خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سازمان همکاری اسلامی ساخت معبد هندو را محکوم کرد

سازمان همکاری اسلامی افتتاح معبد هندو با عنوان رام توسط رئیس‌جمهور هند را محکوم کرد و آن را در راستای برچیدن اماکن عبادی مسلمانان این کشور دانست.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سازمان همکاری اسلامی نسبت به افتتاح یک معبد هندو در محل مسجد تاریخی تخریب شده بابری در شهر آیودیای هند ابراز نگرانی شدید کرد.

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد در راستای مواضع شورای وزیران امور خارجه در جلسات قبلی خود، این اقدامات را که با هدف از بین بردن اماکن اسلامی در هند انجام می‌شود محکوم می‌کند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، معبد بزرگ رام را روز دوشنبه افتتاح کرد که جایگزین مسجد تخریب شده بابری شد که قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی می‌رسد.

پاکستان نیز افتتاح معبد هندوها در هند در محل مسجدی را که توسط هندوهای افراطی در سال ۱۹۹۲ تخریب شد، محکوم کرد و آن را نشانه‌ای از سرکوب فزاینده اقلیت‌ها و به حاشیه راندن مسلمانان در هند خواند.

در سال ۱۹۹۲ هندوهای افراطی مسجد بابری متعلق به قرن شانزدهم را در شهر آیودیا در شمال هند تخریب و ادعا کردند که این مسجد بر روی یک معبد باستانی در محلی ساخته شده است که زادگاه شاه رام است که هندوها او را می‌پرستند.

این درگیری باعث شد روابط بین دو مسلمانان و هندوها برای چندین دهه بدتر شود، از سویی تخریب مسجد باعث درگیری‌های گسترده‌ای در سراسر هند و کشته شدن ۲۰۰۰ نفر شد که بیشتر آنها مسلمان بودند.

دادگاه عالی هند در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که تخریب مسجد غیرقانونی است، اما حکم داد که شواهد نشان می‌دهد بنایی غیر اسلامی در زیر مسجد وجود داشته است.

دادگاه سپس دستور داد که این مکان در اختیار گروه‌های هندو قرار گیرد تا معبدی بسازند و به رهبران جامعه اسلامی قطعه زمینی در جای دیگری از شهر برای ساختن مسجدی در فاصله ۲۵ کیلومتری اعطا شد. معبد بنا شده بر روی این ویرانه‌ها با هزینه ۱۸۰ میلیون دلار ساخته شده است.

هزینه ساخت این معبد با راه‌اندازی کمپین‌های مالی از سوی گروه‌های افراط‌گرای هندو صورت گرفته است که با حزب بهاراتیا جاناتا متحد هستند و گفته می‌شود بیش از ۴۰ میلیون هندی، نزدیک به ۳۰ میلیارد روپیه یا حدود ۳۶۰ میلیون دلار به این کمپین کمک کرده‌اند.

درحالی‌که مسلمانان برای جمع‌آوری پول برای ساخت مسجد تلاش می‌کنند، ظفر احمد فاروقی، رئیس بنیاد فرهنگی اسلامی هند، می‌گوید: تاکنون هیچ فعالیت عمومی برای تأمین مالی مسجد صورت نگرفته است.

منبع آناتولی
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.