خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تحریم ورزشی رژیم صهیونیستی: این بار در بازی‌های ساحلی جهان در اندونزی

پس از محرومیت اندونزی از میزبانی جام جهانی فوتبال جوانان زیر ۲۰ سال در سال ۲۰۲۳، این بار ممکن است اسرائیل از بازی های ساحلی جهان نیز به دلیل پایبندی به تحریم ورزشی رژیم صهیونیستی، محروم شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دومین دوره بازی‌های ساحلی جهان که یک رویداد چندگانه برای ورزش‌های ساحلی و آبی است، قرار است بین پنجم تا دوازدهم آگوست در جزیره بالی در اندونزی برگزار شود و ورزشکاران در ۱۴ رشته مانند موج‌سواری و والیبال ساحلی رقابت کنند که مسئله تحریم ورزشی رژیم صهیونیستی جنجالی شد.

نخستین دوره بازی‌های ساحلی جهان در سال ۲۰۱۹ در قطر برگزار شد اما رویدادهای بعدی به دلیل شیوع کرونا لغو شد. پیشنهاد بالی در جولای گذشته برای میزبانی این رویداد به جهان اعلام کرد که درب‌های این جزیره دوباره برای تجارت باز شده است. اما با این وجود ممکن است میزبانی بالی این رویداد با چالش‌هایی روبه‌رو شود.

سال گذشته، کمیته المپیک اندونزی تضمین داد که ورزشکاران واجد شرایط از همه کشورها در این بازی‌ها پذیرفته خواهند شد. اما وایان کوستر، فرماندار بالی، اکنون با استناد به مقدمه‌ای از قانون اساسی اندونزی که خواستار لغو جهانی استعمار و حمایت غیرقابل تغییر این کشور از تشکیل کشور فلسطین است، گفت که از ورزشکاران رژیم صهیونیستی استقبال نمی‌کند. او در ماه آوریل به جاکارتا پست گفت: من در رد حضور تیم رژیم صهیونیستی در بازی‌های ساحلی جهان ۲۰۲۳ بالی ثابت‌قدم می‌مانم.

گفتنی است از زمانی که دولت یهود در سال ۱۹۴۸ استقلال خود را اعلام کرد، دارندگان گذرنامه رژیم صهیونیستی – حتی اگر فلسطینی باشند – از سفر به اندونزی منع شده‌اند.

با این حال، تعداد کمی از ورزشکاران صهیونیستی این ممنوعیت را دور زده‌اند. از جمله میشا زیلبرمن، که برای شرکت در مسابقات جهانی بدمینتون المپیک ۲۰۱۵ ویزا دریافت کرد و اخیراً نیز چهار دوچرخه‌سوار اسرائیلی در مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری جهان در جاکارتا در ماه فوریه شرکت کردند.

اگر اندونزی به خاطر این مناقشه از حق میزبانی محروم شود، این دومین رویداد بزرگ ورزشی در اندونزی خواهد بود که امسال به خاطر پایبندی وایان کوستر به مسأله فلسطین برگزار نمی‌شود.

کمی بیش از یک ماه قبل، پیش از اینکه بالی و دو جزیره دیگر اندونزی میزبان جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال ۲۰۲۳ در ۲۰ مه باشند، او حضور تیم فوتبال رژیم صهیونیستی در بالی را رد کرد و فیفا را به استانداردهای دوگانه متهم کرد. چرا که آن‌ها روسیه را به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین در لیست سیاه قرار دادند و در عین حال از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین چشم‌پوشی می‌کنند.

کوستر گفت: «من از مردم بالی دعوت می‌کنم که با هم دعا کنند تا فیفا با حذف تیم رژیم صهیونیستی در مسابقات قهرمانی زیر ۲۰ سال فیفا، رفتاری عادلانه داشته باشد، درست مانند همان کاری که در حذف تیم روسیه در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۲ در قطر انجام داد.»

فیفا نه تنها این خواسته را نپذیرفت، بلکه حق میزبانی اندونزی برای جام جهانی زیر ۲۰ سال را لغو کرد و تیم اندونزی را از مسابقاتی که در آرژانتین برگزار شد اخراج و بودجه فدراسیون فوتبال این کشور را نیز محدود کرد.

بسیاری این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا رهبر یک جزیره با اکثریت هندو چنین موضع قاطعی در قبال درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین اتخاذ می‌کند؟

کوستر پس از بیرون آمدن از یک نشست دولتی در سطح عالی در جاکارتا در ماه مارس به خبرنگاران گفت: «این تنها نگرش من نیست، نگرش دولت نیز هست.»

مجله خبری اندونزیایی تمپو بعداً گزارش داد که مگاواتی سوکارنوپوتری، رئیس جمهور سابق اندونزی و رئیس کنونی حزب حاکم – حزب دموکراتیک مبارزه اندونزی که کوستر نماینده آن است – به او دستور داده تا حضور ورزشکاران رژیم صهیونیستی را ممنوع کند تا این حزب بتواند امتیازاتی را در انتخابات سراسری پیشرو کسب کند.

در پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، حمایت از کشور فلسطین تقریباً عمومی است و موضع سخت در قبال رژیم صهیونیستی اغلب برای رای‌دهندگان مسلمان محافظه‌کار – مهم‌ترین بلوک در هر انتخابات ملی – جذاب است.

اقدام برای ممنوعیت حضور ورزشکاران رژیم صهیونیستی از حضور در رویدادهای ورزشی در اندونزی توسط شورای علما، هیئت عالی علمای اسلام اندونزی، و همچنین جبهه قدرتمند مدافعان اسلامی و سایرین حمایت می‌شود. در تظاهراتی که گروه‌های مسلمان در ماه مارس در جاکارتا برگزار کردند، پرچم‌های رژیم صهیونیستی به آتش کشیده شد و بنرهایی با مضمون «رژیم صهیونیستی دشمن اسلام است» به نمایش گذاشته شد.

دولت مرکزی هنوز به طور علنی در مورد اقدام برای ممنوعیت حضور ورزشکاران رژیم صهیونیستی در بازی‌های ساحلی جهان اظهار نظر نکرده است. اما برخی واکنش‌ها به از دست دادن جام جهانی زیر ۲۰ سال در این کشور ۲۸۰ میلیون نفری متفاوت بود و تعدادی از کاربران اینترنت در رسانه‌های اجتماعی دولت را به دلیل اختلاط سیاست و مذهب با ورزش محکوم کردند.

اپراتورهای گردشگری در بالی همچنین نسبت به درآمدهای از دست رفته گردشگری که پیش‌بینی می‌شود صدها میلیون دلار باشد، ابراز ناراحتی کردند.

در همین حال، کمیته المپیک رژیم صهیونیستی خواستار اجازه حضور ورزشکاران خود برای شرکت در بازی‌های ساحلی جهان شده است. رژیم صهیونیستی همچنین اعمال شرایط ویژه برای ورزشکاران رژیم صهیونیستی را که توسط دیتو آریوتجو، وزیر ورزش و جوانان اندونزی مطرح شده، رد کرد. وی پیشنهاد داده بود بازی در استادیوم‌های خالی انجام شود، یا اینکه پرچم رژیم صهیونیستی برافراشته شود اما سرود ملی آن که در اندونزی ممنوع است، پخش نشود.

شورای المپیک آسیا مستقر در دبی رسماً اعلام کرده است که با رژیم صهیونیستی موافق است. اما در حالی که کمتر از دو ماه تا آغاز بازی‌های ساحلی جهان باقی مانده است، نهاد برگزارکننده، انجمن کمیته‌های ملی المپیک (ANOC)، از بیان اینکه آیا بالی در صورت عدم اجازه حضور ورزشکاران رژیم صهیونیستی حق میزبانی خود را از دست می‌دهد، خودداری می‌کند.

سخنگوی کمیته ملی المپیک اندونزی به الجزیره گفت: «ما تضمین‌هایی را از کمیته المپیک اندونزی دریافت کرده‌ایم که به همه نمایندگان حق بی‌کم‌وکاست و برابر برای احراز شرایط، ثبت‌نام و ورود به جمهوری اندونزی و جزیره بالی داده می‌شود.» وی همچنین افزود: «تبعیض تحمل نخواهد شد.»

ریچارد باکا، یکی از مدیران شبکه تحقیقات المپیک در دانشگاه ویکتوریا در استرالیا، گفت قاعدتا اگر رژیم صهیونیستی اجازه حضور در بازی‌های ساحلی جهانی در بالی را نداشته باشد، این بازی‌ها لغو می‌شود. او گفت: «من کاملاً مطمئن هستم که آمریکا و سایر کشورها، از رژیم صهیونیستی حمایت خواهند کرد.»

سوزان براونل، کارشناس شناخته‌شده بین‌المللی بازی‌های المپیک، از دانشگاه میسوری در سنت لوئیس، به الجزیره گفت: احتمال دارد کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) وارد عمل شود. او با اشاره به اینکه رئیس شورای المپیک آسیا، شیخ احمد الفهد الصباح است، گفت: «ANOC که توسط شیخ رهبری می‌شود، احتمالاً از حذف رژیم صهیونیستی خوشحال می‌شود، اما کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) ممکن است برای جلوگیری از آن اقدام کند.» براونل افزود: «IOC همچنین می‌تواند اندونزی را به دلیل نقض منشور المپیک تحریم کند.»

این اتفاق یک‌بار زمانی افتاد که اندونزیِ میزبان، تایوان و اسرائیل را از بازی‌های آسیایی ۱۹۶۲ حذف کرد. IOC اندونزی را از بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ به همراه ورزشکارانی که در مسابقات آنجا شرکت کرده بودند، محروم کرد.

هدر دیچر، دانشیار تاریخ ورزش در دانشگاه دی مونتفورت در بریتانیا، گفت که تاریخ احتمالاً تکرار خواهد شد. دیچر گفت: «جابه‌جایی تورنمنت‌های فوتبال راحت‌تر است زیرا بسیاری از کشورها استادیوم‌های فوتبال دارند اما زیرساخت‌های لازم برای مسابقات چندرویدادی را ندارند.»

اندونزی همه اشکال عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را تحریم کرده است. وزارت خارجه اندونزی در هشتم فوریه ۲۰۱۹ قطعنامه‌ای در این خصوص را به منظور ساماندهی روابط خارجی و همکاری بین‌المللی دولت‌های محلی منتخب در استان‌ها و مناطق و شهرهای اندونزی صادر کرده است.

در ماده ۱۵۰ این قطعنامه آمده است که اندونزی با رژیم صهیونیستی که رژیم اشغالگر فلسطین شمرده می‌شود، هیچ رابطه‌ای ندارد و از همین رو اندونزی با همه اشکال رابطه با آن مخالف است و همچنین در این قطعنامه آمده است که اجازه هیچ گفتمان رسمی بین دو طرف داده نمی‌شود و اندونزی به هیچ وجه و در هیچ مکان رسمی نمی‌تواند میزبان هیچ هیات اسرائیلی باشد و همچنین اجازه برافراشته شدن پرچم رژیم صهیونیستی یا سر دادن هر شعاری در خصوص آن و همچنین اجازه اجرای سرود رژیم صهیونیستی در اندونزی داده نمی‌شود.

منبع الجزیره
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.