خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

با افزایش تنش‌ها در اوکراین، پاپ فرانسیس جنگ را «حماقت» دانسته و آن را محکوم کرد

در حالی که جنگ در اروپا قریب‌الوقوع است، پاپ فرانسیس خواستار یک روز روزه و دعا در سطح جهان در روز چهارشنبه خاکستر (نخستین چهارشنبه پیش از عید پاک و نخستین روز روزۀ مسیحیان) شد. پاپ فرانسیس از همه طرف‌ها در بحران اوکراین خواست خداوند را درنظر بگیرند.
مؤمنان اوکراینی در حالی که پاپ فرانسیس نیایش ظهرگاهی آنجلوس را از پنجرۀ استودیوی خود مشرف به میدان سنت پیتر واتیکان در ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ می‌خواند، پرچم ملی خود را در دست دارند. (آسوشیتدپرس، عکس از جورجیو بورجیا)۲۳ فوریه ۲۰۲۲ کلر جیانگرو شهر واتیکان

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ پاپ فرانسیس در جریان گردهمایی عمومی خود در روز چهارشنبه ( ۲۳فوریه) درخواست صلح در اوکراین نمود و از رهبران جهان خواست تا وجدان خود را بیدار کنند و برای جلوگیری از یک جنگ قریب‌الوقوع اقدام کنند. فرانسیس با ابراز تأسف از این‌که با وجود تلاش‌های دیپلماتیک فراوان، «بار دیگر صلح همگانی توسط منافع گروهی تهدید می‌شود» گفت: «دردی بزرگ در قلب خود برای وخامت اوضاع در اوکراین احساس می‌کند.»

وی افزود: «من از کسانی که مسئولیت‌های سیاسی دارند، درخواست می‌کنم که وجدان خود را در پیشگاه خداوند بیدار کنند که خداوند، خدای صلح است و نه خدای جنگ، پدر همگان است و نه فقط پدر برخی از انسان‌ها و او می‌خواهد ما برادر باشیم، نه دشمن. من برای همه طرف‌های درگیر دعا می‌کنم که از هر اقدامی که باعث رنج بیشتر مردم، بی‌ثبات کردن زندگی مشترک ملت‌ها و بی‌اعتبار کردن قوانین بین‌المللی می‌شود، خودداری کنند.»

پاپ مخاطبان خود در واتیکان را به روزه و دعا در روز چهارشنبه (۲ مارس) به‌عنوان پاسخی به «لجاجت شیطانی» فراخواند و خواستار پایان جنگ شد و اظهار امیدواری کرد: «ملکۀ صلح جهان را از حماقت جنگ حفظ کند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه، دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به‌عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت و در یک کنفرانس خبری در همان روز قول داد، در صورت حمله‌ای از سوی اوکراین یا ناتو به جدایی‌طلبان کمک کند. با این‌که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که آمادۀ دیدار با پوتین است، به شرطی که وی تجاوز بیشتری به اوکراین انجام ندهد. کیف نیز اعلام آمادگی کرد که در صورت تهاجم روسیه، وضعیت اضطراری برقرار کند.

پاپ فرانسیس در هفته‌های اخیر درخواست‌های زیادی برای صلح کرده است، زیرا بار دیگر خطر جنگ بر اروپا موج می‌زند. تلاش‌های امانوئل ماکرون، نخست‌وزیر فرانسه برای مذاکره جهت صلح با کرملین تاکنون شکست خورده و آزمایش‌های بالستیک روسیه، بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا را بر آن داشته است تا اعلام کند که قارۀ کهن با یک منازعه قابل مقایسه با سال ۱۹۴۵مواجه است.

به عقیدۀ سرجیو رومانو، مورخ و سفیر سابق ایتالیا در ناتو و روسیه حل کشمکش بین روسیه و ایالات متحده تنها با میانجی‌گری واتیکان امکان‌پذیر است. او روز چهارشنبه به خبرگزاری ایتالیایی ایل‌فاتو کواتیدیانو گفت: «تنها پاپ می‌تواند خواستار یک عمل صادقانه و با حسن نیت شود.»

پاپ اوکراین

پاپ فرانسیس گفتگوی جهانی را با کلیسای ارتدکس در روسیه که نهاد مذهبی مسلطی در این کشور است و به طور آشکاری با کرملین مرتبط است، تقویت کرده است. پاپ و پاتریارک کریل روسی نخستین دیدار تاریخی خود را در فوریه  ۲۰۱۶ در هاوانا داشتند و انتظار می‌رود دیدار دوم در ماه می برگزار شود.

گروهی از کلیساهای ارتدکس در اوکراین در دسامبر  ۲۰۱۸ تحت حمایت اسقف استانبول از کلیسای ارتدکس روسیه اعلام استقلال کردند. این تصمیم خشم کلیسای ارتدکس در مسکو را برانگیخت و بعد مذهبی به منازعات جاری در اوکراین افزود.

در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه توسط کمیتۀ روابط عمومی ارتدکس منتشر شد، آمده است: «ما شدیداً اقدامات دولت روسیه در اوکراین را محکوم می‌کنیم و خواستار آرامش و حفاظت از کلیساهای مقدس، صومعه‌های تاریخی و کلیساها در سراسر اوکراین هستیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «اوکراینی‌ها و روس‌ها در مسیحیت برادر و خواهر هستند و هیچ دولتی نباید آنها را در شرایط جنگی مقابل یکدیگر قرار دهد.» این کمیته «در کنار مردم اوکراین و حاکمیت ملی آنها می‌ایستد» و از مؤمنان ارتدکس می‌خواهد که «اجازه ندهند جنگ و الزامات سیاسی در زندگی کلیسا در اوکراین دخالت کند.»

شورای اسقفان کلیسای ارتدکس اوکراینی ایالات متحده آمریکا با صدور نامه‌ای حمایتی از رئیس کلیسای ارتدکس اوکراین، اقدامات روسیه را محکوم کرد و با «برادران خود در اوکراین و اوکراینی‌های سراسر جهان» ابراز همبستگی کرد.

در این بیانیه آمده است: «همۀ ما اعضای یک خانواده هستیم و دوستانی داریم که در شرق و غرب، شمال و جنوب اوکراین زندگی می‌کنند و بنابراین به طور عمیق نگران رفاه، ثبات و امنیت مردم اوکراین هستیم که با گزارش‌های آزار و شکنجۀ برنامه‌ریزی شده در معرض تهدید هستند.»

کلیسای یونانی-کاتولیک در اوکراین که به پاپ سوگند یاد می‌کند، نیز بیانیه‌ای منتشر کرد و از وضعیت دراماتیک این کشور و چهارده هزار نفری که از زمان آغاز منازعات در سال ۲۰۱۴جان خود را از دست داده‌اند، ابراز تأسف کرد.

اسقف اعظم اسویاتوسلاو شوچوک، رئیس کلیسای یونانی کاتولیک اوکراین  روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت:  امروز دفاع از سرزمین مادری خود، از یاد و امید خود، از حق وجود خدادادی خود را مسئولیت شخصی و وظیفه مقدس شهروندان اوکراینی می‌دانیم.»

اسقف اعظم گفت در حالی که «دفاع از وطن حق طبیعی و وظیفه مدنی ماست»، یادآوری این نکته مهم است که «جهان با تکیه بر قدرت و خشونت نمی‌تواند پیشرفت کند یا پاسخی برای چالش‌های زمانه ما بیابد.» او دعا کرد که دولت‌ها هر چه زودتر راه‌حل‌هایی برای صلح در اوکراین بیابند.

شوچوک افزود: «ما مردمی هستیم که صلح را دوست داریم و به همین دلیل است که آمادۀ جنگ و دفاع از آن هستیم.»

منبع religionnews
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.