خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ماه تموز، آغاز ایام سه هفته سوگواری در دین یهود

سه هفته سوگواری در دین یهود ایامی است که یهودیان یادبود مراسم تلخ مذهبی از جمله ویران شدن معابد مقدس و باستانی را برگزار و بر این مصائب سوگواری می کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دین یهود از جمله ادیانی است که اعیاد و مراسم مذهبی مختلفی دارد و برخی از ایام واجد اهمیت بیشتری برای آنهاست. از جملۀ این ایام در تاریخ دین یهود می‌توان به ایام سه هفته یا «Bein ha-Metzarim» اشاره کرد.

این سه هفته ایام جشن و شادی نیست، بلعکس ایامی است که یهودیان یادبود مراسم تلخ مذهبی را برگزار می‌کنند و بر این مصائب سوگواری می کنند. از جمله این حوادث تلخ ویران شدن معابد مقدس و باستانی یهودیان است.

این سه هفته از روز ۱۷ ماه عبرانی تموز آغاز می‌شود و در نهمین روز ماه بعد یعنی ماه آو به پایان می‌رسد. بنا به تقویم گرگوریان این سه هفته معمولاً با فصل تابستان مصادف است؛ هم اکنون ایام عزاداری یهودیان از ٩ ژوئیه میلادی (پنجشنبه ۱۹ تیرماه) آغاز شده است.

ایام تعنیت (روزه داری در ایام سه هفته) یا ایام بلا خیز

یهودیان این سه هفته را دورانی پر خطر برای قوم یهود می‌دانند. ریشۀ این اعتقاد گذشته از شکسته شدن دو لوح مقدس از الواح ده فرمان به حوادث غم انگیز و تراژیکی مربوط می‌شود که مقارن با همین دوره در تاریخ یهود به وقوع پیوسته است. مروری کوتاه بر این حوادث ما را با فلسفۀ ایام تعنیت آشنا می کند:

شکسته شدن دو لوح اول ده فرمان: پس از آنکه خداوند در ششم ماه سیوان در کوه سینا آشکار شد و ده فرمان اساسی شریعت یهود را به طور شفاهی به بنی اسرائیل اعلام فرمود، مشه (حضرت موسی) فردای آن روز برای دریافت مجموعه تعالیم تورات بالای کوه سینا رفت. او پس از چهل شبانه روز در هفدهم ماه تموز در حالی که دو لوح ده فرمان را در دست داشت از کوه فرود آمد اما عده ای از مردم را دید که به علت اشتباه در محاسبه زمان بازگشت حضرت موسی و نیز سستی ایمان، گوساله ای ساخته اند. او با دیدن این صحنه، آن دو لوح را بر زمین زد و شکست.

در زمان آبادی بیت همیقداش (معبد خداوند)، از جمله مراسم عبادی یهود، تقدیم قربانی به درگاه خداوند بود، به این صورت که هر روزه در دو نوبت صبح (هنگام طلوع آفتاب) و بعد ازظهر هر نوبت یک بره را قربانی می کردند. زمانی،یونانیان شهر بیت همیقداش را محاصره کردند و کاهنان را مجبور نمودند برای انجام مراسم مذهبی، هم وزن دو بره برای هر روز، طلا و نقره به بالای حصارهای شهر بفرستند تا از طرف مقابل، دو بره برای قربانی دریافت نمایند. این وضعیت برای مدت کوتاهی ادامه داشت تا اینکه در روز هفدهم تموز، پس از آنکه طبق معمول، دو کفه طلا به بالای حصارها فرستادند، طرف مقابل برای تحقیر سنتهای دینی دو خوک را از حصار پایین فرستاد و از آن روز، تقدیم قربانی روزانه متوقف گشت.

یکی از سرداران شریر به ناماپوستموس (به گفته ای در حدود ۲۰ سال قبل از خرابی معبد دوم) در یکی از روستاهای یهودی نشین سرزمین مقدس، یک جلد سفر تورات را مورد بی حرمتی قرار داد و آن را در آتش سوزاند که این امر با اعتراض و قیام مردم آن زمان مواجه شد.

در چنین روزی، یک بت در محل مقدس بیت همیقداش (دوم) قرار داده شد که برخی مورخین این عمل را به یونانیان در دوره حشمونائیم نسبت می دهند و برخی آن را به منشه (یکی از پادشاهان کشور یهودا) منسوب می کنند.

به طور کلی در این ایام سوگواری یهودیان باید از هرگونه شادخواری، جشن و مراسم ازدواج و تولد پرهیز کنند، به الحان شادی بخش و موسیقی گوش ندهند و از لذائذ جسمانی و دیگر سرگرمی ها و لذات از جمله مسافرت و فعالیت های مشابه پرهیز کنند. کوتاه کردن مو و ناخن نیز از محرمت این دوره سوگواریست. روز اول این ایام (۱۷ تموز) و روز آخر آ (۹ آو) مخصوص روزه‌داری است.

این سه هفته معمولاً به چهار بخش یا دوره تقسیم میشود و هر دوره سنت‌ها و مراسم عزاداری و تأملات خاص خود را دارد.

یهودیان در نه روز پایانی این ایام از ماه آو باید بر میزان پرهیز خود بیفزایند و با جدیت و شدن بیشتری به سوگواری بپردازند. علاوه بر محرمات و پرهیزهایی که ذکر کردیم در روزهای پایانی موظفند که از خوردن گوشت قرمز و گوشت بوقلمون بپرهیزند، شراب ننوشند و لباس نو نخرند و اگر در خانه دارند به تن نکنند و از حمام کردن غیر ضروری به قصد آرامش یافتن اجتناب کنند.

منبع موسسه گفت وگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.