خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تحریم نوعی انقلاب علیه کشورهای اهانت‌کننده به قرآن است

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان :

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان تحریم را ابزاری تأثیرگذار در برابر کشورهای حامی قرآن‌سوزی برشمرد و گفت: تحریم، یک انقلاب و خواسته مشروع است؛ اما باید برنامه‌ریزی شده و فراگیر باشد و مسلمانان و عرب‌ها هر یک در این زمینه مسئول هستند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، وبینار بین‌المللی «کتاب عزیز» با هدف بررسی مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از تکرار هتک حرمت قرآن از دیدگاه دانشگاهیان سه‌شنبه، دهم مردادماه برابر با اول آگوست ۲۰۲۳ در محل این رسانه قرآنی برگزار شد.
علی محی‌الدین قره داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان از کشور قطر طی سخنانی در این وبینار اظهار کرد: شرکت در این وبینار مایه افتخار من است و باید بدانیم هیچ یک از مقدسات ما از تلاش برای اهانت در امان نیست.
وی افزود: این اهانت‌ها امروز به مقدسات حدود دو میلیارد مسلمان انجام شده است و ما باید قبل از متهم‌کردن اهانت‌کنندگان و عاملان آن از جمله صهیونیسم، خودمان را نقد کنیم؛ چرا که با وجود این که امت اسلامی حدود ۶۰ دولت است، موضع قاطعانه‌ای اتخاذ نکرده‌ایم.
قره داغی تصریح کرد: اگر موضع واحد و یکپارچه‌ای از سوی ما مسلمانان اتخاذ شود، دشمنان هرگز نمی‌توانند به مقدسات ما اهانت کنند.
دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان ادامه داد: دشمنان پیش از این با کاریکاتورهای توهین‌آمیز، پیامبر(ص) را مورد اهانت قرار دادند و امروز این اهانت‌ها به سوزاندن قرآن در سوئد و دانمارک رسیده است و من معتقدم این گونه اقدامات متوقف نخواهد شد.
وی بیان کرد: ما در اتحادیه علمای مسلمان و همچنین از الازهر، تحریم دیپلماتیک و اقتصادی کشورهای اهانت‌کننده را خواستار شده‌ایم و این تحریم‌ها باید تهدیدی حقیقی برای آنان باشد تا تأثیر واقعی خود را داشته باشد.

قره داغی افزود: تحریم در چنین شرایطی حقی مشروع برای کشورهای اسلامی است؛ ما امروز می‌بینیم کشورهایی مانند آمریکا، کشورهای اسلامی را یکی پس از دیگری تحریم می‌کنند؛ اما امت اسلام در برابر جسارت به قرآن اقدامی انجام نمی‌دهد.
وی از کشورها و ملت‌های اسلامی تحریم حقیقی سوئد و دانمارک را خواستار شد و گفت: ما مسلمانان باید این تحریم را آغاز کنیم و حکومت‌های اسلامی نیز باید مواضع درستی در این زمینه اتخاذ کنند؛ هر چند برخی کشورها اقداماتی انجام داده‌اند؛ اما همه کشورهای اسلامی باید وارد عمل شوند و تحریم اقتصادی، ملی و بین‌المللی کشورهای اهانت‌کننده باید انجام گیرد.
قره داغی در ادامه تحریم‌های ظالمانه در زمان جاهلیت را یادآور شد و اظهار کرد: در آن زمان پیامبر(ص) در شعب ابی طالب سه سال تحریم شد و این نخستین تحریم ظالمانه در تاریخ اسلام بود.
وی همچنین بیان کرد: همه مسلمانان برای پیامبر(ص) احترام قائل هستند و رسول(ص) عامل وحدت ماست و هیچ مسلمانی دوست ندارد قرآن کریم و پیامبر(ص) مورد اهانت قرار بگیرد.
دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان گفت: یکی دیگر از مقدساتمان یعنی قدس شریف نیز شب و روز مورد اهانت قرار می‌گیرد و قرآن کریم در مساجد فلسطین پاره می‌شود و ما شاهد اهانت‌هایی از سوی شهرک‌نشینان صهیونیست به مقدسات اسلامی هستیم.

وی افزود: بنابراین باید مواضع عملی اتخاذ کنیم و تحریم باید فراگیر و همه جانبه باشد و هر گونه خرید و فروش با کشورهای اهانت‌کننده به مقدسات اسلامی متوقف شود و کشورها و ملت‌ها دارایی‌های خود را از بانک‌های وابسته به این کشورها خارج کنند.
قره داغی درباره موضع اتحادیه جهانی علمای مسلمان در برابر قرآن‌سوزی گفت: ما خواستار تحریم عادلانه شده‌ایم، بدین معنا که اگر شرکتی از سوئد، دانمارک یا هر جای دیگری مخالفت خود را با اهانت‌ها اعلام کند و از دولت‌های اهانت‌کننده حمایت نکند، شامل تحریم نشود و این نوع تحریم ضروری است.
وی در پایان تأکید کرد این خود یک انقلاب و خواسته مشروع است؛ اما باید برنامه‌ریزی شده و فراگیر باشد و مسلمانان و عرب‌ها هر یک در این زمینه مسئول هستند.

علاوه بر محیی‌الدین القره داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان از کشور قطر، عبدالامیر زاهد، استاد تحصیلات تکمیلی دانشکده فقه دانشگاه کوفه و رئیس سابق دانشکده علوم اسلامی دانشگاه کربلا، محمد رسول الصفار، رئیس دانشکده علوم قرآنی دانشگاه اسلامی نجف اشرف، جمعی از اندیشمندان و اساتید برجسته جهان اسلام از جمله محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران؛ محمد روسلن بن محمد نور، رئیس دپارتمان تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه مالایا مالزی؛ عبدالفتاح الطاروطی از مصر(به‌عنوان قاری آغازگر وبینار) و حسین اللقیس، رئیس دانشگاه اسلامی لبنان هم با حضور در این وبینار به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.