت به انجام رسیدن قرائت ۵ سفر تورات در عرض یک سال برگزار می‏‌شود.

عید سوکوت عید جمع‏‌آوری محصول هم می‏‌باشد، چون این جشن جنبه کشاورزی دارد، پس از جمع‏‌آوری محصول به پاس نعمت‏‌های بی‏کرانی که خداوند به ما ارزانی داشته است، چهار نوع از محصولات زمین را در دست گرفته و براخا (دعا) مخصوص را می‌‏خوانیم و این چهار نوع عبارتند از : ترنج، شاخه درخت خرما، شاخه درخت مورد، شاخه درخت بید. این عمل طبق فرمانی که در تورات، کتاب لاویان فصل ۲۳ یه ۴۰ داده شده است انجام داده می‏‏‌شود.

می‏‌دانیم که زمان خروج بنی‌‏اسرائیل از مصر، در ۱۵ ماه عبری نیسان یعنی در فصل بهار واقع شده است، لذا منطقی به نظر می‏رسد که مراسم سکونت در سوکا نیز در همان هنگام یعنی در فصل بهار انجام شود. اما چرا خداوند اجری این مراسم را به ۱۵ ماه عبری تیشری در فصل پییز موکول نموده است؟ دانشمندان یهود برای این سؤال چند جواب داده‌‏اند:

۱- در تلمود، گماری سوکا (۱۱ ب) آمده: ربی الیعزر می‏فرمید که در بیابان سینی، ابرهی جلال الهی از بنی‏اسرائیل محافظت می‏کردند و برای آنها همانند سیبان (سوکا) بودند. لذا مراسم جشن سوکوت در این زمان انجام می‏‌شود.

۲- دلیل دیگر واقع شدن این جشن در پانزده ماه عبری تیشری، دنبال کردن روز بزرگ کیپور (روزه کیپور) است. فردی که آئین روز کیپور را به خوبی برگزار نموده و گناهان او مورد بخشش قرار گرفته‌‏اند نیاز به مکان و فرصتی دارد که در آن به تفکر پرداخته و درباره اصلاح مسیر ینده زندگی خود بیاندیشد. درباره چگونگی ادامه راه زندگی مناسبی که مطابق با خواسته خداوند باشد، فراهم ‏سازد.

۳- این مراسم در فصل پییز انجام می‌‏شود که همه مردم سیبان‏هی موقت خود را جمع‌‏آوری کرده و برای فرار از سرما و باران به خانه‏هی خود باز می‏گردند. در این هنگام است که بنی‌‏اسرائیل سوکاهی (سیبان‏هی) خود را برپا کرده و حقیقتاً نشان می‏‌دهند که بدون لذت و منفعت شخصی و فقط جهت کسب رضیت خالق خود این فرمان الهی را انجام می‏دهند.

۴- با توجه به یات تورات مقدس درباره اعیاد سه‏گانه صنص قیناح، پسح (عید فطیر)، شاووعوت (اعطی ده فرمان) و سوکوت (سیبان‏ها)‌ملاحظه می‏شود که خداوند درباره این عید سوکا، (سیه‏بان) بیش از سیر اعیاد بر شادی جامعه تأکید می‏ورزد. چنانچه در تورات مقدس کتاب تثنیه فصل ۱۶ یات ۱۴ و ۱۵) گفته شده است عصدتو زتیم در عیدت شادی کن و یا عرااو فم صدت در این عید کاملاً شاد باش.

۵- با یک نگاه عمیق‏‌تر، می‏‌توان همین روند را در تاریخ اولیه بنی‌‏اسرائیل نیز مشاهده کرد. آن‌ها در پسح (عید فطیر) از بندگی رها شده و از مصر خارج شدند. با وجود دست‏یابی به آزادی، آنها از ینده خود مطلع و مطمئن نبودند، لذا شادی آن‌ها کامل نبود. در شاووعوت (عید اعطاء ده فرمان) خداوند تورات را به آن‌ها اعطا نمود و جامعه نتیجه ایمان خود به خداوند را مشاهده کرد و اما آن‌ها هنوز این تعالیم الهی را به مرحله اجرا نگذاشته بودند و همچنان شادی آنها ناقص بود.

در عید سوکوت (سایبان‌‏ها) مدت‏‌ها از زمان اعطی تعالیم الهی تورات می‌‏گذشت و آن‌ها با اجری فرمان‏‌های خداوند طعم و لذت آن را چشیده بودند و اکنون می‏‌توانستند به طور کامل به شادمانی بپردازند و خدای خود را سپاس بگویند.

منبع انجمن کلیمیان تهران
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.