خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کتابخانه نرسس شنورهالی مقدس اصفهان

کتابخانه جامعه ارامنه اصفهان؛

نام «نرسس شنورهالی مقدس» به همت پیشوای مذهبی وقت مسروپ آشچیان طی مراسمی شایسته برای کتابخانه جامعه ارامنه اصفهان نام‌گذاری شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، کتابخانه نرسس شنورهالی مقدس در کلیسای آمناپرکچیان وانک جلفای نو، از روز تأسیس خود دارای کتب خطی قدیمی بوده که بعداً به آنها کتب چاپی نیز اضافه شده است، اما تا سال ۱۸۴۴ آنها مکان و انبار خاصی نداشته‌اند.

بر اساس گفتۀ هاروتیون ت. دِرهووانسیان (مورخ جلفای نو) در زمان پیشوای مذهبی وقت هووانس سورنیان، برای اولین‌بار با جداکردن بخشی از اتاق نهارخوری صومعه، آن را به کتابخانه تبدیل کرده‌ و کتب خطی و چاپی موجود در صومعه را آنجا جمع‌آوری کرده‌اند.

تعداد این کتب خطی و چاپی در کتابخانه جامعه ارامنه رفته‌رفته به‌گونه‌ای افزایش می‌یابد که در سال‌های ۱۹۰۵-۱۹۰۶، ساختمانی جدا به نام «ماتناداران آمناپرکچیان مقدس»، به یادبود هاروتیون ت. دِرهووانسیان (مورخ جلفای نو) و با منابع مالی پسر وی (تادئوس) تأسیس می‌شود. تا سال ۱۹۴۷ کتابخانه-ماتناداران نام خاصی نداشته است؛ در تاریخ ذکرشده، در زمان برگزاری هشتصدمین سالگرد فوت نِرسِس شنورهالی مقدس، به همت پیشوای مذهبی وقت مسروپ آشچیان طی مراسمی شایسته، «نرسس شنورهالی مقدس» نام‌گذاری شده که به همین علت تابلویی در نزدیکی درب ورودی نیز نصب شده است.

در سال ۱۹۳۰، زمانی که موزه تأسیس می‌شود، کتب چاپی ماتناداران به ساختمان سابق خلیفه‌گری انتقال می‌یابند و تا سال ۱۹۷۱ که ساختمان جدیدی برای موزه احداث می‌گردد، همان جا باقی می‌مانند. برای کتب خطی فهرست‌هایی در دو جلد انتشاریافته است. اولین جلد آن در ابتدای قرن ۲۰، توسط سمباد دِرآوِدیسیان گردآوری شده است که مجدد بازنگری شده و کسری‌های آن برطرف گردیده. جلد دوم نیز توسط ل. گ. میناسیان گردآوری شده و هر دو جلد در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۲، توسط انتشارات بخش ارمنی مؤسسه «گالوست گلبنگیان» در وین چاپ شده‌اند.

در سال ۱۹۷۲ با تلاش‌های پیشوای مذهبی اسقف اعظم گارگین سارکیسیان، کتابخانه بازسازی شده و سایر کتابخانه‌های موجود در جلفای نو، از جمله کتابخانه‌های باشگاه ارامنۀ «رافی»، انجمن خیریۀ زنان ارمنی «یِرکونْک»، شرکت خیریۀ زنان ارمنی «ایزمیرلیان» و مدارس دولتی با آن ادغام می‌گردد.

افتتاحیۀ کتابخانۀ بازسازی‌شده در ۲ اپریل ۱۹۷۲ انجام شده است. در سال ۱۹۸۶ در بلژیک، با منابع مالی پیشوای کل مذهبی ارامنۀ کیلیکیا و با تلاش‌های پروفسور آرباک مخیتاریان و سیْرآرپی دِر نِرسیسان آلبوم رنگی کتب خطی کلیسای وانک جلفای نو چاپ شد. در دو طرف درب ورودی کتابخانه تندیس‌های نیم‌تنۀ پارویر سِواک و هووانس شیراز، دو شاعر محبوب ارمنی، قرار دارد. کتابخانه همچنین دارای مجموعه‌ای غنی از مطبوعات است که در سالنی مجزا نگهداری می‌شود.

لینک اصلی خبر «کتابخانه نرسس شنورهالی مقدس اصفهان» را بخوانید.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.